تاکنون ۱۰۳ نفر در تایلند از زمان شکسته شدن تابوی اهانت به پادشاه این کشور و صحبت کردن به صورت آزادانه درباره نقش وی در تایلند، بازداشت شده‌اند.

بازداشت ۱۰۳ نفر به اتهام توهین به پادشاه تایلند

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: این افراد از معترضان ضد دولتی در تایلند هستند که اکنون به توهین یا تهدید پادشاه و اعضای خانواده وی متهم شده‌اند؛ جرمی که می‌تواند تا ۱۵ سال حبس برای این افراد در پی داشته باشد. صدها تن دیگر نیز با جرایم کیفری دیگری روبرو هستند.

آرنون نامپا ۳۶ ساله و وکیل تایلندی یکی از این افراد است که چند ماه را به اتهام توهین به پادشاه در زندانی سپری کرده است.

وی گفت: من اصلا بابت کارهایی که انجام دادم، پشیمان نیستم و می‌توانم بگویم که دادستان‌ها نمی‌توانند جنبش اعتراضی را که در کشور به راه افتاده، برهم بزنند. به نظرم این جنبش ارزشمند است. حالا جامعه می‌تواند به جلو حرکت کند و مردم می‌توانند درباره سلطنت تایلند حرف بزنند.

از پادشاه تایلند نباید انتقاد کرد و او از هر نظر از انتقاد و توهین مبراست و هرگونه توهین و انتقاد از وی در فرهنگ تایلند یک تابو قلمداد می‌شود و غیرقانونی است و مجازات سختی برای توهین‌کنندگان در بردارد.

آرنون ۳۶ ساله می‌گوید،‌ حرف زدن آزادانه درباره سلطنت اقدامی ضروری برای اصلاحات دموکراتیک و بیرون راندن پرایوت چان اوچا، نخست وزیر است که در پی کودتای نظامی ۲۰۱۴ قدرت را در این کشور آسیایی در دست گرفته است.

در این میان، سخنگوی دولت روز دوشنبه از پرونده‌های کیفری علیه معترضان دفاع کرد و گفت: بعضی اوقات اعتراضات به صورت صلح‌آمیز برگزار نشده‌اند و خشونت و درگیری رخ داده و اینجاست که پلیس باید صلح و آرامش را حفظ قرار کند.

کاخ سلطنتی تایلند گفته که به سوالات درباره اعتراضات پاسخی نمی‌دهد و دفتر نخست وزیری نیز گفته که بر اساس انتخابات آزاد و عادلانه ۲۰۱۹ قدرت را به دست گرفته است.

جنبش ضد دولتی در تایلند سال گذشته و در پس سخنرانی آرنون در سوم اوت شکل گرفت.

برای چندین ماه، هزاران تن از معترضان به خیابان‌ها می‌آمدند و چندین بار درگیری با پلیس گزارش شد.

بر اساس گزارش وکلای حقوق بشر تایلند، از سال گذشته میلادی ۶۹۵ معترض به ارتکاب جرایمی چون تحریک و بروز ناآرامی ها متهم شده‌اند. در این میان، ۱۰۳ تن به توهین به پادشاه متهم شده‌اند.

یکی از تحلیلگران تایلندی می‌گوید، بنیاد ارتش-سلطنت تایلند برای چندین دهه از قوانین توهین به پادشاه برای سرکوب و ساکت کردن منتقدان استفاده کرده است. دولت از این تاکتیک قدیمی حقوقی که در ایجاد ترس و هراس بین مردم موفق عمل کرده،‌ برای جلوگیری از صحبت کردن مردم درباره سلطنت استفاده می‌کند. اما بعضی افراد هستند که هیچ اهمیتی به این مساله نمی‌دهند.

اعتراضات اوایل سال جاری میلادی و پس از آنکه رهبران اصلی این جنبش به زندان افتادند و شیوع بیشتر کرونا در داخل کشور، کمتر شده بود اما اخیرا باز هم اعتراضات جان تازه‌ای گرفته است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید