محمد فیلی، بازیگر پیشکسوت می‌گوید بازیگران آنچنان تمایل ندارند که نقش منفی و سیاه را بازی کنند، شاید بتوان گفت مدرن بودن نیز تا حدودی در خاکستری شدن نقش دارد.

اگر یک کاراکتر سیاه و منفی باشد بعد از مدتی مردم از آن زده می‌شوند

به گزارش سلام نو، برنا نوشت: شاید منفی ترین و منفور ترین کاراکتر سینما و تلویزیون ایران را محمد فِیلی ایفا کرده باشد او با نقش شمر در سریال مختارنامه که انصافا با تبحر خاصی اجرا شد توانست به آنچه مد نظر داوود میرباقری است برسد. این بازیگر شیرازی که در کارنامه اش آثاری چون «مالیخولیا»، «بانوی سردار»، «هشت و نیم دقیقه»، «روزی روزگاری» و.... وجود دارد، به چند و چون ایفای نقش های خاکستری و منفی پرداخت.

محمد فِیلی بازیگر، در پاسخ به این سوال که امروزه کمتر کاراکتری پیدا می شود که بتوان او را کاملا منفی دانست و این کاراکتر ها اکثرا به سمت خاکستری شدن رفته‌اند آیا این خاکستری بودن دلیل بر پیچیده بودن کاراکتر ها است یا اینکه مخاطب امروزی شخصیت کاملا منفی را نمی پذیرد گفت: در دنیا به هیچ عنوان یک فرد منفی مطلق و بر عکس آن نیز مثبت مطلق وجود ندارد. به همین دلیل نقش ها بیشتر به سمت خاکستری گرایش پیدا می کند درواقع مردم نیز تمایل بیشتری به این نوع شخصیت دارند چرا که اگر یک کاراکتر سیاه و منفی باشد بعد از مدتی از آن زده می شوند و دیگر بقیه فیلم یا سریال را نگاه نمی کنند. به طور کل بازیگران هم سعی می کنند تا جایی که امکان دارد به این نوع شخصیت ها روی نیاورند.

او در این خصوص که آیا امروزه در آثار سینمایی و تلویزیونی شخصیت های منفی هستند که ماندگار شوند بیان کرد: بله ما شخصیت های منفی زیادی داریم که در سینما و تلویزیون ماندگار شده اند. مهدی فتحی در سریال امام علی (ع) نقش عمر و عاص را ایفا کرده بود که یک شخصیت منفی داشت اما بسیار زیبا کار را جلو برد که بسیار مورد توجه قرار گرفت و مردم با آن ارتباط گرفتند.

بازیگر سریال «مختارنامه» در این باره که چرا نقش ها اکثرا خاکستری شده اند آیا این خاکستری شدن به دلیل ویژگی سینمای مدرن است یا خیر تصریح کرد: همان طور که گفتم بازیگران نیز آنچنان تمایل ندارند که نقش منفی و سیاه را بازی کنند شاید بتوان گفت مدرن بودن نیز تا حدودی در خاکستری شدن نقش دارد و بی تاثیر نیست.

فِیلی در این خصوص که چه دلیلی دارد تا نقش های منفی بیشتر از کاراکتر های مثبت دیده شوند اظهار کرد: به نظر من چنین چیزی به همذات پنداری مخاطب بستگی دارد.

او در این باره که نقش منفی چقدر برایش جذابیت دارد خاطرنشان کرد: زمانی که بازیگر با یک نقش منفی دچار چالش می شود سعی می کند هر آنچه که از دوران زندگی به خاطر دارد را به تصویر بکشد و این یک جذابیت خاصی دارد که فکر می کنم همه بازیگران دوست داشته باشند یک یا دو بار این شخصیت را تجربه کنند و در کنار آن از بازخورد تماشاگر لذت ببرند.

محمد فِیلی در این خصوص که چه دلیلی دارد برخی نویسنده ها فیلمنامه و نقش منفی را خوب از آب در نمی آورند آیا به محدودیت ها بستگی دارد یا عوامل دیگر در آن دخیل هستند گفت: خیر، این ها بستگی به نوع نوشته، توانایی نویسنده دارد به همین دلیل است که ما نویسنده خوب و نویسنده هایی که آثارشان تاثیر گذار و ماندگار باشد متاسفانه خیلی کم در ایران داریم.

این بازیگر در این باره که چرا اغلب جشنواره های داخلی به بازیگر نقش منفی جایزه نمی دهند خاطرنشان کرد: ظاهرا افرادی که کاراکتر نقش منفی را بازی می کنند کنار گذاشته شده اند تا مردم درباره آن ها نظر بدهند ما در سینما و تلویزیون افرادی را داشتیم که به خوبی از پس نقش منفی بر آمده اند اما هیچ وقت جایزه دریافت نکرده اند.

محمد فِیلی در پایان در خصوص وصعیت فعلی هنرمندان تئاتر نیز گفت: هنرمندان به خصوص تئاتری ها این روزها واقعا گرفتار هستند و اجازه فعالیت ندارند اگر امکان دارد این افراد تحت حمایت دولتی قرار بگیرند و به این ها کمک شود چرا که در طول مدت ویروس کرونا در خانه هستند و در این دو هفته اخیر نیز سرکار نرفته‌اند. بالاخره این افراد هزینه دارند و با چه کمک هزینه ای قرار است زندگی خود را اداره کنند؟ راستش اگر با همین شیوه جلو برویم همه چیز نابود می شود چرا که موقعیت پیش رو بیشتر به قشر ضعیف آسیب پذیر هنرمند ضربه می زند چرا که جز این هنر شغل، حرفه و درآمد دیگری ندارد که متاسفانه آن هم به این وضع دچار شده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید