داروهای استروئیدی می‌توانند به طور غیرمستقیم در فعال شدن بیماری سل در فرد نقش داشته باشند.

عوارض مصرف داروهای استروئیدی برای بدن

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، استروئید ترکیبی است که به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود و بیشتر توسط غده فوق کلیه تولید می‌شود. استروئیدها انواع مختلفی دارند و دانشمندان برای درمان بیماری‌های مختلف از داروهای حاوی استروئید بهره می‌گیرند.

برای مثال، بیماری پلی میالژیا روماتیکا یا PMR بیشتر افراد بالای ۵۰ سال را درگیر می‌کند و با علائمی مانند خشکی، سفت شدن و درد در شانه ها، گردن و ران بروز می‌کند. این درد به طور معمول پس از دو تا سه سال تسکین می‌یابد و با مصرف داروهای استروئیدی مانند پردنیزولون (prednisolone) قابل کنترل است.

با این حال، مصرف داروهای استروئیدی گرچه برای درمان برخی بیماری‌های ضروری است، اما خود می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی بلند مدت شود. در حقیقت داروهای استروئیدی می‌توانند باعث افزایش اسید معده شده و درپی آن بروز سرفه را در فرد به همراه داشته باشند.

داروهای دارای خواص آنتی اسید قلیایی مانند گاویسکون (Gaviscon) در این موارد تجویز می‌شوند. با این حال، اگر این دارو نیز نتوانست سطح اسید معده را کنترل کند، باید به پزشک عمومی مراجعه کنید. حقیقت تلخ این است که سرفه ناشی از افزایش سطح اسید معده می‌تواند به فعال شدن بیماری سِل نهفته منجر شود.

سل نهفته به حالتی اطلاق می‌شود که باکتری سل در درون بدن (به طور معمول ریه ها) حضور دارد، ولی فعال نیست و منجر به بیماری فرد نمی‌شود. با این وجود، مصرف داروهای استروئیدی می‌تواند به طور غیرمستقیم در فعال شدن این باکتری‌ها نقش مهمی ایفا کند.

از این رو، اگر از دسته افرادی هستید که به دلیل بیماری از داروهای استروئیدی استفاده می‌کنید و تجربه سرفه‌های بلند مدت را دارید، باید این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. به طور معمول بیماران کمتر به سرفه ناشی از تشدید اسید معده توجه دارند و همین موضوع می‌تواند باعث فعال شدن باکتری‌های بیماری زای سل در بدن آن‌ها شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید