۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 55275289

جز ایران هیچ کشوری در همسایگی نداریم که در مضیقه آبی باشد، بنابراین طبیعی است کشوری که خود مشکل آبی دارد توان اینکه آب تولیدی را در اختیار دیگران قرار دهد، ندارد.

آیا ایران آب صادر می‌کند؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، سید کریم حسینی، درباره موضوع صادرات آب به دیگر کشورها اظهار داشت: ما تاکنون هیچ صادرات آبی به دیگر کشورها نداشته‌ایم، حداقل از خوزستان هیچگونه انتقال آب و فروش آب صورت نگرفته است. 

عضو هیات نمایندگان استان خوزستان افزود: طرحی برای صادرات به کویت در گذشته مطرح شده بود ولی نه مطالعه‌ای روی آن صورت گرفت و نه عملی و اجرایی شد.

فرشید شکرخدایی نیز صادرات آب از کشور را شایعه دانست و به ایلنا گفت: این موضوع به هیچ‌وجه واقعیت ندارد.

وی ادامه داد: شاید قبلا مذاکراتی انجام شده ولی تاکنون هیچ آبی از سوی ایران منتقل نشده است، جز اینکه افغان‌ها حقابه هیرمند را به ما نمی‌دهند.

رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب تصریح کرد: شمال کشور ما پرآب است، افغانستان و پاکستان نیازی به آب ایران ندارند، عراق دجله و فرات را دارد، کشورهای جنوبی هم با استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها از آب خلیج‌فارس استفاده می‌کنند. 

وی تاکید کرد: جز ایران هیچ کشوری در همسایگی نداریم که در مضیقه آبی باشد، بنابراین طبیعی است کشوری که خود مشکل آبی دارد توان اینکه آب تولیدی را در اختیار دیگران قرار دهد، ندارد.

پیمان فروهر نیز درباره وضعیت واردات و صادرات آب بسته‌بندی به ایلنا اظهار کرد: واردات آب بسته‌بندی ممنوع است و آنچه در بازار دیده می‌شود، قاچاق و یا به صورت چمدانی وارد شده است. 

وی وضعیت صادرات را نیز مطلوب ندانست و گفت: طی ۱۰ سال گذشته به دلایل مختلف از جمله التهابات و جنگ داخلی بازار صادراتی ایران به عراق و افغانستان روند نزولی داشته، ضمن اینکه کرایه حمل از کارخانه تا مرز و از مرز تا بازار هدف بسیار بالا است. بنابراین ما نسبت به رقبایی مثل ترکیه که از تسهیلات بالای بانکی برخوردارند، حرفی برای گفتن نداریم. 

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران تصریح کرد: حضور در بازار صادراتی نیازمند نمایشگاه مختلف فصلی و غیر فصلی است که تولیدکننده ایرانی توان شرکت در این نمایشگاه‌ها را ندارد. ضمن اینکه بازارهای هدف صادراتی ما خودشان هم در نصب و راه‌اندازی واحدهای تولیدی خیلی موفق عمل کرده‌اند. 

وی رقم صادرات آب بسته‌بندی از ایران را در حد کمتر از ۲ میلیون دلار عنوان کرد.

فروهر با بیان اینکه صادرات آب بسته‌بندی تاثیری در موضوع کم‌آبی کشور ندارد، خاطرنشان کرد: اگر آب معدنی و بسته‌بندی در داخل بازار داشته باشد به مصرف داخل می‌رسد، اما سرانه مصرف آب بسته‌بندی در ایران خیلی پایین است، آنچه در زمینه صادرات آب چالش‌برانگیز است صادرات محصولات آب‌بر مثل هندوانه است که در واقع تلف کردن آب است.

به گزارش ایلنا، طبق موافقتنامه‌ای که در سال ۸۲ میان ایران و کویت، قرار بود آب دریاچه‌ی سد کرخه، به میزان روزانه ۹۰۰ هزار متر مکعب به کویت منتقل شود، اما مجلس ششم این طرح را به تعویق انداخت و مجلس هفتم هم به دلیل خشکسالی در ایران با آن موافقت نکرد و این طرح اجرا نشد.

هفته گذشته رضا اردکانیان نیز صادرات به کویت را تکذیب کرده و گفته بود: ما آب به کویت صادر نمی‌کنیم؛ اصلی‌ترین نقطه اتکای حکمرانی‌مان اعتماد به مردم و اعتماد مردم به مسئولان است و لذا دشمنان این آب و خاک اگر دنبال خلع سلاح ما باشند، باید به این سلاح و اعتماد آسیب بزنند. می‌دانند که چنین شایعاتی به نیم روز نمی‌رسد که تکذیب می‌شود؛ اما روی همان نیمروز حساب می‌کنند. مردم ما هوشیار هستند و همواره موضوعات آب و برق از موضوعات مهم است و دشمنان هر روز شایعه درست می‌کنند، این موضوع (آب کویت) در ۲۰ سال پیش طرح شد و از سوی بنده که مدیر امور آب وزارت نیرو بودم به شدت منتفی شد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید