مقامات ترکیه در واکنش به تعلیق پارلمان و برکناری نخست‌وزیر تونس از سوی رییس‌جمهور این کشور واکنش‌های گسترده‌ای نشان دادند.

واکنش ترکیه به تحولات اخیر تونس / اقدامات فاقد مشروعیت را محکوم می‌کنیم

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از آناتولی نوشت: «مصطفی شنتوپ» رئیس پارلمان ترکیه در یک پیام توئیتری، تعلیق پارلمان و برکناری نخست وزیر تونس توسط قیس سعید رئیس جمهور این کشور را «نقض قانون اساسی و کودتا» خواند.

او آنچه در تونس رخ داد را نگران کننده خواند و گفت تصمیماتی که مانع فعالیت پارلمان و نمایندگان منتخب می‌شوند خلاف قانون اساسی بوده و کودتا است. کودتای نظامی/ بوروکراتیک در هر جایی که باشد غیرمشروع است.

مصطفی شنتوپ رئیس پارلمان ترکیه

مصطفی شنتوپ رئیس پارلمان ترکیه

شنتوپ تاکید کرد که مردم تونس از قانون اساسی و دولت قانونی محافظت خواهند کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه هم اعلام کرد که از تعلیق فعالیت پارلمان تونس که جایگاه تجلی اراده مردم این کشور است عمیقا نگران هستیم.

دستگاه دیپلماسی ترکیه تصریح کرد امیدواریم که مشروعیت دموکراتیک در تونس در چارچوب مفاد قانون اساسی در اسرع وقت احیا شود.

آنکارا تعلیق پارلمان و برکناری نخست وزیر تونس را کودتا خواند

نمایی از وزارت خارجه ترکیه

همچنین «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در واکنش به کودتا در تونس در حساب توئیتر خود نوشت: روند دموکراتیک در تونس به حالت تعلیق درآمده است، ما اقداماتی که فاقد مشروعیت و حمایت عمومی هستند را محکوم می‌کنیم.

او  تاکید کرد: تعلیق روند دموکراتیک و نادیده گرفتن اراده مردم در کشور دوست و برادر تونس غیرقابل قبول است. ما اقداماتی که فاقد مشروعیت و حمایت عمومی هستند را محکوم می‌کنیم. معتقدیم تونس بر مشکلات پیش آمده فائق خواهد آمد و دموکراسی در این کشور قوی‌تر خواهد شد.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه

به گزارش آناتولی، «نعمان کورتولموش» معاون حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز که به منظور انجام چند دیدار رسمی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان به سر می‌برد در خصوص تحولات تونس اظهار داشت: ترکیه به شدت مخالف کودتا است، ما معتقدیم کودتا اقدام ارتجاعی است که موجب پس‌رفت و عقب ماندگی کشورها می‌شود.

او افزود: کودتا در تونس به مردم تونس آسیب خواهد رساند. ترکیه شدیدا با کودتا و اقدامات غیر دموکراتیک مخالف است.

کورتولموش با بیان اینکه ترکیه تاکنون با کودتاهای زیادی مواجه شده، گفت: ما مخالف کودتاها در سراسر جهان هستیم زیرا کودتاها اراده ملی و حق آزادی مردم را نادیده می‌گیرند.

«نعمان کورتولموش» معاون حزب عدالت و توسعه ترکیه

نعمان کورتولموش، معاون حزب عدالت و توسعه

او می‌گوید: دموکراسی در جغرافیای ما، خاورمیانه و شمال آفریقا در حال شکوفایی است، هیچ کس نباید مانع خواسته‌های مردم در راستای برقراری دموکراسی و آزادی شود. در حال حاضر اطلاعات کاملی در دست نداریم اما موضع ترکیه مشخص است، ترکیه همیشه مخالف کودتا است.

قیس سعید رئیس جمهوری تونس روز یکشنبه با اعلام برکناری نخست وزیر و دولت این کشور و نیز انحلال پارلمان، از تلاش برای بازگرداندن آرامش به تونس با کمک نخست وزیر جدید خبر داد. او در یک سخنرانی تلویزیونی با توجیه اقداماتش مدعی شد: این تصمیم‌ها را اتخاذ کرده ایم تا آرامش اجتماعی به تونس بازگردد و کشور نجات داده شود!

سعید هشدار داد که با استفاده از ارتش با خشونت‌ها مقابله خواهد کرد و به هر کسی که به فکر کاربرد اسلحه است و هر کسی که شلیک کند، هشدار می دهم که نیروهای مسلح در پاسخ شلیک خواهند کرد.

آنکارا تعلیق پارلمان و برکناری نخست وزیر تونس را کودتا خواند

مردم تونس در جریان تحولات اخیر کشورشان به دو دسته مخالف و موافق تصمیمات رئیس جمهوری تقسیم شده اند

این اظهارات واکنش رئیس برکنار شده پارلمان تونس و اعضای جنبش النهضه را به دنبال داشته است.

به دنبال استقرار ارتش در پایتخت تونس، نیروهای ارتش این کشور مانع از ورود «راشد الغنوشی» رییس پارلمان و رهبر جنبش النهضه به پارلمان شدند. رئیس پارلمان تعلیق شده تونس از مردم خواست به خیابان‌ها بیایند تا امور را به دست گیرند.

تعلیق هشام المشیشی نخست وزیر تونس در واکنش به تظاهرات گسترده در اعتراض به عملکرد دولت تونس در برابر همه گیری کووید-۱۹ صورت گرفته است.

نخست وزیر برکنار شده تونس هفته گذشته وزیر بهداشت را برکنار کرده بود اما این تصمیم در کاهش نارضایتی‌های گسترده موثر نبود.

به دنبال اقدام ارتش، رسانه‌ها از تحصن راشد الغنوشی رئیس پارلمان تونس در اعتراض به تصمیم‌های اخیر رئیس جمهوری این کشور خبر دادند. الغنوشی رئیس حزب النهضه در اعتراض به تصمیم‌های قیس سعید رئیس جمهوری، از جمله انحلال پارلمان در حوالی ساختمان پارلمان تحصن کرد.

همچنین، جنبش «النهضه» با صدور بیانیه‌ای از طرفداران خود خواست تا در اعتراض به این تصمیم غیرمنتظره رئیس جمهور تونس در مقابل پارلمان این کشور تجمع کنند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید