گواهی ssl در کنار توسعه روزافزون دنیای وب و دیجیتال موجب شده است تا بسیاری از امور گذشته دستخوش تغییر و تحول شوند که از این میان می­توان به نحوه نوین گردآوری اطلاعات، تراکنش­های بانکی و خرید آنلاین در سایت های فروشگاهی اشاره کرد.

تاثیرخرید SSL برای سایت های فروشگاهی بزرگ و کوچک

با وجود همه این تغییرات مثبت باید گفت بستر اینترنت چندان هم امن نیست و در صورت غفلت می­توان مورد سو­استفاده هکرها و سایرین قرار گرفت.داشتن گواهینامه ssl برای جلوگیری از مورد سو استفاده قرار گرفتن وبسایت­هایی که دارای اطلاعات مهم هستند یا تراکنش­های پولی و بانکی را انجام می­دهند، به عنوان یک امر ضروری محسوب می شود.خرید گواهی SSL یک اعتبار امنیتی و یک پروتکل رمزنگاری شده است که فعالسازی آن در داخل کنترل پنل وبسایت، بستر فعالیت و مبادلات مالی و اطلاعاتی را ایمن­تر می­کند.

گواهی امنیتی SSL چیست و چه نقشی در فروشگاه های اینترنتی دارد؟

خرید SSL که با نام گواهی اس اس ال نیز شناخته می شود، از عبارت  Secure Sockets Layer گرفته شده است و این گواهی های امنیتی شامل فایل­هایی هستند که در صورت اضافه و فعالسازی موجب می­شود تا اطلاعات در داخل وبسایت فروشگاهی شما، در یک فضای ایمن و کدگذاری شده مبادله شوند و در حقیقت به عنوان TLS (Transfer Layer Security) شناخته می­شود. در حالت معمول پیش از خرید و فعالسازی SSL در دایرکت ادمین یا سی پنل که ۲ کنترل پنل معروف برای هاست می باشند، پروتکل وبسایت از نوع http است و پس از نصب SSL پروتکل سایت از http به https تغییر می­یابد. پس از انجام فرآیند فعالسازی این گواهی بستر وبسایت برای مبادلات پولی و اطلاعاتی ایمن­تر می­شود.

خرید گواهی امنیتی SSL و حفظ اطلاعات

تاثیرخرید SSL برای سایت های فروشگاهی بزرگ و کوچک

با دسترسی به یک وبسایت، ارتباطی بین مرورگر کامپیوتر یا تلفن همراه و سرور سایت برقرار می­شود و سپس اطلاعات در هر دو طرف منقل می­گردند. باید گفته شود که گواهی SSL از اطلاعات منتقل شده بین هر دو طرف محافظت می­کند و این موضوع برای همه کاربران اینترنت که هر روزه اطلاعات متنوعی مانند شناسه­های ایمیل، شناسه­های کاربری، گذرواژه­ها، جزئیات کارت اعتباری و جزئیات حساب بانکی را مبادله می­کنند، بسیار حائز اهمیت است. همچنین اگر چنین اطلاعات محرمانه­ای از طریق پروتکل محافظت نشده منتقل شوند، خطر سواستفاده از داده­ها بسیار بسیار بالا است. این موضوع برای ادارات و سازمان­ها نیز بسیار حساس می­باشد و در صورت درز کردن اطلاعات به بیرون، می­تواند خسارات جبران­ناپذیری را به سازمان یا اداره وارد کند، از این رو خرید SSL به منظور جلوگیری از درج اطلاعات، برای وبسایت ها امکان پذیر است.

گواهی SSL چه کاری انجام می­دهد؟

به شکل کلی اکثرا با پاکت نامه­ها و مهرهایی که برای ایجاد امنیت بر روی آن زده می­شود آشنا هستند. به زبان ساده، این همان کاری است که گواهی SSL انجام می­دهد و هرگونه اطلاعاتی که بین مشتری و سرور منتقل می­شود را از طریق رمزگذاری محافظت می­کند.برای مثال اگر در یک سایت فروشگاهی که کاربر به درگاه بانکی متصل می شود و اطلاعات خود را درج می کند، گواهی اس اس ال خریداری نشده باشد، امکان لو رفتن مشخصات بانکی کاربر، بسیار بالا می رود.برای همین باید از این گواهی در وبسایت های فروشگاهی استفاده کرد.

رمزگذاری چیست؟

تاثیرخرید SSL برای سایت های فروشگاهی بزرگ و کوچک

همانطور که در بالا گفته شد،خرید گواهینامه­های SSL رمزگذاری را تسهیل می­کنند. در مورد چگونگی آن می­توان گفت که اگر هر داده­ای در یک وبسایت دارای HTTPS ارسال شود، آن اطلاعات به یک رشته نویسه غیرقابل خواندن تبدیل می­گردد. به عنوان مثال، اگر رمز ورودی ۱۲۳۴ باشد، ممکن است به چیزی مانند ^٪ jrt۵ / * u تبدیل شود و این تفسیر اطلاعات برای هر هکری عملا غیرممکن می­شود.

گواهینامه­های SSL چگونه کار می­کنند؟

خریدگواهینامه­های  SSL که بر اساس زیرساخت کلید عمومی (PKI) یا رمزنگاری کلید عمومی کار می­کنند که این روش شامل دو رمزنگاری خصوصی و عمومی است. کلید عمومی برای اهداف رمزگذاری و کلید خصوصی برای رمزگشایی استفاده می شود.

کلید عمومی و خصوصی چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، کلید عمومی با همه کسانی که گواهی را هنگام بازدید از یک وب سایت دریافت می­کنند، به اشتراک گذاشته می­شود و حتی بدون دانستن آن از کلید عمومی استفاده می­گردد. این کلیدها در گواهی دیجیتال ذخیره می­شوند و با مشاهده جزئیات گواهی SSL در مرورگر خود می­توان کلید عمومی یک وبسایت را مشاهده کرد.

در واقع هر دو کلید متفاوت اما به یکدیگر مرتبط هستند. این موضوع به این معنی است که رمزگذاری اطلاعات با استفاده از یک کلید عمومی خاص تنها با استفاده از کلید خصوصی متصل به آن قابل رمزگشایی می­باشد. اگر مشتری بتواند مطابقت کلید عمومی را با کلید خصوصی تأیید کند، یک اتصال ایمن برقرار که این  مورد "رمزگذاری نامتقارن" نامیده می­شود.

فرآیند برقراری اتصال ایمن با خرید SSL به زبان ساده

تاثیرخرید SSL برای سایت های فروشگاهی بزرگ و کوچک

از فرآیند برقراری اتصال ایمن به عنوان "دست دادن SSL" یاد می­شود. در واقع این به معنی یک دست دادن و سلام و احوال­پرسی مدرن محسوب می­گردد و شامل سه مرحله کلی سلام، تأیید سرور و انتقال کلیدها است.

مرحله ۱) سلام

همانطور که همه افراد در ملاقات با هم سلام و احوال­پرسی می­کنند، کاربر و سرور نیز به یکدیگر سلام می­کنند. در حقیقت کاربر پیام ClientHello را به سرور ارسال و در برابر سرور نیز پیام ServerHello را منتقل می­کند و این موضوع شامل اطلاعاتی از گواهی SSL می­باشد.

مرحله ۲) تایید سرور

در این مرحله یک اتصال ایمن بین گیرنده و سرور برقرار می­گردد و در اینجا مشتری هویت سرور را تأیید می­کند. خرید یک گواهینامه SSL شامل اطلاعات مالک، سازمان، مکان عمومی آن، کلید اعتبار  و غیره می­باشد و کاربر از طریق آن مطمئن می­شود که یک مرجع مهم اطلاعات فوق را تایید کرده است.

مرحله ۳) انتقال کلیدها

هنگامی که مرحله تایید سرور انجام شد، وقت آن است که کاربر و سرور نیز کلیدهای خود را به اشتراک بگذارند. به این ترتیب به عنوان رمزگذاری نامتقارن، یک کلید جدید توسط مشتری و سرور به وجود می­آید و به عنوان رمزگذاری متقارن از این کلید اصلی برای رمزگذاری و رمزگشایی اطلاعات منتقل شده بین کلاینت و سرور استفاده می­شود. بنابراین، هر دو تکنیک رمزگذاری برای اطمینان از اتصال ایمن مورد استفاده قرار می­گیرند.

خرید گواهی SSL شامل چه جزئیاتی است؟

به طور کلی گواهی SSL شامل مواردی است که در سطح عمومی مربوط به برخی جزییات می­گردد و از آنها می­توان به نام دامنه، دوره اعتبار گواهی، جزئیات سازمان صدور گواهینامه (CA)، کلید عمومی، الگوریتم کلید عمومی، الگوریتم امضای گواهی، نسخه SSL / TLS و الگوریتم Thumbprint اشاره کرد. همچنین با این وجود، برخی اطلاعات اضافی در گواهینامه­های سطح پیشرفته SSL مانند گواهینامه­های اعتبار سنجی سازمان (OV) و اعتبار سنجی گسترده (EV) نیز ارائه شده است که از میان آنها می­توان به نام سازمان، صاحب وبسایت، نشانی، شهر، دولت و کشور اشاره کرد.

جمع بندی

خرید ssl برای وبسایت های فروشگاهی و سایر سایت هایی که امروزه تعداد آنها افزایش پیدا کرده است، برای حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران،به عنوان یکی از ملزومات فعالیت در فضای اینترنت، شناخته می شود.گواهی ssl باعث حفظ امنیت اطلاعات ارسالی و دریافتی بین کاربر و سرور یک سایت شده و با استفاده از الگوریتم های خود، امنیت نسبی را برای سایت ها فراهم می کند.گواهینامه SSL همچنین برای موتورهای جستجو گر مثل گوگل، ارزش بسیار بالایی دارد و سایت هایی که فاقد این گواهی امنیتی باشند را، با اخطار و کاهش رتبه مواجه می کند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید