در هفته جاری بیش از ۷۰۰ پناهجو که قصد داشتند با قایق از نزدیکی سواحل لیبی و مالت در دریای مدیترانه عبور کنند، توسط کشتی‌های امدادگر از خطر مرگ نجات یافتند.

۷۰۰ پناهجو در آب‌های مدیترانه نجات پیدا کردند

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: این ارقام درحالی منتشر می شود که مقام های مهاجرتی سازمان ملل تاکید دارند باید سازوکار عادلانه ای برای تقسیم مسئولیت مراقبت از پناهجویان در پیش گرفته شود به جای آنکه این مسئولیت صرفا به کشورهای حاشیه مدیترانه محول شود.

سازمان بشردوستانه دریایی اروپایی SOS Mediterranee اعلام کرد که کشتی اوشن ویکینگ متعلق به این سازمان از روز شنبه هفته جاری شش عملیات در آب های بین‌المللی انجام داده است.

این سازمان همچنین تاکید کرد که در موارد مشابه قبلی، این کشتی ۱۰۶ نفر را در سواحل مالت نجات داده است.

از نیمه شب شنبه تا یکشنبه هفته جاری، کشتی اوشن ویکینگ به کشتی های آلمانی ملحق شد تا ۴۰۰ نفر را در آب های مرکز مدیترانه نجات دهند.

لیبی یکی از گذرگاه های اصلی برای دهها هزار پناهجویی است که به امید رساندن خود به اروپا خطر عبور از آب های خطرناک مدیترانه را پذیرا می شوند.

به گفته سلین اشمیت سخنگوی عملیات فرانسوی سازمان مهاجران سازمان ملل متحد، ماه گذشته نیاز فوری برای یک سیستم خودکار تقسیم پناهجویان جدید بین کشورها احساس شد تا این بار بر کشورهای مدیترانه تحمیل نشود.

براساس آمار ارائه شده از سازمان بین المللی مهاجرت، گذرگاه مرکز مدیترانه بین لیبی و ایتالیا یا مالت مرگبارترین گذرگاه در جهان است.

از یک هزار و ۱۱۳ مورد مرگ ثبت شده در مدیترانه در نیمه نخست سال جاری، ۹۳۰ مورد در این گذرگاه گزارش شده است.

با این حال، آن طور که آمار سازمان بین المللی مهاجرت نشان می دهد شمار فزاینده ای از پناهجویان درصدد عبور از این گذرگاه در سال جاری برآمده اند.

سازمان ملل متحد چندی پیش در گزارشی اعلام کرد که اتحادیه اروپا در مرگ و میر مهاجرانی که تلاش می کنند با استفاده از قایق از آب های مدیترانه خود را به اروپا برسانند، مقصر است.

هزاران مهاجر و پناهجو از جمله از کشورهای آفریقایی هر ساله سفرهای دریایی طولانی و مخاطره آمیزی را به امید ورود به اروپا و زندگی بهتر از طریق لیبی طی می کنند. آنها اغلب برای عبور از این مسیر خطرناک از قایق های کوچک و بادی استفاده می کنند.

سازمان ملل متحد پیشتر همزمان با  تداوم عزیمت مهاجران به اروپا، از کشورهای این قاره خواسته بود در مورد مسئله رسیدگی به موج مهاجران و پناهجویان  سازوکارهای موثرتر و کارآمدتری را مورد استفاده قرار دهد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید