به طور خلاصه شبکه لایتنینگ یک راه حل مناسب به منظور بهبود مشکل مقیاس پذیری است که برای اولین بار بر روی بلاکچین بیت کوین ارائه شد. هم‌اکنون این راهکار در شبکه بیت کوین و چند بلاکچین دیگر استفاده می‎شود. شبکه‌های بلاکچینی با استفاده از لایتنینگ تراکنش ها را با سرعت بیشتر و هزینه کمتری به انجام می‌رسانند.

​​​​​​​ آموزش کار با شبکه لایتنینگ در موربیت

شبکه لایتنینگ (Lightning Network) چیست؟

شبکه لایتنینگ یک راه حل لایه دوم و یا خارج از زنجیره است که این امکان را فراهم می‎کند تا کاربران بتوانند تراکنش‌ها را در بلاکچین بیت کوین، بدون نیاز به دریافت تاییدیه از ماینرها به انجام برسانند. لازم به ذکر است که تراکنش‌های انجام شده در شبکه لایتنینگ، پرداخت‌های خرد هستند و کارمزد بسیار کمی را شامل می‌شوند.

خرید و فروش بیت کوین در شبکه لایتنینگ

نحوه کارکرد شبکه لایتنینگ (Lightning Network)

به منظور استفاده از شبکه لایتنینگ، کاربران باید از کانال‌های پرداختی که همان کیف پول‎های چند امضایی هستند استفاده کنند. واضح است که در چنین شرایطی زمان انجام تراکنش، صرفا به اندازه ارتباط بین دو کیف پول به طول می‎انجامد. در این میان به این نکته توجه کنید که عبارت خارج از زنجیره به این معنی نیست که بیت کوین شما از شبکه خارج می‎شود، بلکه بدان معنی است که تا زمان باز بودن کانال پرداخت لایتنینگ، دارایی شما در یک کیف پول چند امضایی، بر روی شبکه اصلی قرار دارد. به علاوه این شبکه به کاربر این امکان را می‎دهد تا تراکنش‌های خود را بدون نیاز به انجام آن در شبکه اصلی و دریافت تاییدیه ازسمت ماینرها تکمیل کند.

شبکه لایتنینگ از بلاکچین بیت کوین جدا است و این بدان معنی است که لایتنینگ گره ها و یا همان نودهای مخصوص به خود را داراست و این درحالی است که عملکرد آن، کاملا وابسته به شبکه اصلی است. به منظور ورود به شبکه لایتنینگ، کاربران باید یک مدل خاصی از تراکنش را بر روی بلاکچین اصلی بسازند.

کاری که شما برای شروع تراکنش با استفاده از شبکه لایتنینگ انجام می‌دهید، ساخت نوعی قرارداد هوشمند است که در ادامه به نحوه ساخت آن اشاره خواهیم کرد. این قرارداد هوشمند درواقع یک بلاکچین یا دفترچه ثبت معاملات خصوصی است. شما می‌توانید در این قرارداد هوشمند، هر تعداد تراکنشی را وارد کنید و این تراکنش‌ها و شرایط قرارداد، تنها برای شما و طرف معامله قابل مشاهده است. تمام این موارد در حالی است که نه شما و نه طرف معامله شما، توان تقلب در تراکنش‌ها را ندارید چراکه قراردادهای هوشمند خواصی دارند که از تقلب طرفین معاملات جلوگیری می‌کنند.

بلاکچین خصوصی یاد شده، کانال نام دارد. فرض کنید که آلیس و باب هرکدام 5 عدد بیت کوین را وارد قرارداد هوشمند کانال می‎کنند. در کانال و یا شبکه آلیس و باب، هم‌اکنون یک بالانس 5 بیت کوین وجود دارد. آلیس در قرارداد هوشمند یاد می‎کند که 1 عدد بیت کوین برای باب ارسال شود. در این حالت آلیس 4 BTC و باب 6 بیت کوین دارد.

حال تفاوت این نوع تراکنش با تراکنش‌های معمولی روی زنجیره چیست؟ در زمان ساخت یک کانال تراکنش با استفاده از شبکه لایتنینگ، طرفین معامله موظفند که هریک مقدار ثابتی بیت کوین را وارد کانال کنند و این مقدار محدودیت خاصی ندارد. وقتی که یک قرارداد هوشمند برای شبکه لایتنینگ ساخته می‎شود و مبلغ بیت کوین به این کانال منتقل می‎شود، این تراکنش توسط ماینرها به ثبت می‌رسد. اما تفاوت تراکنش در لایتنینگ در این است که تراکنش‌هایی که پس از باز شدن کانال بین طرفین رخ می‎دهد، دیگر توسط ماینرها مورد بررسی قرار نمی‌گیرد بلکه ماینرها تنها بالانس دارایی در هنگام باز شدن و بسته شدن کانال معاملاتی را بر روی بلاکچین اصلی ثبت می‌کنند.

در نهایت همانطور که از نام آن پیداست، سرعت تراکنش ها با استفاده از لایتنینگ بسیار بالا و همانند رعد و برق است.

بهترین کیف پول‌های شبکه لایتنینگ در سال 2021

کیف پول شبکه لایتنینگ Phoenix

کیف پول بلو والت (Blue Wallet)

کیف پول Breez

کیف پول Wallet of Satoshi

کیف پول BLW

کیف پول Eclair

کیف پول Muun

کیف پول Zeus

کیف پول Zap

کیف پول Tippin.me

معرفی کامل کیف پول‌های لایتنینگ

آموزش خرید و فروش بیت کوین با لایتنینگ در پلتفرم موربیت

موربیت اولین پلتفرم خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران است که از شبکه لایتنینگ حمایت کرده است. کاربران با استفاده از این بستر قادرند تا بیت کوین‌های شبکه اصلی را به صورت کاملا رایگان و بدون کارمزد وارد شبکه لایتنینگ کرده و تراکنش‎های خود را با بالاترین سرعت به انجام برسانند. در ادامه با نحوه واریز و برداشت بیت کوین به شبکه لایتنینگ در موربیت آشنا خواهید شد:

نحوه واریز بیت کوین به شبکه لایتنینگ در موربیت

1- ابتدا به بخش کیف پول مراجعه کرده، بر روی گزینه واریز شبکه لایتنینگ کلیلک کنید.

​​​​​​​ آموزش کار با شبکه لایتنینگ در موربیت

2- مبلغ واریزی را در کادر مشخص شده وارد کنید. واحد این مبلغ ساتوشی است.

​​​​​​​ آموزش کار با شبکه لایتنینگ در موربیت

3- در این قسمت یک آدرس را مشاهده می‏کنید. این آدرس شبکه لایتنینگ موربیت است. اطلاعات آدرس را کپی کرده و در بخش ارسال کیف پول لایتنینگ خود (بلو والت، فینکس و ...) وارد کنید.

​​​​​​​ آموزش کار با شبکه لایتنینگ در موربیت

نکته: هزینه انتقال تراکنش یاد شده رایگان است.

4- در این مرحله بیت کوین شما از کیف پول شخصی به کیف پول موربیت انتقال یافته است و شما قادرید تا ترید خود را آغاز کنید.

نحوه برداشت بیت کوین از شبکه لایتنینگ در موربیت

1- به کیف پول شخصی مراجعه نموده و میزان بیت کوینی که قصد دارید از موربیت برداشت کنید را در اینوویس والت خود مشخص کنید.

2- بر روی گزینه برداشت در شبکه لایتنینگ کلیک کنید.

3- از آنجایی که مبلغ برداشت بیت کوین در والت شخصی شما مشخص شده است، کافی است برای برداشت، تنها آدرس والت خود را در کادر مشخص شده وارد کنید.

​​​​​​​ آموزش کار با شبکه لایتنینگ در موربیت

چگونه از شبکه لایتنینگ برای تراکنش بیت کوین استفاده کنم؟

یکی از تفاوت های اصلی شبکه لایتنینگ با بلاکچین اصلی بیت کوین این است که آدرس کیف پول در لایتنینگ وجود نداشته و در عوض کاربران با ابزاری به نام Invoice رو به رو هستند. ابزار Invoice تمامی اطلاعات لازم برای به انجام رساندن معاملات، از جمله مبالغ انتقال یافته، زمان منقضی شدن و ساخت شبکه را شامل می‎شود. اما به دو روش می‎توان از شبکه لایتنینگ استفاده کرد: راه اندازی فول نود لایتنینگ بیت کوین و استفاده از کیف پول سازگار با شبکه لایتنینگ.

راه اندازی فول نود لایتنینگ بیت کوین

راه اندازی نود لایتنینگ تا حدودی دشوار است و افراد متخصص نیز ممکن است که در این روند با مشکلاتی مواجه شوند با این حال سه نرم‌افزار در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که با استفاده از آن ها می‎توان نود لایتنینگ را راه اندازی کرد:

· نرم‌افزار LND از شرکت لایتنینگ لبز

· نرم‌افزار  C-Lightning از شرکت المنت پراجکت

· نرم‌افزار ایکلیر از شرکت ACINQ

کیف پول لایتنینگ بیت کوین

یکی از راه های جایگزین فول نود، به منظور دسترسی به شبکه لایتنینگ راه اندازی یک کیف پول سازگار با این شبکه است. از جمله کیف پول‌های امن و رایج برای لایتنینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کیف پول Blue Wallet

کیف پول Phoenix

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید