روند موالید تا سال ۹۴ افزایشی بوده و پس از آن رو به کاهش گذاشته است و از سال ۹۷ و ۹۸ این روند با شیب تندتری رو به کاهش گذاشته است.

آمار موالید در کدام استان‌ها منفی شده است؟

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان گفت: میزان موالید در هفت ماهه نخست سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ نزدیک ۶ درصد کاهش پیدا کرده و در تمامی استان‌ها این کاهش مشاهده می‌شود.

اعظم کریمی درباره علل کاهش موالید گفت: البته در علت شناسی وضعیت فعلی در موالید عوامل بسیار زیادی غیر از شیوع ویروس کرونا و مسائل اقتصادی نیز دخیل می‌باشد.

وی بیان کرد: از جمله این مسائل می‌توان به مسائل فرهنگی اجتماعی و تغییر نگرش‌های موجود در والدین جوان اشاره کرد به نوعی که متاسفانه حتی در بسیاری از زوجین جوان مشاهده می‌گردد فرزند آوری به عنوان اولویت زندگی آنان شناخته نمی‌شود؛ و حاضر به پذیرش مسئولیت خطیر نقش مادری و پدری نیستند.

کریمی تصریح کرد: میزان موالید در هفت ماهه نخست سال ۹۹ نسبت به هفت ماهه نخست سال ۹۸ نزدیک ۶ درصد کاهش پیدا کرده و در تمامی استان‌ها این کاهش مشاهده می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در ادامه بیان کرد: بیشترین کاهش موالید در استان‌های البرز با منفی ۱۴ درصد، قم با منفی ۹ و نیم درصد، مازندران با منفی ۹ و دو درصد بوده است و غیر از استان سیستان و بلوچستان که با افزایش موالید تقریباً سه درصدی مواجه بوده؛ کمترین درصد تغییرات در این بازه زمانی مربوط به آذربایجان غربی با منفی ۲، کرمانشاه با منفی سه و هشت درصد و کردستان با منفی چهار و یک درصد بوده است.

وی تاکید کرد: روند موالید تا سال ۹۴ افزایشی بوده و پس از آن رو به کاهش گذاشته است و از سال ۹۷ و ۹۸ این روند با شیب تندتری رو به کاهش گذاشته است.

کریمی خاطرنشان کرد: به هر حال باید به این نکته توجه داشت که شاخصه‌های جمعیت شناختی بر روی یکدیگر تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم زیادی می‌گذارند موالید و ازدواج از این قاعده مستثنی نیست و بخشی از کاهش موالید مربوط به سیاست‌های تحدید جمعیتی دهه های گذشته است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان افزود: یعنی کاهش موالید در آن سال‌ها منجر به کاهش جمعت جوانان در سن باروری در حال حاضر شده است واین خود باعث کاهش موالید شده و همان گونه که اشاره شد چرخش‌های فرهنگی و تغییرات ارزشی و بیماری کرونا و وضعیت اقتصادی جامعه همگی از عوامل ایجاد کننده این وضعیت می‌باشند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید