ایوب آقاخانی درباره‌ی ترویجِ فرهنگِ کتاب‌خوانی می‌گوید: برای تشویق مردم به خواندنِ کتاب، شنبه‌های کتاب را در صفحه‌ اینستاگرام خود راه انداختم.

به‌جای غر زدن عمل کردم!

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: قیمت کتاب‌های الکترونیکی را در اپلیکیش‌های کتاب‌خوان بررسی کنید، این کتاب‌ها به دلیل حذف هزینه‌های کاغذ و چاپ قیمت پایین‌تری از کتاب‌های کاغذی دارند و بنابراین تعداد بیشتری از مردم می‌توانند از آنها استفاده کنند؛ بسیاری از کتاب‌های الکترونیکی نیز، با رعایت اصول قانونی به صورت رایگان منتشر می‌شوند. از طرف دیگر انتشار محتوای الکترونیکی به جای چاپ، می‌تواند موجب صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، جلوگیری از قطع بیشتر درختان و آسیب کمتر به محیط زیست شود. ایوب آقاخانی یکی از کسانی است که تلاش می‌کند با استفاده از صدای گرم و هنر اجرایش محتوای الکترونیکی جذاب و با کیفیت تولید کند تا از این طریق مخاطبین را با کتاب آشتی دهد. به همین بهانه مصاحبه‌ای با او داشتیم که در خلال آن از تجربه‌ی قرنطینه خانگی و اقدامش برای یک عمل فرهنگی و مرتبط با کتاب گفت.

آقاخانی در ابتدای صحبت با بیان این‌که در کانال‌ تلگرامیِ تئاتر و پوشه، کتاب‌های صوتی را با صدای خود به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد، گفت: در اسفندماه 1398، زمانی که به علت شیوعِ ویروس کرونا تمامی کسب وکارها تعطیل شدند، هنرمندان در صفحه‌های مجازی شعار در خانه بمانیم سر می‌دادند و غر می‌زدند، در این شرایط من خواستم که به جای غر زدن کاری انجام دهم و  به‌ع نوان عضوی از جامعه هنری تصمیم گرفتم تا رسالتِ اجتماعی و فرهنگی خود را با اشتراکِ کتاب صوتی به صورت رایگان به انجام برسانم.

وی افزود: این عمل با استقبال مردم روبه‌رو شد و پس از آن تصمیم گرفتم  برای تشویقِ بیشترِ مردم به خواندنِ کتاب، شنبه‌های کتاب را در صفحه‌ اینستاگرام خود راه اندازی کنم. این روند در ابتدای قرنطینه خانگی و زمان کرونا شروع شد و تا الان ادامه یافته است. قطعا بعداز کرونا هم این جریان فرهنگی را ادامه می‌دهم.

این هنرمند درباره‌ی چرایی تصمیم خوانش کتاب به صورت صوتی بیان کرد: بدیهی است که خوانش و ارائه کتاب به صورت صوتی، هزینه‌ی کم‌تری در بر دارد. دغدغه‌ی من ترویجِ کتاب‌خوانی است و به همین علت هیچ مبلغی در قبال این کتاب‌های صوتی دریافت نمی‌کنم، برای اینکه بتوانم این خدمات را رایگان ارائه دهم باید در مسیر کم هزینه‌تری قرار بگیرم.

او ادامه داد: دست‌آورد من سبکی است که معرفی کردم، بنده به صورت فرادی و تک نفره با تنظیم لحن و نواخت، تمام بخش‌های گفت‌وگو را به صورت نمایشی اجرا می‌کنم که شما در هیچ کتابِ صوتی نمی‌توانید شخصی را بیابید که با این سبک پادکست تولید می‌کند.

وی ادامه داد: این سبک پیچیده‌ترین گونه‌ی خوانش است و اگر کسی مخالف باشد من او را به ناتوانی در این سبک متهم می‌کنم. طی پیام‌های محبت‌آمیزی که  از طرف مخاطبان دریافت می‌کردم متوجه شدم که به شدت این سبک را دوست دارند و از نظر آنها بنده برای شنوندگان یک تنه یک فیلم سینمایی را اجرا می‌کنم.

آقاخانی با تاکید بر این‌ نکته که از انجام این کار انتظار کسب درآمد نداشته و به آن به چشم یک خدمت اجتماعی و فرهنگی نگاه می‌کند گفت: هدف من از انجام این کار خدمت رسانی به هم‌وطنان عزیز است. خدا را شاکرم که مرزهای جغرافیایی در خدمت رسانی به هموطنانم بی اثر شده است، چرا که بنده در کشورهایی مانند انگلستان، سوئد، لبنان و ترکیه هم مخاطب دارم.

ایوب آقاخانی از نبود منتقد جدی در حوزه تولیدات صوتی خبر داد و در ادامه افزود: هر کسی می‌تواند با اپلیکیشن ضبط صوت گوشی با بدترین جنس صدا و خوانش، به اصطلاح پادکست تولید کند و حتی تبلیغات با تعرفه‌های کلان هم داشته باشد اما این کار اصلا ارزشمند نیست و این اشخاص توهمِ توانایی در این کار را دارند.

وی افزود: کتاب‌خوانی من به علت داشتن مولفه‌های اصلی مانند بیان، صدا، فضاسازی، ساخت اتمسفر بیان و تمامی فاکتورها حرفی برای گفتن دارد و کسی موافق بد بودن اثر من نیست.

آقاخانی به پادکسترهای تازه‌کار توصیه کرد که زمان مطالعه خود را بالا ببرند و در این رابطه گفت: این اشخاص باید سطح سواد خود را هم در سواد مطالعاتی و هم درنگ در جامعه بالا ببرند، در این‌صورت است که نیازهای جامعه را درک می‌کنند و در نهایت فرم پادکست حتی اگر بی‌کیفیت هم باشد محتوای قابل دفاعی خواهد داشت.

وی در انتها افزود: حتی اگر کسی برای تولید اثر هنری شوق و پشتکار فراوانی داشته باشد  اما جامعه و نیازهایش را نشناخته باشد، کارِ بی ارزشی ارائه می‌کند. توصیه بعدی من به ایشان این است که به  زوایای فنی کار نیز توجه کنند و از لحظه‌ی اول به درآمدزایی از این مسیر فکر نکنند، چرا که این فکر خلاقیت را محدود می‌کند.

 

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید