غدیر خم به عنوان انتصاب رسمی حضرت علی(ع) به عنوان وارث مورد نظر پیامبر به عنوان رهبر معنوی و موقت جامعه مسلمان قلمداد می‌شود. به نظر می‌رسد این تنها و مهمترین دلیل برای جانشینی امام علی(ع) و فرزندان گرامیش و نیز اعطای اختیار بینظیر به آنها در تفسیر قرآن است.

 عید غدیر خم ۱۴۰۰ / دیدگاه شیعه درباره واقعه غدیر چیست؟

به گزارش سلام نو، واقعه غدیر خم به خطب‌های گفته می‌شود که پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد(ص) در حوض خم، حضرت علی بن ابی طالب(ع) را به عنوان جانشین خود اعلام کرد، پس از آن آیه پایانی قرآن نازل شد و کمال دین اسلام را اعلام کرد. سالگرد این روز در تقویم قمری (۱۸ ذی الحجه) توسط مسلمانان شیعه به عنوان عید غدیر برگزار می‌شود.

واقعه غدیر خم در حالی رخ داد که مسلمانان از زیارت حج برمی‌گشتند. آیه‌های از قرآن نازل شد که به حضرت محمد(ص) دستور داده شد که پیام مهمی را  ارائه دهند. مسلمانان جمع شده بودند و پیامبر خطب‌های طولانی ایراد کرد. این سخنرانی شامل جمله معروف مبنی بر اینکه "کسی که مرا به عنوان مولای خود بداند، علی را به عنوان مولای خود بداند" بود. شیعیان این عبارت را تعبیر بر جانشینی حضرت علی(ص) به عنوان وارث حضرت محمد(ص) میدانند، گرچه این آیه مورد اختلاف مسلمانان سنی و شیعه است. در روایات شیعه همچنین آمده است که آخرین آیه قرآن که آیه سوم مائده (سوره پنجم قرآن) است، سپس نازل شد: "امروز من دین شما را برای شما کامل کردم، لطف خود را بر شما کامل کردم و اسلام را به عنوان دین خود برای شما برگزیدم."

در حالی که اهل سنت اهمیت کمی برای غدیر خم قائل هستند، شیعیان آن را نشانه اتمام اسلام و همچنین انتصاب رسمی حضرت علی(ص) به عنوان جانشین پیامبر(ص) می‌دانند.

 عید غدیر خم ۱۴۰۰ / دیدگاه شیعه درباره واقعه غدیر چیست؟

حضرت محمد(ص) با بیانیه "مولا"  که قرار بود به عنوان انتصاب رسمی حضرت علی(ص) به عنوان جانشین ایشان در نظر گرفته شود، مسلمانان را خطاب قرار داد. پیامبر(ص) مرگ قریب الوقوع خود را اعلام کرد و از مسلمانان خواست که به دو چیز وفادار باشند: قرآن و اهل بیت.

دیدگاه های شیعه

غدیر خم به عنوان انتصاب رسمی حضرت علی(ع) به عنوان وارث مورد نظر پیامبر به عنوان رهبر معنوی و موقت جامعه مسلمان قلمداد می‌شود. به نظر می‌رسد این تنها و مهمترین دلیل برای جانشینی امام علی(ع) و فرزندان گرامیش و نیز اعطای اختیار بینظیر به آنها در تفسیر قرآن است. در نتیجه، تاریخ خطبه غدیر خم یکی از مهمترین وقایع شیعه در نظر گرفته می‌شود که سالگرد آن یکی از مهم‌ترین جشن‌های سالانه است. در میان شیعیان، اهمیت غدیر خم زمانی اثبات شد که حضرت علی(ع)، بیست و پنج سال پس از واقعه، به طور علنی به آن اشاره کرد. در سال ۶۵۸، علی هنگام ایستادن در مقابل مسجد کوفه، از شاهدان غدیر خم خواست تا برای آن شهادت دهند که حدوداً دوازده نفر جلو رفتند.

یک سال پس از خطبه وداع غدیر خم، ابوبکر، یکی از صحابه برجسته پیامبر، با انتخاباتی در سقیفه و بدون توجه به خطبه غدیر خم، به عنوان رهبر جدید جامعه مسلمان انتخاب شد. بعد از خلافت ابوبکر، عمر و عثمان، خلافت را به دست گرفتند. حضرت علی(ع) به عنوان خلیفه چهارم انتخاب شد. اگرچه این چهار فرمانروا توسط اهل سنت به عنوان خلفای راشدین (با هدایت درست) خوانده می‌شوند، اما شیعه فقط امام علی(ع) را به رسمیت می‌شناسند.

مسلمانان شیعه ۱۸ ذی الحجه را به عنوان مناسبتی که پیامبر(ص)، حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین خود اعلام کرد، جشن گرفتند و سالگرد آن را عید غدیر نامیدند. شیعیان عراقی این جشن را با زیارت کربلا گرامی می‌دارند.

در کشورهایی مانند: هند، آذربایجان، یمن، افغانستان، لبنان، بحرین و سوریه تعطیل عمومی است. شیعیان همچنین عید غدیر را در اروپا و قاره آمریکا، به ویژه ایالات متحده آمریکا، انگلستان، آلمان و فرانسه جشن میگیرند.

آداب غدیر خم

هرکس که در این روز روزه بگیرد معادل ۶۰ سال عبادت محسوب می‌شود. علاوه بر روزه‌داری، دعا، غسل، پوشیدن بهترین لباس، دیدار با اقوام و دادن غذا به مستمندان از آداب این روز به شمار می‌روند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید