اگر صاحب کسب و کار بزرگی هستید و در سطح جهانی هم فعالیت می کنید اما کسب و کار شما راکد است و به سودآوری نرسیده اید شاید لازم باشد رویه کاری خود را تغییر دهید. چطور است با اصول استاندارد سازی یا ایزو شروع کنیم.

نقش گواهینامه ایزو در دنیای تجارت

دلایل اخذ گواهینامه ایزو

درباره نقش و اهمیت گواهینامه ایزو در دنیای امروزی تجارت چه می دانید؟ امروزه تجارت موفق در دنیای روبه رشد حرف اول را می زند.

 اگر صاحب کسب و کار بزرگی هستید و در سطح جهانی هم فعالیت می کنید اما کسب و کار شما راکد است و به سودآوری نرسیده اید شاید لازم باشد رویه کاری خود را تغییر دهید. چطور است با اصول استاندارد سازی یا ایزو شروع کنیم.

 ایا این اسم برای شما آشناست؟ قطعا اگر تجارت شما در سطح بین المللی باشد نام استاندارد سازی به گوشتان خورده است. تصور کنید که در فرایند تولید یک محصول از اصول و قوانین بین المللی پیروی کنید.

 این کار تا حد زیادی به پیشرفت کار ختم می شود. گواهینامه ایزو یکی از همین راهکارهایی است که می توانید تضمین کیفیت را بر محصولات و خدمات خود بزنید.

دریافت ایزو در تجارت چه اهمیتی دارد؟

اخذ ایزو راهی آسان برای صادرات کالاها، شرکت در مزایده ها و مناقصه ها و ... می باشد. به طور کلی داشتن این آیتم یک برتری برای شرکت می باشد. این گواهینامه در قبال رعایت استانداردها و اصول تعیین شده از طرف سازمان استانداردسازی داده می شود.

 در تجارت بین المللی به طور معمول کالاهایی مورد توجه قرار می گیرند که استانداردهای بین المللی و گواهینامه دریافت کرده باشند وجود این آیتم ها به معنی وجود ایمنی، اعتماد و کیفیت می باشد.

وقتی برای یک شرکت یا سازمانی موفق به اخذ ایزو می شوید می توانید به مزایایی از قبیل کاهش خطاها، کاهش هزینه ها در بخش تولید و عرضه و افزایش بهره وری می شود. در ضمن باید یادآور شویم که هر کدام از انواع استانداردها برای یک فعالیت خاص طراحی شده اند.

 برای دسترسی به بازارهای بیشتر و مشتریان ثابت لازم است که اعتماد مشتری و خریدار جلب شود. کسب این امتیاز تنها با گرفتن یک گواهینامه معتبر و دارای اعتبار از یک مرکز مرتبط می باشد.

مراحل اخذ ایزو

نقش گواهینامه ایزو در دنیای تجارت

برای اینکه گواهینامه ایزو را برای شرکت یا سازمان دریافت کنید لازم است که مراحل مختلفی را طی کنید. هر چه کس و کار شما بزرگتر و پیچیده تر باشد قطعا زمان دریافت ایزو طولانی تر خواهد بود. اگر بتوانید به تعهدات خود در خصوص پیاده سازی ایزو عمل کنید زمان اخذ گواهینامه هم کمتر خواهد شد.

حال در زیر به مراحل مهم و بنیادی اخذ گواهینامه ISO اشاره می کنیم:

· در مرحله ابتدایی متقاضی(سازمان یا شرکت مربوطه) می بایست پرسشنامه های لازم را تکمیل کند تا برای بررسی وضعیت و ماهیت سازمان و برآورد هزینه های مربوطه اقدامات لازم انجام شود.

· شرکت هایی که مجری صدور گواهینامه هستند مشاورانی برای براورد هزینه ها دارد.  ارسال نامه اعلام قیمت یا پیش فاکتور و عقد قرارداد با شرکت مشاور صدور ایزو

· برگزاری جلساتی با موضوع شناخت اهمیت و نحوه عملکرد استانداردها با مدیران و کارگزاران شرکت ها

· طراحی کردن الزامات و مستندات سیستم مدیریت کیفیت و تدوین راهکارهایی اجرایی جهت مستقر نمودن سیستم

· مشخص کردن مسئولیت افراد به صورت واضح و شفاف در سیستم

· باید کلیه پرسنل سازمان آموزش های لازم در خصوص استانداردسازی را ببینند و بتوانند آن را در تمام واحدهای سازمان پیاده کنند.

· برای اینکه آمادگی سازمان برای دریافت گواهینامه آزمایش و بررسی شود پیش ممیزی انجام می شود.

· یک مرجع مطمئن برای صدور گواهینامه پیدا کنید و با آن قرارداد ببندید.

· انتخاب کردن کد ممیزی با استفاده از کمک مرجع صدور گواهینامه

· انجام دادن ممیزی در دو مرحله

این مراحل جزء اصولی ترین مراحل هستند و اگر به درستی انجام شوند سازمان موفق می شود گواهینامه معتبر دریافت کند پس از صدور ایزو هر ساله سازمان بررسی می شود تا اطمینان حاصل شود که اصول و استانداردها رعایت شده و مجموعه توانسته است به موفقیت بیشتر برسد.

اعتبار گواهینامه ها ۳ سال است و اگر شرکت بعد از بررسی های سالانه استانداردها را رعایت کرده باشد این مدت تمدید خواهد شد. اگر شما بتوانید به این ایتم دست پیدا کنید در واقع به پیروزی عظیمی دست پیدا کرده اید و از سایر رقبای خود جلو زده اید.

انواع گواهینامه ایزو در سطح بین الملل

نقش گواهینامه ایزو در دنیای تجارت

همانطور که گفتیم برای هر کسب و کاری یک استاندارد مشخصی وجود دارد. که این استاندارد توسط سازمان بین المللی استاندارد سازی در ژنو تهیه و تنظیم شده است. این استانداردها بعد از اینکه در یک سازمان پیاده شدند گواهینامه ایزو صادر می شود. در واقع استاندارد مربوط به هر سازمانی با یک کد خاص مشخص می شود. به طور کلی گواهینامه در دو دسته ی گواهینامه های عمومی و خصوصی تقسیم بندی می شوند که در زیر لیستی از این گواهینامه ها را بیان خواهیم کرد.

لیست گواهینامه های ایزو عمومی:

· ایزو ۹۰۰۱ سیستم مدیریت کیفیت

· ایزو ۱۴۰۰۱ سیستم مدیریت زیست محیطی

· ایزو ۴۵۰۰۱ سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای

· HSE سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی و زیست محیطی   استانداردها و گواهینامه های مشتری مداری

· گواهینامه ایزو ۱۰۰۰۱ سیستم مدیریت رضایت مشتریان

· کدهای منشور رفتار سازمانی

· گواهینامه ایزو ۱۰۰۰۲ سیستم مدیریت رسیدگی شکایات مشتریان

· استاندارد ایزو ۱۰۰۰۴ سیستم مدیریت سنجش رضایت مشتریان

· ایزو ۱۰۰۰۳ سیستم مدیریت کیفیت ، حل اختلاف مشتریان

لیست گواهینامه های تخصصی:

· ایزو ۳۱۰۰۰ سیستم مدیریت ریسک

· ISO ۳۱۰۰۰

· ایزو ۲۸۰۰۱ سیستم مدیریت ایمنی زنجیره تامین ISO ۲۸۰۰۱

· ایزو ۱۰۰۰۶ سیستم مدیریت کیفیت در پروژه ISO۱۰۰۰۶

· ایزو ۲۲۰۰۰ با عنوان سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی ISO ۲۲۰۰۰

· ایزو ۲۹۰۰۱ سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ISO ۲۹۰۰۱

· ایزو ۲۱۵۰۰ سیستم مدیریت پروژه ISO ۲۱۵۰۰

· ایزو ۱۶۹۴۹ سیستم مدیریت ایمنی در صنایع خودروسازی ISO ۱۶۹۴۹ ، ایزو ۱۵۱۸۹ سیستم مدیریت آزمایشگاههای پزشکی - الزامات کیفیت و صلاحیت ISO ۱۵۱۸۹

· ایزو ۱۳۴۸۵ سیستم مدیریت ایمنی در صنایع و تجهیزات پزشکی ISO ۱۳۴۸۵ ، ایزو ۲۷۰۰۱ سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ISO۲۷۰۰۱

· ایزو ۵۰۰۰۱ سیستم مدیریت انرژی ISO۵۰۰۰۱

· ایزو ۱۰۰۱۵ سیستم مدیریت آموزش ISO۱۰۰۱۵

· ایزو ۲۰۰۰۰ سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات ISO ۲۰۰۰۰

مهمترین و پرکاربردترین استانداردها شامل ایزو ۹۰۰۱ سیستم مدیریت کیفیت ، ایزو ۱۴۰۰۱ سیستم مدیریت زیست محیطی و ایزو ۴۵۰۰۱ سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای  هستند که برای تمامی کسب  و کارها با هر نوع فعالیتی مورد استفاده می کنند. اگر بخواهیم اصلی ترین و پرکاربردترین ایزو را معرفی کنیم قطعا ایزو ۹۰۰۱ عمومی ترین استاندارد و مادر تمامی استانداردها شناخته شده ترین نوع می باشد.

برای اخذ ایزو معتبر توصیه می شود از مرکز مشاور مدیریت ایزوسیستم اقدام نمایید. شما جدای هر کسب و کاری که دارید می توانید با مراجعه به سایت www.isosystem.org اطلاعات جامع و کامل خود را دریافت کنید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید