بارش های اخیر در چند روز گذشته باعث خوشحالی بسیاری از مردم شده اما این بارش ها باعث ایجاد مشکلاتی برای بسیاری از مردم در سایر مناطق شده است.

 بارش‌های ناگهانی در برخی از استان‌های کشور / آیا بارش باران تا پایان تابستان ادامه دار است؟

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  چند هفته‌ای است که بارش‌های ناگهانی در برخی از استان‌ها به ویژه استان تهران باعث غافلگیری مردم شده است که البته بسیاری از کارشناسان هواشناسی وقوع بارش را از روزهای قبل در قالب هشدار به مردم اطلاع رسانی کرده بودند، اما دلیل این بارش‌های ناگهانی را بسیاری از کارشناسان شرایط تغییر اقلیمی عنوان می‌کنند.

بر اساس این گزارش در همین رابطه امیر حسین سرکرده کارشناس هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه با توجه به اینکه سامانه بارشی بر روی کشور قرار گرفته و چند روزی است که امواج ترازی میانی از ۵ کیلومتری سطح زمین عبور می‌کنند، گفت: این امواج باعث ناپایداری و ایجاد رعد و برق و وزش باد شدید می‌شوند که بیشتر نواحی شمالی کشور را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

او ادامه داد: امروز و فردا همچنان شرایط ناپایدار را داریم و برای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، شمال استان کرمانشاه همدان مرکزی و زنجان، دامنه جنوبی البرز، قزوین، تهران و سمنان بارش پراکنده باران را شاهد هستیم.

سرکرده با بیان اینکه در سواحل دریای خزر که چند روزی است به عنوان پای ثابت بارش‌ها در میان شهرهای کشور محسوب می‌شوند، همچنان بارش باران را داریم، گفت: در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و نواحی مرکزی کشور از جمله یزد، نواحی غربی استان اصفهان هم ما در این چند روز شاهد بارش پراکنده باران هستیم.

این کارشناس هواشناسی توضیح داد: با توجه به مدل و نقشه‌هایی که به روز رسانی شده در ارتفاعات واقع در استان‌های چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم احتمال بارش باران در طی امروز و فردا پیش بینی می‌شود.

احتمال وقوع بارش‌ها تا پایان تابستان وجود دارد

او افزود: همچنان با توجه به کشیده شدن جریانات گرم و مرطوب جنوبی موسوم بر روی نواحی جنوب شرقی کشور در جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان شمال و نواحی شرق استان هرمزگان، نواحی جنوبی و شرقی استان فارس هم شرایط برای وقوع رگبار باران و وزش باد مانند روزهای گذشته آماده است.

سرکرده بیان کرد: آب‌های جنوبی کشور و دریای عمان مواج هستند، اما به نظر می‌رسد این امواج به تدریج ضعیف شوند و در پایان هفته هم چند درجه‌ای افزایش دما را خواهیم داشت؛ و این در حالی است که از مقدار و میزان بارش‌ها هم در آخر هفته کاسته خواهد شد.

کارشناس هواشناسی تصریح کرد: احتمال وقوع ناپایدار بارش‌ها تا پایان تابستان وجود دارد، اما نمی‌توان به طور دقیق روز آن را اعلام کرد.

به هیچ عنوان کمبود بارش‌ها با این بارندگی‌ها جبران نمی‌شود

او با بیان اینکه وقوع این بارش‌ها به هیچ عنوان کمبود بارش‌ها و باران‌هایی را که در زمستان داشته‌ایم، جبران نمی‌کند؛ افزود: ممکن است این بارش‌ها مقداری از این کمبودها را ترمیم کند، اما به هیچ عنوان این کمبود بارش‌ها جبران نمی‌شود؛ چراکه ما در یک سال گذشته با کاهش چشمگیر ذخایر آبی و باران روبه‌رو بودیم و این میزان بارش‌ها که تنها در چند شهر و استان کشور رخ داده این کمبودها را جبران نخواهد کرد.

سرکرده با بیان اینکه به طور طبیعی پس انداز آب‌های تابستان کشور در کوه‌ها است و بخشی از این آب‌ها به سمت دریا هدایت می‌شود و برخی هم از آب‌ در سدها؛ بنابراین نمی‌توان با وقوع این بارش‌ها امیدوار به حل مشکل کمبود آب‌ باشیم.

کارشناس هواشناسی با بیان اینکه ممکن است برخی از بارش‌ها به صورت منطقه‌ای و نقطه‌ای متفاوت باشد و ممکن است در برخی از مناطق بارش را شاهد باشیم، اما چند کیلومتر آن طرف‌تر این بارش‌ها را نداشته باشیم، بنابراین وقوع این بارش‌ها در بسیاری از محلات و مناطق متفاوت است.

او درباره آخرین وضعیت آب و هوای تهران هم گفت: حداکثر دمای تهران ۳۴ درجه است و تا پایان هفته هم شاهد بارش‌های پراکنده هستیم.

بارش‌های پراکنده در بسیاری از شهرها تا پایان هفته وجود دارد

براساس این گزارش صادق ضیائیان هم در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه امروز در برخی نقاط استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، قزوین، اصفهان، یزد، قم، البرز، تهران، شمال سمنان، گیلان، مازندران، غرب گلستان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب و غرب کرمان، بارش پراکنده باران و رعدوبرق پیش بینی می‌شود، گفت: در شمال و شرق فارس، شرق کهگیلویه و بویراحمد و ارتفاعات چهارمحال و بختیاری به ویژه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت که در مناطق مستعد با احتمال گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

او ادامه داد: در روز چهارشنبه در استان‌های مازندران، ارتفاعات گلستان، ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان، استان‌های واقع در ارتفاعات زاگرس مرکزی و برخی مناطق استان‌های یزد، اصفهان، کرمان، شمال و شرق فارس و هرمزگان به ویژه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت رخ می‌دهد.

ضیائیان با بیان اینکه روز پنج‌شنبه تا شنبه در اکثر مناطق کشور جو پایدار خواهد بود، افزود: تنها در روزهای پنجشنبه و جمعه در برخی نقاط شمال غرب، ارتفاعات زاگرس مرکزی و ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های مازندران، البرز و تهران و روز شنبه در نیمه شمالی آذربایجان غربی و شمال آذربایجان شرقی به ویژه در ساعات بعد از ظهر افزایش ابر، بارش پراکنده باران گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد رخ خواهد داد.

این کارشناس هواشناسی بیان کرد: در پنج روز آینده در برخی نقاط شمال شرق، شرق و بخش‌هایی از مرکز کشور به ویژه در منطقه زابل، خراسان جنوبی، جنوب سمنان، جنوب تهران، اصفهان قم و مرکزی در برخی ساعات وزش باد شدید با احتمال خیزش گرد و خاک و کاهش دید افقی و کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

براساس این گزارش با وجود آنکه ممکن است مانند روزهای گذشته به ویژه در استان تهران همچنان شاهد وقوع بارش‌های پراکنده باشیم، اما به نظر می‌رسد که این تغییر اقلیم‌ها در بسیاری از شهرهای کشور باعث وقوع سیلاب شده این در حالی است که بسیاری از مردم از وقوع بارش‌های ناگهانی هم خوشحال هستند، اما باید در نظر بگیریم که ممکن است این تغییر اقلیم خود به تنهایی باعث ایجاد حوادث و مشکلات بسیار زیادی شود.

انتهای پیام/

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید