تهران - ایرنا - رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: کرونای لامبدا شرایط خطرناکی برای کشورها رقم زده است، این واریانت خطرناک، سرایت‌پذیری و قدرت‌گریز از ایمنی بیشتری دارد .

 کرونای لامبدا چیست؟ / میزان تاثیر واکسن‌ها بر کرونای لامبدا

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا،  رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به افزایش نگرانی‌ها درباره کرونای لامبدا گفت: لامبدا شرایط خطرناکی برای کشورها به لحاظ شیوع کرونا رقم زده است، این واریانت خطرناک، سرایت‌پذیری و قدرت‌گریز از ایمنی بیشتری دارد و اثرگذاری واکسن‌ها را نشانه گرفته است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا ناجی با اشاره به اینکه حذف هفت آمینواسید در جهش واریانت لامبدا چالشی بزرگ پیش روی تست‌های تشخیصی است، افزود: به نظر می‌رسد واریانت لامبدا در حال تبدیل شدن به تهدید جدی جهانی است و تاکنون در ۲۹ کشور وریانت لامبدا شناسایی و ثبت شده است.

وی با تاکید بر اینکه واریانت لامبدا برای اولین بار در کشور پرو شناسایی شد، افزود: این کشور با ثبت ۵۹۶ مرگ در هر صد هزار نفر جمعیت، بالاترین مرگ و میرهای کرونایی را ثبت کرد که از این تعداد مبتلایان، ۹۷ درصد مربوط به واریانت لامبدا است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: لهستان با ثبت ۳۰۷ مرگ کرونایی در روز بعد از کشور پرو رتبه دوم چرخش واریانت لامبدا را به خود اختصاص داده است.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی،  تقویت سرمایه‌گذار در سیستم بهداشتی و درمانی، افزایش ظرفیت تخت‌های بستری و مراقبت ویژه، تسریع در روند واکسیناسیون، توسعه ظرفیت انجام تست‌های تشخیصی، تقویت توان اقتصادی مردم و جمعیت بالای خانواده‌ها را از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از چرخش گونه‌های جدید کرونا ذکر کرد.

به گفته دکتر ناجی جهش در واریانت لامبدا به میزان قابل توجهی سرایت و عفونت زایی این گونه جدید کووید ۱۹ را افزایش داده است.   این جهش جدا ازافزایش چسبندگی پروتئین اسپایک در اتصال به رسپتور ACE ۱۱، جهشی ایمن گریز است، به نظر می رسد واریانت لامبدا می تواند به پاسخ سیستم ایمنی، غلبه کند.

وی تاکید کرد: مطالعات اخیر در مورد واکسن‌های فایزر و مدرنا گواه این است که واریانت لامبدا در برابر ایمنی حاصل از این واکسن‌ها مقاومت دو تا سه برابری از خود نشان می‌دهد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید