گوینده‌ی آوانامه گفت: تولیدِ کتاب صوتی و پادکست کار پر زحمتی است که دوندگی‌های زیادی دارد؛ بسیاری از افراد وارد این فضا می‌شوند چون پدیده نوظهوری است اما به مرور آنهایی ماندگار می‌شوند که اصولی و حرفه ای کار می‌کنند.

 صفر تا صدِ تولید پادکست

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر:  اگر از طرفداران کتاب صوتی باشید حتما با لذت فشردن دکمه‌ی “پخش” و گوش سپردن به صدای گوینده یا راوی آشنا هستید. از مهمترین مزایای کتاب‌های صوتی این است که می‌توانید همه جا به آن‌ها گوش کنید. طبق بررسی‌های به عمل آمده، گوش دادن به کتاب‌های صوتی می‌تواند باعث بهبود علائم افسردگی، اضطراب و اختلالات وسواسی شود. هیچ چیز مانند یک راوی خوب نمی‌تواند به داستان و شخصیت‌ها، زندگی ببخشد. مثلا اگر داستانی می‌خوانید که در شهر و دیار یا کشور شما اتفاق نمی‌افتد، یک گوینده‌ی بامهارت به وسیله‌ی گویش و بیان خود می‌تواند شما را به حس و حال محل اتفاق افتادن داستان نزدیک‌تر کند. یکی از نشریاتِ کتاب‌های صوتی کشور، آوانامه است. به دلیل وقت آزادی که در دوران کرونایی برای بسیاری از جوانان و نوجوانان ایجاد شده است، خیلی‌ها به فکر تولید پادکست افتاده‌اند. به همین بهانه مصاحبه‌ای با یکی از دست‌اندرکاران آوانامه داشتیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

وی در ابتدا درباره چگونگی شکل گرفتن آوانامه گفت: آقای آذری، بنیان‌گذارِ آوانامه، اوایل با ضبطِ صوت موبایل و به‌صورت رایگان برای نابینایان کتاب صوتی به اشتراک می‌گذاشتند و با توجه به استقبالِ مردم، به این نتیجه رسیدند که با گویندگان و تجهیزات حرفه‌ای این مسیر را ادامه دهند و به این‌صورت آوانامه شکل گرفت.

وی افزود: در سال ۱۳۹۳، کتاب صوتی اصلا مطرح نبود، سرانه‌ی مطالعاتیِ پایین و مشکلاتِ دنیای هنر باعث شده بود که به شدت نسبت به وارد شدن در این عرصه دچار شک و دودلی شوم و بدبین باشم. در آن زمان بنده به‌عنوانِ بازیگرِ رادیویی فعالیت داشته و از لحاظ مالی و درآمدی مشکلاتِ عدیده‌ای داشتم اما خدا را شکر در این ۷ سال نتیجه مثبت کار در کنار توفیق الهی دیدگاهم را تغییر داد.

این گوینده‌ی کتاب صوتی با اشاره به شرایطِ نابسامانِ اینترنت در ایران گفت: در رابطه با کتاب صوتی که یک عملِ فرهنگی داخل اینترنت است، به هیچ عنوان امنیت شغلی وجود ندارد، ممکن است ما امروز برنامه‌ریزی کنیم و هفته‌ی بعد اتفاقی بیفتد یا قانونی تصویب شود که عمل شما هیچ فایده‌ای نداشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که روندِ ساخت پادکست چگونه‌ است بیان کرد: برای تولید یک پادکست معمولی استفاده از امکانات گوشی تلفن همراه کفایت می‌کند،‌ اما اگر می‌خواهید کار بزرگ انجام دهید که با حمایت قانونی نیز بتوانید آن را گسترش دهید لازم است که به صورت حرفه‌ای وارد این عرصه شوید. بدین منظور داشتن استدیوی ضبط، داشتن مهندس صدا، مهندس نرم افزار و سخت افزار، ویراستار برای بررسی خوانش گوینده،  تیم فنی برای بررسی مسائل فنی و تکنیکال، گویندگان حرفه ای و قرار داد با ناشر قانونی دارید.

این گوینده ادامه داد: خواندن کتاب‌های حجیم نیازمند صرف زمانِ زیادی است و پس از آن محصول برای ویرایش و برداشتنِ صداهای اضافی به واحد مربوطه ارسال می‌شود. تیم کنترل کیفی خوانشِ گوینده را بررسی می‌کند، موسیقی متن در نظر گرفته می‌شود، از افکت و فضاسازی استفاده می‌شود و تازه از اینجا تا ارئه محصول نهایی به مخاطب مسیر طولانی‌ای وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که این کار بازار پرسودی ندارد و بسیار پر دردسر است گفت:  تولیدِ کتاب صوتی و پادکست کار پر زحمتی است که دوندگی زیادی دارد، بسیاری از افراد وارد این فضا می‌شوند چون پدیده نوظهوری است اما به مرور آنهایی ماندگار می‌شوند که اصولی و حرفه ای کار می‌کنند.

این گوینده ادامه داد: این‌که شروع کار با تجهیزات و امکانات کم باشد اصلا ایرادی ندارد اما برای دوام آوردن در این چرخه باید استانداردها و  اصول حرفه‌ای را رعایت کرد و به مرور حرفه‌ای شد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید