۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
کد خبر: 55274058

قانون اساسی کشور ما مانند بسیاری از قوانین مشابه دنیا برای هر شهروندی در داخل قلمرو ایران حقوقی را به عنوان حق بشری، شهروندی و اساسی به رسمیت شناخته است و حاکمیت مکلف تامین این حقوق است.

آب حق شهروندی مردم خوزستان

مدتی است که استان خوزستان از دسترسی بدون دردسر به آب شرب و کشاورزی محروم شده است که همین مساله گلایه‌هایی از سوی مردم را در پی داشته است. سلام نو در این باره با علی نجفی توانا وکیل پایه یک دادگستری به گفتگو نشست.

توانا درباره حقوق شهروندی گفت: این حقوق ابعاد مختلفی دارد. بخش مادی مانند کار، مسکن، بهداشت ودرمان و آموزش و امکانات مربوطه است و بخش­‌های معنوی شامل آزادی بیان، آزادی مطبوعات و تامین احساس امنیت و... می‌شود که در بخش های مختلف قانون اساسی یعنی اصول ۲، ۳، ۱۹ الی ۴۲ پیش بینی شده است. حاکمیت نماینده و منتخب مردم است و باید در مسیر خواسته های مردم عمل کند. کشور ایران غنی و دارای مردمی باهوش است، بعد از انقلاب مسائل مربوط به جنگ و تحریم بخشی از برنامه­‌های توسعه کشور را دچار مشکل کرد اما واقعیت این است که ما در اجرای برنامه ها به دلیل ذهنیت گرایی و بازی های فکری و سیاسی نه تنها موفق نبودیم بلکه در بسیاری از موارد موفقیت­‌های موجود را دچار چالش کردیم و شرایط کشور از نظر شرایط اقتصادی در بدترین وضع خود قرار گرفته است.

 وی ادامه داد: یکی از ویژگی های جمهوریت این است که حاکمیت کشور متعهد به مردم باشد. اگر مدیران یا حاکمیت نتوانند بخش مربوطه را بر اساس اصول و معیارهای مورد نظر مردم اداره کند مردم حق اعتراض دارند و این اعتراض بر اساس قانون اساسی حق مسلم مردم است. در این میان باید گفت مقام معظم رهبری نیز در مواردی دولت ها را مقصر می­‌داند، بسیاری از حقوق مردم نادیده گرفته شده است و حرف مردم شنیده نشده است، همین امر موجب دوری ملت از حاکمیت شده و باعث شده تا مردم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکنند.

توانا افزود: خوزستان استانی است که از نظر کشاورزی یکی از مهم­ ترین استان­ها بوده و از نطر موقعیت جغرافیایی و با داشتن مردمانی سخت­کوش می‌توانست در چهار بازه زمانی از لحاظ کشاورزی، کاشت و برداشت محصولات به صورت متعارف یکی از استان‌­های با اهمیت کشور باشد. این استان که دارای نفت و گاز است، امروز در شرایطی قرار گرفته که آب ندارد. آنچه مسلم است یکی از سازوکارها برای رساندن پیام خود به مقامات اعتراضات قانونی، یعنی تشکیل اجتماعات و تطاهرات است که در قانون اساسی پیش بینی شده است و جنبه قانونی دارد. باتوجه به شرایط حساس کشور این تظاهرات حتی مورد حمایت بسیاری از دولتمردان و مسئولین کشور نیز قرار گرفته است. نباید فراموش کرد که تظاهرات ابزار رساندن پیام توسط مردم به مقامات کشور است.

وی در پایان گفت: درباره خوزستان موضوع فقط جنبه استانی ندارد و ریشه نارضایتی بالاست. فقر، فساد و... باعث شده تا مردم کشور را به شدت مورد نقد قرار دهند. نهادهای مدنی، مردم و... زیر فشار هستند و بنابراین در تطبیق اصول سیاسی، حاکمیت و کشورداری باید تجدید نظر شود.   

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید