طالبی در پاسخ به این پرسش که چقدر به تغییرات اساسی در طرح مجلس امیدوار است گفت: اگر نمایندگان مجلس حرکت کنند و مسکوت ماندن طرح رای بیاورد کاملا جای امیدواری وجود دارد.

مردم و رسانه‌ها اجازه ندهند از فرصت معرفی دولت برای تصویب یواشکی طرح صیانت استفاده شود / حتی یک توییت هم برای اعتراض موثر است

سلام نو سرویس سیاسی: طرح صیانت از کاربران فضای مجازی که با بیشترین سرعت در حال تصویب بود و بعد هم بر اساس اصل ۸۵ به سایه رفته بود این روزها به سیبل اعتراضات مردم بدل شده و حتی برخی نمایندگان می‌خواهند با جمع آوری امضا مسکوت گذاشتن این قانون برای یک بازه زمانی یک تا دو ساله را به رای بگذارند.

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی درباره اعتراضات صنفی و اتفاقاتی که در این مدت در اطراف طرح صیانت افتاده به سلام نو گفت: پیش از هر چیز آنانی که رسما دنبال تصویب یواشکی طرح صیانت بودند با شکست مواجه شدند و با رسانه‌ای شدن جلوی این کار گرفته شد. دوم این که طرحی که قرار بود مثل خیلی از طرح‌ها توسط مردم خوانده نشود حالا توسط همه خوانده شده و مردم از آن آگاه شدند. سوم اینکه مردم در حال اعتراض به این اتفاق هستند. چهارم اینکه کسانی که اعلام می‌کردند این طرح به هر قیمتی باید تصویب و اجرا شود حالا حاضر به اصلاح طرح شده‌اند و پذیرفتند که طرح ایراداتی دارد.

وی ادامه داد: کسانی که روز نخست ابتدا ناآگاهانه و نادانسته از این طرح حمایت می‌کردند حالا متوجه شدند که این طرح ایراداتی هم دارد. نمایندگانی هم که نمی‌دانستند این طرح چیست و فقط به یکی از صحبت‌های مدافعان گوش می‌کردند به خاطر اعتراضات مردمی نگاهی به این طرح انداختند و اندک اندک مخالفت با این طرح در داخل مجلس هم شروع شده است.

دبیر انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی با اشاره به آگاهی بیشتر نمایندگان نسبت به این طرح گفت: شما می‌بینید که آقای مجبتی رضاخواه، نماینده تهران در مجلس، رسما می‌گوید که اصلا امیدی به اصلاح این طرح ندارد. این یعنی نمایندگان مجلس آگاه شده‌اند که این طرح حتی قابل اصلاح هم نیست و باید طرح‌های جایگزینی برای آن مطرح شود. از طرف دیگر تعدادی از نمایندگان مجلس پیشنهاد داده‌اند که طرح برای یک تا دو سال مسکوت بماند تا روی طرح جدید و جامعی کار شود.

وی حتی به عقب نشینی نسبی کمیسیون فرهنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: کمیسیون فرهنگی که مُصّر بود این طرح به همین شکل و بدون تغییر تصویب شود حالا عملا  فراخوان داده و نظام صنفی را به عنوان یک نهاد موثر پذیرفته است. حالا کمیسیون فرهنگی پذیرفته که برای طرحی که کاربران خانگی، غیرخانگی، صنفی، غیرصنفی و به طور کل بخش بزرگی از مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد نیاز به همکاری اصناف درگیر طرح هم دارد.

طالبی با تاکید بر اینکه امنیت و دیگر دغدغه‌ها مهم است درست است گفت: ولی قانون صیانت از کاربران در فضای مجازی، قانون کاملا اشتباهی هست.

وی با اشاره به روشن شدن حامیان پشت پرده طرح صیانت گفت: پشت پرده این طرح به مرور در حال مشخص شدن است و نقش آنانی که طرح را به پیش آورده‌اند در حال مشخص شدن است. افرادی که این طرح را جلو آوردند سوابق مشخصی دارند و هر کس طرح را نگاه کند متوجه می‌شود که طرح صیانت نیز اساسا در جهت منافع عده خاصی است.

مردم و رسانه‌ها اجازه ندهند از فرصت معرفی دولت برای تصویب یواشکی طرح صیانت استفاده شود / حتی یک توییت هم برای اعتراض موثر است

دبیر انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی ادامه داد: عده‌ای دغدغه‌های رهبری درباره فضای مجازی را بهانه‌ای قرار دادند تا یک طرح کاملا غلط را در جهت منافع گروهی خاص با نگاهی خاص جلو ببرند. اکنون در حال عیان شدن است که مسئله این‌ها دغدغه رهبری نیست و حرف‌های ایشان را بهانه قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه منافقین واقعی اندک اندک در حال مشخص شدن هستند گفت: کسانی که در زبان می‌گفتند مخالف طرح هستند، اما در پشت پرده موافق طرح بودند اندک اندک مشخص می‌شوند. همینطور مشخص شد چه کسانی اعتراض نکردند. اینفلونسرهایی که ادعا می‌کردند به فکر رشد کسب و کار مردم هستند اما مواضع دیگری گرفتند.

طالبی در پاسخ به این پرسش که چقدر به تغییرات اساسی در طرح مجلس امیدوار است گفت: اگر نمایندگان مجلس حرکت کنند و مسکوت ماندن طرح رای بیاورد کاملا جای امیدواری وجود دارد. ما می‌دانیم که طراحان طرح امروز در تلاش هستند در فرصت معرفی دولت جدید طرح را یواشکی جلو ببرند. خواهش ما از رسانه‌ها و مردم این است که اجازه ندهند از این فرصت سواستفاده شود و طرح جلو برود. ما واقعا امیدواریم که با حضور مردم جلوی پیش بردن این طرح گرفته شود.

وی با اشاره به تاثیر کارزار اینترنتی اعتراض به طرح صیانت گفت: نکته مهم این است که هر اقدامی در این مسیر موثر است. بالاخره ۹۰۰ هزار نفر اعتراض کرده‌اند. میلیون‌ها توییت و پست در این مورد شد. از طرف دیگر اتحادیه‌های آف لاین هم در حال اعتراض به طرح هستند و متوجه خطر این طرح برای خود شدند. تمام کارزارها، توییت‌ها و پست‌ها مستند و آمار می‌شود و به اطلاع نهادهای موثر می‌رسد. نه فقط کارزای با ۹۰۰ هزار امضا و فعالیت اتحادیه و اصناف بلکه حتی یک توییت یا یک پست مردم هم در این زمینه موثر است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید