چهاردهمین قسمت از برنامه «شب نشینی» با حضور دو مهمان مختلف روی آنتن شبکه جام جم رفت که بخش زیادی از زندگی خود را به سفر در سرتاسر دنیا پرداخته و تغییرات زیادی در زندگی شان به وجود آمده است. یکی از این مهمان ها سمیرا براتی جهانگرد ایرانی است که به عنوان اولین مهمان برنامه معرفی شد.

سفرهای دنیوی و معنوی که دنیای دو مهمان «شب نشینی» چهاردهم را دگرگون کردند

مهمانان برنامه «شب نشینی» چهاردهم مسافرانی بودند که این سفرها انقلاب های اساسی در زندگی شان ایجاد کرده است.

به گزارش سلام نو، چهاردهمین قسمت از برنامه «شب نشینی» با حضور دو مهمان مختلف روی آنتن شبکه جام جم رفت که بخش زیادی از زندگی خود را به سفر در سرتاسر دنیا پرداخته و تغییرات زیادی در زندگی شان به وجود آمده است. یکی از این مهمان ها سمیرا براتی جهانگرد ایرانی است که به عنوان اولین مهمان برنامه معرفی شد.

براتی گفت: متولد آذرماه 64 هستم، ده سال است کارم سفر کردن است و شغلم مرتبط با سفر است. 4 سال است جهانگردی را به صورت حرفه ای دنبال می کنم. در ابتدا کارمند بانک بودم و مزایایی هم داشت؛ یک روز استادم به من گفت کاری را انجام بده که بتوانی فرمانده خوبی باشی و کارمند نباش. از وقتی راهنمایی بودم به تاریخ علاقه مند بودم. یک روز وقتی سر کارم بودم تصمیم گرفتم آن جا نباشم و دنبال تاریخ بروم. در گوگل سرچ کردم و برای حضور در کلاس آموزش راهنمایی جهانگردی ثبت نام کردم. این کلاس آموزش 30 درس بود که همه کلاس هایش عصرها برگزار می شد و تداخلی با کار کردنم نداشت. علاقه بسیار زیادی داشتم. در آن کلاس ها فقط من شاغل بودم و همه افراد برای اشتغال به کار آمده بودند راهنمای تور شوند. در آزمون بعد از کلاس ها فقط من و یک نفر دیگر قبول شدیم چون انگیزه زیادی داشتم. در اثنای این کلاس ها سفر حج رفتم و نتوانستم کلاس را بروم. برای جبران آن کلاس دیگری را رفتم که با افرادی آشنا شدم و همان افراد مرا بر سر راهی گذاشتند که در مسیر سفر رفتن افتادم و پس از مدتی بانک را کنار گذاشتم.

وی درخصوص نظر خانواده‌اش درباره سفر رفتنش بیان کرد: زندگی کارمندی در بانک یعنی حاشیه امنی که می توان از مزایای آن استفاده کرد و خانواده ام به همین دلیل دوست داشتند در بانک بمانم. نمی توانم بگویم وضعیت اقتصادی ام بعد از راهنمای تور شدن بهتر شده است چون در این دو سال همه پس اندازم را خرج کرده ام. اگر کارمند بانک بودم نمی توانسم به 59 کشور دنیا سفر کنم و حالا به آرزو هایم رسیده ام. زمانی کفه اقتصادی مطرح است اما زمانی هم کفه دل برای انسان مهم می شود. اگر کارمند بودم حالا کسی بودم که آرزو می کردم 18 سال دیگر بازنشسته شوم تا به سفر بروم.

جهانگرد جوان ایرانی نظرش را درباره موفقیت بیان کرد: نمی توانم درباره موفقیت بگویم اما درباره درونم می توانم بگویم. موفقیت نسبی است بعد از دیدن آدم های دنیا فهمیدم زندگی آنقدری سخت نیست که ما سختش کرده ایم. آنقدری که استرس داشته ایم و مدام "حالا چه می شودها" را چشیده ایم یادمان رفته است که با یک دمنوش خوردن ساده می توان زندگی کرد. مثلا مردم کوبا چیزی ندارند ولی خیلی خوشحال هستند.

براتی افزود: زندگی من به قبل از سفر ژاپن و بعد از آن تقسیم شد چون در ژاپن ادب، نظم و لبخند وجود دارد که در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست. در ژاپن بلافاصله بعد از شنیدن نام ایرانی، فرش ایرانی برای مردم یادآوری می شود و از هنر زیبای آن نام می برند.

وی عنوان کرد: تور پاریس آتن در اسفند 98 آخرین سفرم قبل از کرونا بود و دیگر مانند سابق به سفر نرفتم اما یک سفر به مکزیک داشتم، سفر اجباری که سال گذشته رخ داد و به دلیل محدودیت های کرونایی چندان که باید، لذتبخش نبود.

بانوی جهانگرد درباره مشکلات سفرهایش گفت: هماهنگی همه موارد از راه دور، همراهی مسافرها، امنیت در سفر و هزاران مورد ریز و درشت دیگر مثل گزش حشرات در طبیعت گردی مشکلاتی است که یک راهنمای تور با آن رو به رو است. درباره امنیت در سفر نیز فقط یک کشور امنیت بسیار خوبی داشت و آن ژاپن بود. جیب بری در بسیاری از کشورها وجود دارد اما بعد از ژاپن در کانادا هم امنیت بسیار زیادی هست.

دومین مهمان برنامه «شب نشینی» ادگاردو سهیل اسعد مبلغ بین المللی دین اسلام بود که اصالت لبنانی دارد اما در آرژانتین متولد شده و رشد یافته است.

اسعد گفت: تا کنون به 30 کشور جهان سفر کرده ام و حالا 25 سال است که در ایران هستم. آخرین سفرم به لبنان بود که دو هفته پیش رخ داد و قبل از آن در ماه رمضان ونزوئلا بودم. سختی و آسانی در این سفرهای معنوی یکسان است. سالی شش ماه خانواده را رها می کنم و برای تبلیغ به کشور های دیگر می روم که این موضوع سختی خاص خود را دارد. به خاطر عشق و علاقه شخصی است.

وی درباره علت ادامه دادنش به کار تبلیغ افزود: قبلا هنرمند تئاتر بودم و می دانم که اصل کار در هنر عشق و علاقه است. به من می گویند مگر دیوانه ای که آرژانتین را رها کرده ای؛ اما من دیوانه نیستم عاشق هستم و به دنبال یافتن انسانیتی هستم که در فلسفه هست. منظورم از انسانیت انسان کامل بودن است که آن را در آرژانتین پیدا نکردم. بیشتر مردم آرژانتین از مهاجران اروپایی هستند، اصالت ندارند و دین اصلی آن جا ادیان سرخپوستان است و دین مسیحیت هم صادر شده است. دین مسیحیت معنویت دارد اما کامل نیست کسی که به دنبال انسال کامل است با مسیحیت قانع نمی شود.

مبلغ مسلمان آرژانتینی ادامه داد: به نظر من ما جاهل به دنیا می آییم. حس حقیقت جویی در دنیا که کاملا در وجود ما فطری است، سوالاتی را برای انسان به وجود می آورد که یافتن آن سوالات انسان را به تکامل می رساند و وجودش را گسترده تر می کند.

سهیل اسعد بیان کرد:46 سال دارم و پیر شده ام چون بابا بزرگ هستم. دامادم لبنانی است و چون دخترم ازدواج کرده است احساس پیری می کنم؛ یک نوه سه ساله دارم. ایران مرا کچل کرده است.

وی افزود: 20 سالم بودم که از آرژانتین مهاجرت کردم. برای اولین بار سال 95 به لبنان رفتم و تعریف من از لبنان این است که تناقضاتی در این کشور وجود دارد مثلا افراد در واقع در شرق زندگی می کنند اما سبک زندگی کاملا غربی دارند و این تنوع جالب است.

مبلغ بین المللی آرژانتینی در پاسخ به سوالی مبنی بر مقایسه ایران و کشور خودش گفت: آرژانتین در بسیاری از جنبه ها بسیار بهتر از ایران است و ایران در بسیاری از جنبه ها بهتر از آرژانتین. اگر انسان با در نظر گرفتن ابعاد جسمی و روحی و دنیایی و آخرتی بخواهد کامل زندگی کند ایران بهترین کشور است.

سهیل اسعد بیان کرد: در قم زندگی می کنم اما قم از لحاظ طبیعی شهر قشنگی نیست چون من از آمریکای لاتین خوش آب و هوا آمده ام. دلیل شادی مردم این منطقه را جستجو کردم و فهمیدم یکی از دلایل آن آب و هوا و دومی وسعت جغرافیایی است. دلیل دیگر هم فرهنگ است چون آن ها فرهنگ سبکی داشته و احساس مسئولیت چندانی نسبت به دنیا ندارند. با اینکه بیشتر آن ها فقیر هستند آنقدر درگیر فقر شده اند که باید خلاقیتی برای خوشحالی داشته باشند؛ در واقع به دنبال یافتن سعادت در جایی هستند که پول نقشی نداشته باشد.

وی درباره زبان هایی که بر روی آن ها مسلط است اظهار داشت: مغزم در حالت عادی با زبان های فارسی، عربی و اسپانیایی درگیر است؛ همسرم لبنانی است و در خانواده عربی حرف می زنیم اما از یک جایی به بعد در اوج عصبانیت باید اسپانیایی حرف بزنم.

مبلغ لبنانی الاصل گفت: با خانواده خوب و خوش اخلاق هستم اما چون مدت زمانی زیادی را به علت سفر کردن در خانه نیستم انس گرفتن دوباره با خانواده کمی مشکل است. همسرم در برابر این سفرهای من صبور مجاهد و شاکی است.

اسعد درباره کیفیت زندگی در داخل و خارج از کشور تصریح کرد: سعادت و زندگی خوب انسان در خارج نیست در باطن انسان است. بسیاری از اروپایی ها در بهترین مکان زندگی می کنند اما خوشحال نیستند و برعکس. اگر کسی ابزار فکری، سلوکی و ارزشی و ارزیابی منصفانه داشته باشد همه ویژگی های خوب برای یک زندگی مملو از معنویت و انسانیت را می تواند در ایران هم پیدا کند.

وی با اشاره به گرایش جمعی از خانواده اش به دین اسلام بیان کرد: ما اصالتا مسلمان بوده ایم اما سبک زندگی‌مان کاملا غربی و غیر اسلامی بوده است. من اطرافیانم را به اسلام دعوت نکرده ام چون این دین اصیل ما است بلکه برای آن ها الگوسازی هایی را انجام داده ام که حالا حدود ده نفر از خواهرزاده هایم طلبه هستند.

مبلغ بین المللی دین اسلام اظهار داشت: یکی از کشورهایی که علاقه دارم با آن آشنا شوم هند است چون شنیده ام سرزمین عجایب است.

اسعد شخصیت مورد علاقه ایرانی اش را معرفی کرد و افزود: تا حدودی با شخصیت های ایرانی آشنایی دارم. با شهاب اسفندیاری مستندی را ساختم که او خیلی شهید آوینی را دوست داشت و از آن جا به او علاقه مند شدم. شهید آوینی هنرمند مومن متعهد است.

وی شخصیت فرهنگی مورد علاقه اش از بین چهره های آرژانتینی را هم نام برد و ادامه داد: در ایام قدیم جرقه هایی که به سمت معنویت داشتیم به خاطر خورخه لوئیس بورخس بوده است و در کتاب «الف» او معنویت یافت می شود. عمق فلسفی او را قبول دارم و می توان گفت تلفیق فلسفی و عرفانی او بسیار زیاد است اما تهعد اجتماعی و فهم سیاسی نداشت و این عیب بزرگی است. گویا چنین شخصیتی در خودخواهی خود زندگی می کند.

جرج جرداق شخصیت لبنانی بود که اسعد طرفدار آثار او است. وی درباره این نویسنده لبنانی گفت: سال 2009 با او آشنا شدم جرداق توانسته انصاف انسانی را نشان دهد. در لبنان طایفه و مذهب اصل بزرگی است و جوهر انسانی است اما او با اینکه مسیحی است شخصیت امام علی (ع) را بهترین نحو ارائه داده است و این یعنی انصاف انسانی.

وی درباره امام موسی صدر نیز نظرش را اینگونه بیان کرد: به عنوان یک لبنانی می گویم که تاریخ معاصر لبنان شیعه به قبل و بعد از امام موسی صدر تقسیم می شود چون قبل از او شیعیان جزو شهروندان درجه سه بودند و او نقطه عطفی بود که شیعه به درجه اول صعود کند. جامعیت شخصیت او بسیار است و انسانیت را از او آموختم. ورای مرزهای مذهبیت او یک انسان بود. اگر این انسانیت در بین انسانها نهادینه شود الفت بسیار زیادی در بین افراد ایجاد می شود و روابط انسانی کاملا متفاوت خواهد شد.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت 23:30 به وقت تهران و 21 به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود. محمد سلوکی برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می کند و تهیه کننده این برنامه نیز کاوه امیری جاوید است. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabnesini.irani بارگذاری می شود.

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید