قنبری با اشاره به تضاد طرح صیانت با اصول انقلاب و قانون اساسی گفت: امروز طرح صیانت در تضاد با شعارهای محوری انقلاب و در تضاد با فصل حقوق ملت در قانون اساسی است.

طرح صیانت با با شعارهای محوری انقلاب و قانون اساسی در تضاد است / بعید نیست که مجلس یازدهم باز هم چنین طرح‌هایی ارائه کند / جلوی تکنولوژی را چنین قوانینی نمی‌توان گرفت

سلام نو سرویس سیاسی: طرح صیانت از کاربران فضای مجازی با اصل ۸۵ به سمت بررسی در خارج از صحن مجلس رفت، اتفاقی که شادی بیشتر طرفداران و نگرانی بیشتر مخالفان را در پی داشت. طرفداران طرح صیانت بیشتر حرف‌های مخالفان را سیاه نمایی می‌دانند و می‌گویند خبری از فیلترینگ نیست، اما لابه‌لای حرف‌هایشان نشان محدودیت‌های عجیب و غریب به چشم می‌آید.

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با سلام نو هرگونه محدود کردن فضای مجازی مساوی با از دست رفتن بسیاری از کسب و کارها دانست و تاکید کرد که رویکرد فعلی مجلس خلاف اصول انقلاب و قانون اساسی است.

این نماینده پیشین مجلس با نقد اولویت بندی مجلس ادامه داد: در اوضاعی که مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها کمر مردم را خم کرده است، مجلس به جای ارائه طرح‌هایی برای حل این مشکلات و گشایش اقتصادی طرح‌هایی مثل طرح صیانت را ارائه می‌کند که همین نان بخور و نمیری که عده‌ای از فضای مجازی کسب می‌کنند را هم نابود می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه آن چه که طرح صیانت نام گرفته صیانت نیست بلکه نوعی محدودیت ارتباط و اینترنت در کشور است ادامه داد: این  در حالی است که ما در عصر ارتباطات هستیم و ارتباطات یکی از ارکان توسعه اقتصادی است. در این دوران که عصر انفجار اطلاعات است بسیار غم انگیز است که ما چنین طرح‌هایی را از مجلس شاهد هستیم.

قنبری با اشاره به تضاد طرح صیانت با اصول انقلاب و قانون اساسی گفت: یکی از شعارهای محوری انقلاب ما آزادی بوده است و مسائل مربوط به آزادی و حقوق شهروندی بخش قابل توجهی از اصول قانونی اساسی ما را تشکیل داده است. امروز طرح صیانت در تضاد با شعارهای محوری انقلاب و در تضاد با فصل حقوق ملت در قانون اساسی است.

وی ادامه داد: از اهداف انقلاب و قانون اساسی ما رفتن به سوی آزادی از جمله آزادی بیان بود و ارتباطات نیز جلوه‌ای از آزادی بیان است، در نتیجه هرگونه محدود کردن فضاها و تکنولوژی‌های ارتباطی به اصل آزادی بیان آسیب می‌زند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره احتمال ادامه همین مسیر از سوی مجلس یازدهم گفت: از قدیم گفته‌اند از کوزه همان ترود که در اوست. با ترکیب این مجلس من چندان انتظار مطرح شدن طرح‌هایی که به مسائل و مشکلات روز و اساسی کشور بپردازد را ندارم.

وی ادامه داد: من بعید نمی‌دانم که از این طرح‌ها باز هم ارائه شود و تردید ندارم که این مجلس در این مسیر حرکت خواهد کرد. هر چند تعداد قابل توجه مخالفین این طرح، آن هم در این مجلس یک دست، جای امیدواری دارد.

قنبری با نقد رویکردهای مجلس گفت: این مجلس، مجلسی است که تحت عنوان انقلابی‌گر فقط خود و بخش اندکی از جامعه را انقلابی می‌دانند در حالی که انقلاب متعلق به همه مردم است. البته در همین وضعیت هم شاید بتوان گفت کلیت مجلس به معنایی که به نظر می‌رسد یک دست نیست و حتی پشت طرح صیانت هم اکثریت قوی و محکمی قرار ندارد و همین مایه امیدواری است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود افرادی که در طرح صیانت در اقلیت بودند به حقوق مردم توجه بیشتری کرده و از افراطیون فاصله بگیرند تا بتوانند از حیثیت و جایگاه مجلس دفاع کنند.

این نماینده پیشین مجلس در نهایت طرح صیانت چیزی جز جنگیدن با تکنولوژی ندانست و افزود: جلوی تکنولوژی را با مقررات این شکلی نمی‌توان گرفت و تصویب این طرح صرفا به وجه مجلس آسیب می‌زند. ما می‌بینیم که موج‌های جدید تکنولوژی بسیاری از قوانین این چنین را از اعتبار ساقط می‌کند. به نظر می‌رسد باید پذیرفت جنگیدن با تکنولوژی و تلاش برای محدود کردن آن امکان پذیر نیست، آن چنان که کشورهایی هم که در این مسیر حرکت کردند تجربه موفقی نداشتند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید