سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران همسایگان و دوستان خود را محل مناقشه با دیگران قرار نداده است در حالی که آمریکا کشورهای منطقه را به محل مناقشه تبدیل کرده است. امینت و آرامش، پیشرفت و توسعه آنها امنیت و آرامش و توسعه ماست.

رژیم صهیونسیتی بداند با فرافکنی‌ دردی دوا نمی‌شود / لحظه‌ای که آمریکا به تعهداتش عمل کند، توافق در دست است

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری خود ضمن اشاره به گاهشمار دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل در متهم کردن ایران به دست داشتن در حادثه نفتکش این رژیم گفت: موجودیت نامشروع رژیم صهیونسیتی باید دست از این اتهام‌زنی‌ها بردارد. این اتهام‌زنی‌ها و اظهارات محکوم است. مقامات رژیم صهیونسیتی باید بدانند که با این فرافکنی‌ها، دردی دوا نمی‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با درخواست سناتورهای آمریکایی از جو بایدن برای ایجاد ممانعت از ورود رئیس‌جمهور جدید ایران به سازمان ملل متحد برای شرکت در مجمع عمومی گفت: این درخواست‌ها بچگانه، ساده‌لوحانه و در چارچوب لابی‌های ضد ایرانی است. آمریکا وظایف قطعی درباره مقر سازمان ملل متحد دارد و باید فارغ از اختلافات با کشورها در چارچوب وظایف خود عمل کند. لابی‌های ضد ایرانی از هر اتهامی استفاده کرده و قبلا نیز از این دست اقدامات انجام داده‌اند.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه عراق از سفر رئیس جمهور این کشور به ایران خبر داده است، این سفر چه زمانی انجام خواهد شد و آیا امکان دارد پیامی از سوی واشنگتن در این سفر مطرح شود، گفت: سفر رییس‌جمهور عراق به ایران در برنامه است و به احتمال زیاد، برای مراسم تحلیف به ایران می‌آیند. این سفر در چارچوب روابط دوجانبه است. علاوه بر ایشان، چند ده هیات دیگر، برای حضور در مراسم تحلیف عازم ایران هستند.

وی در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه برای برگزاری مراسم تحلیف در روز پنجشنبه گفت: تلاش وزارت امور خارجه از زمان تعیین روز مراسم تحلیف آغاز شد. وزارت خارجه و سفارتخانه‌ها با هماهنگی مجلس و دفتر رییس‌جمهور منتخب درگیر مراسم تحلیف بودند. چند ده هیات به ایران می‌آیند که نشان از مقبولیت و مشروعیت ایران در عرصه بین‌المللی است. در سطح روسای جمهور، دولت‌ها، مجلس‌ها و وزرای خارجه عازم تهران هستند و مراسم تحلیف در روز پنحشنبه با قوت برگزار می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص خبر برگزاری اجلاس چهارجانبه چابهار، گفت: کریدور شمال و جنوب از مهمترین کریدورهای ایران است که از سال ۲۰۰۱ به دنبال توسعه آن بوده است. هند به عنوان توسعه‌دهنده بخشی از آن نقش مهمی دارد. گفت‌وگوهایی برای برگزاری این اجلاس شده اما زمان آن مشخص نشده است. 

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌ها از دعوت از مقامات ریاض برای شرکت در مراسم تحلیف خبر داده‌اند، آیا این خبر را تائید می‌کنید، گفت:  تا آنجایی که من از جزئیات مطلع هستم اسمی از نماینده عربستان در این مراسم را ندیدم اما باید مجددا چک شود.  

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به خبر متهم شدن یک ایرانی در آمریکا به صادرات اقلام تحریمی به ایران، گفت: اقدامات آمریکا هر روز بروز بیشتری از گروگان‌گیری است که وقیحانه و به اتهامات واهی انجام می‌دهد. اولویت ایران بر بازگشت ایرانیان از زندان‌های آمریکا است. هرچه آنها دست به گروگان‌گیری بیشتری بزنند، لیست ایرانیانی که باید آزاد شوند، بیشتر می‌شود. 

وی درباره خبر ضرب و شتم یک ایرانی در زندان سوئد و همچنین پیگیری وزارت امور خارجه نسبت به ضرب و شتم ایرانیان در زمان برگزاری انتخابات در خارج از کشور گفت: آنچه در برخی از حوزه‌های صندوق‌های رای رخ داد، به صورت جدی پیگیری شد، هم دلجویی و هم پیگیری حقوقی و قضایی. اما درباره ضرب و شتم یک ایرانی در سوئد، از همان لحظه اول، یادداشت اعتراضی داده شد و سفیر ایران نیز تماس‌هایی انجام داد. در فضای دیپلماتیک این مسئله در دست پیگیری است. 

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص موضع دستگاه دیپلماسی در رابطه با پروژه شام جدید میان عراق، اردن و مصر گفت: ایران همواره از همه امکاناتی که به توسعه نقش عراق در منطقه کمک کند، استقبال می‌کند. همچنین از هر ابتکاری که به صلح و ثبات منطقه کمک کند. هر  اقدامی از این رویکرد، مورد حمایت ماست. این پروژه چند دهه‌ای است ولی از هر ابتکاری استقبال می‌کنیم.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص تحولات اخیر تونس گفت:  تحولات تونس را از نزدیک دنبال می‌کنیم و در کنار دولت و ملت تونس برای عبور از این مرحله هستیم. تنها راه بحران کنونی گفت‌وگوهای فراگیر است. 

خطیب‌زاده در خصوص آخرین اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان گفت: برای ایران امنیت مردم افغانستان اولویت است و به همه طرف‌ها و طالبان گفته شده امنیت مردم را تامین کنند. ایران برای این موضوع آماده هر کمکی است.

وی افزود: دور اول گفت‌وگوها را در تهران تسهیل کردیم و دور دوم را آماده‌ایم تسهیل کنیم. فکر نمی‌کنیم راه‌های غیرسیاسی پایدار باشند. طالبان جزیی از امروز و آینده افغانستان است. گفت‌وگوهای بین‌الافغانی راه صلح پایدار است. ایران امنیت افغانستان را امنیت خود می‌داند و امنیت اماکن دیپلماتیک برایش اهمیت دارد و با همه طرف‌ها برای استقرار امنیت و صلح در ارتباط هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی  در واکنش به اظهارات اخیر دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس علیه کشورمان، گفت: تکرار این ادعاهای عجیب و غریب نشان از عدم شناخت دقیق ایشان از تحولات غرب آسیا و درک ناقص ایشان از این تحولات است. ضرورت دارد دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به آن‌چه به طور واقع و در روی زمین در جریان است، دقت داشته باشند. آن چه از سوی ایشان مطرح شده منویات یک یا دو عضو این شورا است که به نمایندگی از همه اعضا مطرح می‌شود. آن‌چه بین ایران و ۱+۴ در وین در جریان است چگونگی بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی‌اش است که تعهداتش را به صورت کامل انجام دهد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت مبادله ایران با آمریکا و انگلیس گفت: طرف آمریکایی در آخرین لحظه با توجه به تحولات ایران به نظر می‌رسد تعهداتش خود را زیر پا گذاشت و اگر به آنها عمل می‌کرد، ایرانیان ما امروز آزاد بودند. چندین بار نقض تعهدات را از سوی امریکایی‌ها دیدیم و اینها دلایلی است که مذاکره‌ای مبتنی بر اعتماد نداشته باشیم و گفت‌وگوها را با حداکثر بی‌اعتمادی انجام دهیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات اخیر مقامات غربی مبنی بر ابدی نبودن زمان مذاکرات برای احیای برجام، گفت: آمریکا به عنوان ناقض برجام و کشوری که تحریم‌های ناعادلانه علیه ملت ایران تحمیل کرده و در جنگ اقتصادی مسبب بسیاری از گرفتاری‌ها است، در آخرین نقطه‌ای قرار دارد که از جایگاه خواهان صحبت کند. آمریکا مجرم است و این همه ظلم بی‌کیفر نمی‌تواند باقی بماند. آنها بهتر از هر کسی می‌دانند گفت‌وگوها با چه جدیتی انجام شده و طرف آمریکایی آماده نبوده به تعهداتش عمل کند. لحظه‌ای که آمریکا به تعهداتش عمل کند، توافق در دست است.

 خطیب‌زاده در خصوص عکس منتشر شده از یادداشت جو بایدن در دیدار با نخست وزیر عراق و مسائل مربوط به ایران گفت: ایران همسایگان و دوستان خود را محل مناقشه با دیگران قرار نداده است در حالی که آمریکا کشورهای منطقه را به محل مناقشه تبدیل کرده است. امینت و آرامش، پیشرفت و توسعه آنها امنیت و آرامش و توسعه ماست. اما آمریکا برخلاف این مسئله عمل کرده و ترور شبانه سردار سلیمانی از آن جمله است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با تناقض سخنان رئیس‌جمهور در خصوص زمان آغاز مذاکرات وین با آخرین گزارش وزارت امور خارجه به مجلس گفت: گزارش وزیر امور خارجه بسیار گویا و روشن است. وزارت امور خارجه براساس تصمیمات نهادهای بالادستی و ذیربط همه مسیر را پیش برده است. 

خطیب زاده در خصوص سفر وزیر امور خارجه قطر به ایران پس از سفر وی به ایالات متحده، در پاسخ به این سوال که آیا پیامی از سوی واشنگتن برای تهران ارسال شده است، گفت: سفر وزیر امور خارجه قطر به ایران دوجانبه بود و مثل همیشه درخصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو شد و ربطی به مسائل ایران و آمریکا نداشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌های داخلی حادثه نفتکش اسرائیلی را انتقام ایران عنوان کرده‌اند، آیا چنین موضوعی را تائید می‌کنید، گفت:  مادامی که صهیونیست‌ها و رژیم اشغالگر قدس دام پهن می‌کنند، ما نباید در این دام بیفتیم. این رژیم در روزهای تلخی از حیات خودش به سر می‌برد. این فرافکنی‌ها چیز جدیدی نیست و هر از چند گاهی که اتفاقات خوبی در منطقه می‌افتد از این فرافکنی‌ها می‌بینیم. رژیم اشغالگر قدس هر کجا پا گذاشته با خودش ناامنی، خشونت و ترور و جنگ برده و برای همین مسئول آن کسانی هستند که پای این رژیم را به این منطقه باز کردند. 

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه در روزهای اخیر برخی رسانه‌های غربی از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در آینده نزدیک خبر داده‌اند، با توجه به روند احیای برجام موضع وزارت امور خارجه نسبت به احتمال اعمال تحریم‌های جدید چیست، گفت: یک اعتیادی در واشنگتن وجود دارد با اینکه خودشان بارها اظهار کرده‌اند فشار حداکثری نه تنها شکست خورده بلکه به یک شکست حداکثری برای ایالات متحده تبدیل شده است. منطق تحریم آن هم به بهانه‌های واهی منطق شکست خورده‌ای است در مقابل ایران که بیش از چهاردهه است مورد این تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته و نشان داده هر آنچه آن‌ها انجام داده‌اند نمی‌تواند اراده ایران را بشکند یا خللی در برنامه‌های مشروع ایران در دفاع از خود ایجاد کند. آنچه ایالات متحده برای دلخوشی خودش انجام می‌دهد هیچ ثمری جز یک شکست دیگر برای ایالات متحده ندارد. آمریکا باید از این اعتیاد مفرط به تحریم فاصله بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اظهارات پادشاه اردن در سفر به ایالات متحده علیه کشورمان،‌ گفت: در حالی که بسیاری از کشورهای منطقه در حال گفت‌وگو و در حال عوض کردن رویکرد خود هستند فکر می‌کنیم باید همه کشورها همین مسیر درست را طی کنند و از اظهارات بی اساس خودداری کنند. 

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید