مقامات گمرک پاکستان از بازگشایی یکی از گذرگاه‌های مهم جنوب غرب این کشور با افغانستان که در حال حاضر در طرف افغانستان تحت کنترل طالبان قرار دارد، خبر دادند.

یک گذرگاه مهم مرزی پاکستان با افغانستان باز شد

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: گذرگاه چمن-اسپین بولدک یکی از گذرگاه‌های کلیدی برای افغانستان است که از زمان درگیری شدید میان شبه‌نظامیان طالبان و نیروهای امنیتی افغان در اوایل ماه جاری میلادی بر سر به دست گرفتن کنترل آن، توسط پاکستان بسته شده بود.

"عارف کاکار"، یکی از مقامات ارشد منطقه مرزی چمن گفت: پاکستان روز دوشنبه مرزش با افغانستان را باز کرد و تجارت ترانزیتی افغانستان که از ماه گذشته به حالت تعلیق درآمده بود، از سر گرفته شد.

وی افزود: این گذرگاه شش روز در هفته باز خواهد بود.

دو تن از مقامات گمرک پاکستان که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند: اسپین بولدک و شهر مرزی "وش" همچنان تحت کنترل طالبان هستند و ما نمی‌دانیم که در آن طرف مرز چه تدابیری اتخاذ شده و یا چه کسی کالاهای عبور کرده از گمرک را بررسی می‌کند.

آنها افزودند: مقامات پاکستان توسط تجار تحت فشار بودند تا اجازه دهند کامیون‌ها عبور کنند چرا که ممکن بود کالاهایی که آنها ترانزیت می‌کردند، خراب شوند.

این در حالی است که وزرای کشور و دارایی افغانستان و سخنگوی طالبان هنوز در این باره هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا که بر نیروهای آمریکایی در افغانستان نظارت دارد، روز یکشنبه به خبرنگاران در کابل گفت: اسپین بولدک یک مکان مورد مناقشه است و دولت کابل درصدد بدست گرفتن مجدد کنترل آن است.

بازگشایی این گذرگاه چند ساعت پس از آن صورت گرفت که ۴۶ سرباز افغان قصد داشتند به دنبال از دست دادن کنترل مواضع نظامی در بخش شمالی این مرز، به پاکستان پناهنده شوند.

به دنبال خروج نیروهای خارجی از افغانستان، شبه‌نظامیان طالبان به شدت پیشروی کرده و بخش‌هایی از افغانستان را تصرف کرده‌اند.

ارتش پاکستان در بیانیه‌ای گفت، یک فرمانده ارتش افغانستان در گذرگاه مرزی "چیترال" در شمال کشور درخواست پناهندگی داد و پس از اجازه مقامات افغانستان، اجازه ورود امن به پاکستان برای وی صادر شد.

صدها تن از سربازان و مقامات غیرنظامی افغانستان در هفته‌های اخیر به دنبال حملات طالبان در مناطق مرزی به کشورهای همسایه همچون تاجیکستان، ایران و پاکستان فرار کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: برای سربازان افغان غذا، پناهگاه و خدمات پزشکی لازم فراهم شده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید