محمدعلی کشاورز فیلم های بسیارزیادی بازی کرد که در هرکدام نقش آفرینی متفاوتی داشت. یکی از بهترین بازی های محمدعلی کشاورز در سریال پدرسالار بود. یاد وخاطره محمدعلی کشاورز همیشه زنده است.

روایتی از مهمانی خانه محمدعلی کشاورز

 محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت سینما،تئاتر و تلویزیون کشور یکی از خاطره سازترین بازیگران ایرانی است.محمدعلی کشاروز بازیگر پیشسکوست سینمای ایران است. محمدعلی کشاورز از اصفهان به دنیاآمد و در ۹۰ سالگی در تهران از دنیا رفت.

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، بازیگران قدیمی بخش مهمی از حافظه تاریخی فرهنگی یک کشور به شمار می آیند. بازیگرانی که روزی و روزگاری خیلی از هم نسلی ها ما و هم نسلی های پدرومادرهایمان را پای تلویزیون و یا پرده نقره ای سینما نشاندند. حالا بسیاری از آنها دیگر در این دنیا نیستند و فقط یاد و نام و خاطره بازی های ماندگارشان به خاطر باقی مانده است.در این رشته گزارش ها شاید یکی از آخرین گفت وگوهای بزرگان و پیشکسوتان سینما و تلوزیون کشور را می خوانید.

محمدعلی کشاورز

روایتی از مهمانی خانه محمدعلی کشاورز

محمدعلی کشاورز، مرد مهربان سینما و تلویزیون ایران، بازی های درخشان او در سریال های «پدرسالار»، «هزار دستان» و فیلم «مادر»، قسمتی زیبا از خاطرات ایرانی ها را ساخته است. خردادماه سال گذشته بود که برای همیشه چشمانش را به روی دنیا بست و در دل خاک آرام گرفت.

و اما روایت مهمانی خانه استاد، سال ۹۴ بود که به همراه جمعی از بازیگران راهی خانه استاد شدیم. خانه استاد، آپارتمانی جمع و جور و نقلی است اما همین فضای کوچک، مملو از مهر و محبت بود. وارد سالن که شدیم، چشمم به قاب عکس های بزرگ و کوچکی می افتد که روی یک میز قدیمی قرار گرفته اند؛ عکس هایی از دوره جوانی، میانسالی و سال های اخیر بازیگر محبوب ایران که گذر عمر را به خوبی نشان می دهد.

استاد در گوشه ای از سالن، روی تختش نشسته بود.عینک به چشم داشت و کتابی در مقابلش باز بود.با ورود ما چشمش را از روی کتاب برداشت، با لبخند زیبایی که به لب داشت و با همان صدای دلنشینش خوشامد گفت.

دور تا دور او نشستیم، آن روزها خبری از کرونا نبود ،شاید آن روزها هیچ کدام از ما فکرش را نمی کردیم یک بیماری مثل عجل معلق روی سرمان خراب می شود. یک بیماری منحوس که دیگر مجالی برای دروهمی و سراغ گرفتن از بزرگترهایمان را نمی دهد.

محمدعلی کشاورز

دیوارهای خانه پر از قاب های نقاشی است که بعدا متوجه می شویم کار دست تنها دختر استاد است که سالهاست در خارج از ایران زندگی می کند. در حالی که لبخندی بر لب دارد، می گوید: «خیلی خوشحالم کردید که به خانه ام آمدید، مردم ما هنرمند هستند و به هنرمندانشان هم احترام می گذارند، من ۳ سالی هست که بیماری و پیری، زمینگیرم کرده است. در این مدت، مردم من را شرمنده خودشان کرده اند، البته گاهی اوقات وقتی می شنوم که درباره مرگ من صحبت کرده اند کمی ناراحت می شوم چرا که می دانم مردمی هستند که با شنیدن این خبر ناراحت می شوند و به سرعت تماس می گیرند و جویای احوال می شوند.

من سخنم با آن دسته از افرادی که این شایعات را می سازند این است که با احساسات مردم بازی نکنید، مردم ایران مهربان هستند و زود دلشان می شکند.

محمدعلی کشاورز

کتابخانه استاد کشاورز در کنار تختش است. مثنوی معنوی، دیوان حافظ، تاریخ ایران باستان و خیلی کتاب های دیگر در این کتابخانه جا خوش کرده اند که نشان می دهد استاد تا چه حد به ایران و ایرانی بودنش اهمیت می دهد.

محمدعلی کشاورز از قدیم ها گفت،  گفت: باید به سینما حرکت دهیم و این حرکت تنها از دست شما جوان تر ها بر می آید. خوشحال هستم وقتی می بینم عده ای افراد هنرمند، فهمیده، باشعور و تحصیلکرده تصمیم گرفته اید حرکتی نو داشته باشید.

محمدعلی کشاورز که بود؟

 محمدعلی کشاورز متولد ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در اصفهان است. او بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون ایران است ونشان درجه یک فرهنگ و هنر را کسب کرده است.

او در شهر اصفهان، محلۀ سیچان(سیچون) به دنیا آمد و فرزند دوم خانوادۀ «کشاورز» است. خاندان وی اصالتاً از گرجستان بوده که در زمان شاه عباس به ایران آمده و مسلمان شده‌اند. نام خانوادگی قبلی او اصلانی بوده‌است.

محمدعلی کشاورز

 وی فارغ‌التحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران و دانشکده هنرهای دراماتیک است. او از فارغ التحصیلان رشته نقشه برداری نیز می باشد و مجری‌گری برخی برنامه‌های مربوط به نقشه‌برداری در صدا و سیما به عهده‌ی ایشان بوده است.

فعالیت هنری‌اش را از سال ۱۳۳۹ با حضور در نمایش «ویولن‌ساز کره‌مونا» آغاز کرد و سپس با ایفای نقش در نمایش‌هایی همچون «آنتیگون»، «آندورا»، «ادیپوس شهریار»، «بازی استریندبرگ»، «دایی وانیا»، «عاشق مترسک»، «لبخند باشکوه آقای گیل» و شماری دیگر به بازیگری حرفه‌ای در تئاتر بدل شد. او در سال ۱۳۵۲ از همسرش جدا شد، بعد از آن هم دیگر ازدواج نکرد. حاصل آن ازدواج، دختری به‌نام نلی است. نلی در بلژیک زندگی می‌کند و نقاشی تدریس می‌کند.

در سال ۱۳۴۷ به تلویزیون رفت و کارگردانی هنری قسمت‌هایی از سریال «خانه قمر خانم» را به عهده گرفت. کشاورز در سریال‌های تلویزیونی زیادی همچون «دایی جان ناپلئون»، «آتش بدون دود»، «هزاردستان»، «سربداران»، «سلطان و شبان»، «گرگ‌ها»، «پدرسالار» و... به نقش آفرینی پرداخته است.

او برای نخستین بار در سال ۱۳۴۳ با فیلم شب قوزی ساخته فرخ غفاری بازیگری سینما را نیز تجربه کرد و تاکنون در ۴۷ فیلم سینمایی ایفای نقش کرده‌است.

رگبار، خشت و آینه، برزخی‌ها، کمال الملک، مردی که موش شد، کفش‌های میرزا نوروز، مادر، جستجو در جزیره، ناصرالدین شاه آکتور سینما، دلشدگان، آقای بخشدار، زیر درختان زیتون، روز واقعه و کمیته مجازات از جمله کارهای اوست.

محمدعلی کشاورز

محمدعلی کشاورز در خردادماه ۱۳۹۹ ازدنیا رفت.

کد خبرنگار: ۲۰
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    روحش شاد
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    یادش گرامی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید