برای تقویت خاک گلدان و رشد سریع گل و گیاهی که در حال مراقبت و پرورش آن هستیم، می توان از مواد مختلفی از جمله پوست به ظاهر بدون کاربرد تخم مرغ استفاده کرد.

کاربرد باورنکردنی تخم مرغ برای تقویت گل و گیاه

به گزارش سلام نو، در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا و قرنطینه شدن مردم اقبال به گل و گیاه زیاد شده است. داشتن یک گلدان گل و گیاه در خانه یا محیط کار باعث طراوت محیط و سرزندگی افراد می شود.

بسیاری از افراد درخصوص کاربرد پوست تخم مرغ در محیط باغچه منزل خود اطلاع چندانی ندارند. اگر شما هم جز افرادی هستید که نسبت به این موضوع آگاهی ندارید، پس بهتر است این قسمت از سبک زندگی نمناک را مطالعه کنید که در واقع به شما خواهیم گفت که چطور ازپوست تخم مرغ به عنوان کود گیاهی استفاده کنید.

سوالی که مطرح است این که چرا می توان از پوست تخم مرغ  به عنوان کود گیاهی استفاده کرد. پاسخ این است که پوست تخم مرغ منبع غنی کلسیم، فسفر، منیزیم ، سدیم، پتاسیم ، روی، منگنز، آهن و مس می باشد، یعنی همه چیزهایی که یک گیاه برای رشد و زنده ماندن به آن نیاز دارد.

در واقع با افزودن پوست تخم مرغ به مواد کود، به نوعی ترکیب نهایی کود حاصله کلسیم دار خواهد بود. از آنجا که  کلسیم یک ماده مغذی برای ساخت دیواره سلول گیاهی است، باید گفت بدون وجود کلسیم این ماده مغذی ، گیاه با سرعت رشد نخواهد کرد.

گلدان

در مواردی که برخی از گیاهان تیره سبزیجات نظیر گوجه فرنگی و اسفناج از سرعت رشد کافی برخوردار نیستند، این موضوع به نبود میزان کافی کلسیم مرتبط  می باشد. کمبود کلسیم در گیاهان جوان موجب پیچ خوردن برگ ها و ظهور لکه های سیاه روی برگ ها می شود. کمبود کلسیم در گیاهان مثمر مانند گوجه فرنگی، به صورت پوسیدگی انتهای شکوفه یا لکه ای نازک و تاریک در پایین میوه، قابل مشاهده است لذا با افزودن پوست تخم مرغ به کود باغچه سبزیجات خود، این مشکلات را رفع کنید.

همچنین پوست تخم مرغ علاوه بر تامین عناصر مورد نیاز گیاه، PH خاک را تنظیم  و از گیاهان در برابر بیماری ها و آفات محافظت می کند. کلسیم موجود در پوسته، به رشد ریشه ها کمک و مشکل ریشه های کم پشت را درمان می کند.

این بار که درحال دور ریختن پوست تخم مرغ  بودید، در عوض دور ریختن از آن در باغچه سبزیجات خود استفاده کرده و به میزان سرعت رشد گیاه خود پی ببرید. البته بهتر است قبل افزودن پوست تخم مرغ به ترکیب کود، آن را بشویید تا این که حیوانات به جهت بوی آن وارد محیط باغچه نشوند و درعین حال مواد باقی مانده تخم مرغ  بر روی پوسته  موجب بروز بیماری نشود.

پوست تخم مرغ همچنین می تواند مستقیما به خاک گیاه افزوده شود. بسیاری افراد همزمان با کاشت برخی گیاهان تیره سبزیجات از جمله گوجه فرنگی، فلفل و کدو به این کار می پردازند و به این ترتیب ماده مغذی کلسیم، مستقیما به گیاه خواهد رسید.

خاک گلدان

از پوست تخم مرغ به چند روش می توان به عنوان کود استفاده نمود که شامل: 

جوشاندن پوست تخم مرغ

نکته مهم :از پوست تخم مرغ برای گیاهانی که در خاک اسیدی رشد می کنند و خاک اسیدی را دوست دارند، مانند بلوبری استفاده نکنید.

درعین حال وجود پوست تخم مرغ در خاک باغچه، حلزون، کرم خاکی و دیگر جانور های خزنده را از اطراف گیاه دور می کند چراکه وجود این گونه جانوران در خاک باغچه و اطراف گیاه، ساختار آن را دهیدراته می کند.

پوست تخم مرغ

درکل باید گفت با دور نریختن پوست تخم مرغ، نه تنها زباله تولید نکرده اید، بلکه به محیط باغچه خود اهمیت داده و با به کارگیری آن به عنوان ماده ای ارگانیک و مغذی به رشد گیاه خود سرعت خواهید بخشید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید