پولکی از شیرینی‌ها و سوغاتی‌های اصیل اصفهان است و شما می توانید در کمترین زمان آن را در خانه تهیه کنید و به عنوان یک میان وعده خوشمزه در کنار چای میل کنید و لذت ببرید، در گزارش زیر طرز تهیه این شیرینی را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه پولکی خوشمزه خانگی
به گزارش سلام نو، پولکی یکی از سوغاتی های خوشمزه و پر طرفدار اصفهان می باشد که از قدیم الایام در این شهر پخته می شده است. امروزه کارگاه های تولید سوغات اصفهان در این شهر فعال هستند. پولکی نوعی آبنبات ترد و نازک است که به آب نبات سکه ای هم معروف است.

درست کردن پولکی فرایند بسیار ساده ای دارد. شما می توانید در منزل به راحتی این آبنبات خوشمزه را درست کنید. در ادامه دو دستور پخت برای پولکی آورده شده است. شما می توانید در کمترین زمان آن را در خانه تهیه کنید و به عنوان یک میان وعده خوشمزه در کنار چای میل کنید و لذت ببرید.                                                   

روش تهیه پولکی در خانه

تهیه این آبنبات در خانه بسیار ساده است. این کار، نیاز به وسایل خاص شیرینی پزی ندارد. مواد اولیه آن به راحتی همه جا در دسترس است و لازم نیست برای درست کردن آن خیلی هزینه کنید. شما می توانید در مدت زمانی کمتر از نیم ساعت این خوراکی خوشمزه را مناسب با ذائقه خودتان در خانه آماده کنید.

به طور کل پایه پخت تمام طعم های پولکی یکی است. تفاوت فقط در موادی است که در انتهای پخت به آن اضافه می شود. در این دو دستور پخت از کنجد به عنوان طعم دهنده استفاده شده است. چرا که یکی از پرطرفدار ترین طعم های پولکی است و ترکیب خیلی خوبی با آن درست می کند.

طعم دهنده مناسب برای تهیه پولکی

شما می توانید هر نوع خوراکی که قابلیت اضافه کردن به پولکی داشته باشد را به عنوان طعم دهنده استفاده نمایید. برخی از طعم دهنده های رایج نارگیل, پسته, گردو, زنجبیل, لیمو عمانی, زعفران, بادام, گل سرخ, گشنیز, نعنا, شاهدانه, پوست پرتقال هستند.

هر طعم دهنده ای که انتخاب کنید مزایای خاص خود را برای بدن دارد. به عنوان مثال اگر کم خونی دارید از پسته استفاده کنید. اگر معده درد دارید از زنجبیل استفاده کنید. با خوردن پولکی گلاب می توانید آرامش خود را افزایش دهید. می توانید بسته به فصلی که در آن هستید و طبع بدنتان یکی از موارد بالا را استفاده کنید. مثلا در زمستان مواد با طبع گرم و در تابستان مواد با طبع خنک را استفاده کنید.        

مواد لازم برای تهیه پولکی کنجدی

شکر:                 250 گرم

آب:                   125 گرم (نصف پیمانه)

سرکه سفید:        8 الی 9 قاشق غذا خوری

کنجد:               2 الی 3 قاشق غذا خوری

زعفران و گلاب به میزان دلخواه (در صورت تمایل)

طرز تهیه پولکی کنجدی

در ادامه به تشریح مراحل تهیه پولکی کنجدی می پردازیم:

مرحله اول

برای شروع ، سرکه و آب و شکر را در ظرفی مناسب مخلوط کرده و روی حرارت قرار می دهیم. توجه کنید که حین پخت مخلوط را با قاشق هم نزنید. مرتب قابلمه را به آرامی بچرخانید تا مواد ته نگیرد و نسوزد. بهتر است از یک ظرف نسبتا گود و دسته دار شبیه شیر جوش استفاده کنید تا به راحتی بتوانید آن را روی شعله بچرخانید.

مرحله دوم

حرارت شعله حتما باید ملایم باید تا مواد ته نگیرد. حدودا بعد از پانزده الی بیست دقیقه مخلوط به قوام خواهد رسید. نشانه قوام آمدن تغییررنگ به سمت کاراملی می باشد. اگر مواد را با قاشق هم بزنید مواد به قوام نخواهد رسید و بافت پولکی خراب می شود.  بعد از اینکه مخلوط مورد نظر به قوام رسید ظرف را از روی حرارت بردارید و طعم دهنده مورد نظر خود را به آن اضافه کنید.

مرحله سوم

در اینجا ما کنجد را اضافه می کنیم. سپس مجددا پنج دقیقه آن را روی حرارت قرار می دهیم. بهتر است کنجد خام باشد تا در مواد نسوزد. کنجد باید در چند دقیقه آخر پخت به مواد اضافه شود. چرا که اگر از همان ابتدا کنجد یا هر طعم دهنده دیگری را اضافه کنیم روی حرارت خواهد سوخت. در این مرحله مخلوط  تقریبا آماده شده است و باید آن را سرد کنیم.   

برای اینکه امتحان کنیم که پولکی آماده شده یا خیر, مقدار کمی از مواد را داخل یک ظرف آب یخ می ریزیم تا سفت شود. اگر مواد ترد شده بود و به دندان نچسبد آماده است. اما اگر به دندان می چسبد باید آن را چند دقیقه دیگر جوشاند، تا به غلظت مناسب برسد. اگر مواد ما به قوام و غلظت مناسب نرسد نتیجه کار ترد نمی شود و حالت چسبناک پیدا خواهد کرد.

مرحله چهارم

حالا وقت پهن کردن و سرد کردن مواد است. یک سینی مناسب و بزرگ را انتخاب کنید. روی سینی را با فویل بپوشانید. با یک قاشق کوچک مقداری از مواد را برداشته و به آرامی روی سینی می ریزیم. اگر مواد به غلظت مناسب رسیده باشد روی سینی ثابت می ماند. اما اگر مواد روی سینی شروع به حرکت کرد یا به اصطلاح راه افتاد یعنی هنوز نیاز به حرارت دارد و باید برای چند دقیقه دیگر مواد را روی حرارت قرار دهید.                              

مرحله ریختن مواد در سینی باید سریع انجام شود. چون مواد پولکی داخل قابلمه به سرعت خنک و سفت می شود و دیگر نمی توان آن را روی سینی ریخت. دقت کنید مواد را با فاصله داخل سینی بریزید. چون اگر روی هم ریخته شود به هم می چسبد. هرچه مواد را نازک تر پهن کنید، پولکی ترد تری خواهید داشت و نتیجه کار بهتر است.

مرحله آخر

می توانید مواد را یک تکه روی سینی بریزید و بعد از اینکه کامل سرد شد آن را در اندازه دلخواه خرد کنید. لازم به ذکر است که حتما لازم نیست که به پولکی طعم دهنده اضافه کنید. می توانید بدون هیچ موادی پولکی خود را آماده کنید و فقط همان مخلوط اولیه کافیست.

در صورت تمایل می توانید کمی زعفران و گلاب هم به مواد اضافه کنید. بعد از خنک شدن پولکی ها به راحتی از روی فویل جدا می شود. پولکی شما آماده است و می توانید آن را نوش جان کنید. اگر مواد به فویل چسبید آن را چند دقیقه داخل فریزر قرار دهید.                             

 چند نکته کلیدی برای پخت پولکی در منزل

  • مهم ترین نکته در کیفیت پولکی, درست قوام آمدن مواد آن است. اگر مواد به قوام مناسب برسد بافت نهایی عالی می شود.  
  • حرارت شعله حتما باید ملایم باشد و قابلمه مرتبا به حالت دورانی بچرخانید تا مواد ته نگیرد و نسوزد.               
  • استفاده از سرکه ضروری می باشد چرا که اگر سرکه نباشد مواد شکرک خواهد زد و بافت مورد نظر به وجود نمی آید. حتما از سرکه سفید استفاده کنید.
  • استفاده از فویل باعث می شود مواد پولکی سریع شکل بگیرد و جدا کردن آن از فویل بسیار راحت است. به جای فویل می توان از کاغذ روغنی هم استفاده کرد.

پولکی عسلی بدون سرکه در خانه

پولکی عسلی یک نوع دیگر این آب نبات خوشمزه است که با دستور پخت و بافتی متفاوت می توانید در خانه آن را به راحتی درست کنید. این نوع پولکی به نازکی و تردی دستوری که قبلا آموزش داده شده نیست. اما همچنان همان ظاهر آبنبات را دارد. ترکیب عسل و کره به این پولکی طعمی دلپذیر می دهد.             

مواد لازم برای تهیه پولکی کنجدی عسلی

عسل:       یک قاشق غذا خوری

کره:        150 گرم

شکر:       نصف لیوان

زعفران و کنجد و گلاب  به میزان دلخواه (در صورت تمایل)  

روش تهیه

عسل, شکر و کره را داخل ظرف مناسب ریخته و روی حرارت ملایم می گذاریم. حدود 15 دقیقه به آرامی مواد را هم میزنیم تا کاملا یکدست و کاراملی شود. در این مرحله کنجد را هم به مواد اضافه می کنیم. گلاب و زعفران را هم طبق ذائقه خود به مواد اضافه کنید. اگر طعم گلاب و زعفران را دوست ندارید کلا می توانید آنها را حذف کنید.

مواد را مجددا هم میزنیم و برای چند دقیقه روی حرارت قرار می دهیم. بعد از اینکه مواد به غلظت و قوام مورد نظر رسید, روی یک سینی فویل یا کاغذ روغنی می اندازیم و مواد را روی سینی میریزیم تا خنک شود.

 نکاتی که در دستور پخت قبلی ذکر کردیم را در این دستور هم رعایت می کنیم. برای این نوع پولکی هم می توانیم از مغزهای مختلف مانند بادام و پسته و یا طعم دهنده هایی که قبلا ذکر شده استفاده کنیم.

نگهداری از پولکی در خانه

پولکی اگر به درستی نگهداری نشود به هم می چسبد و کیفیت خود را از دست می دهد. مهم ترین دشمن پولکی رطوبت است. پولکی را باید را در ظرف در بسته و در محیطی خشک و به دور از نور نگه دارید. بهتر است هر بار به اندازه مصرف قندان را از پولکی پر کنید. اگر پولکی به درستی نگهداری شود، ماندگاری خوبی دارد و تا مدتها باقی می ماند

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید