پارلمان مالزی امروز پس از ۷ ماه تعلیق به علت شرایط اضطراری کرونا، برای اولین بار در سال جاری میلادی فعالیتش را آغاز کرد.

آغاز فعالیت پارلمان مالزی بعد از تعلیق ۷ ماهه

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: انتظار می‌رود که قانونگذاران وضعیت اضطراری اعلام شده از سوی محی‌الدین یاسین، نخست وزیر مالزی و همچنین مدیریت پاندمی توسط دولت وی را پس از گذر موارد ابتلا به کرونا از مرز یک میلیون نفر مورد سوال قرار دهند. تعداد ابتلا به ویروس کرونا از تمام سال گذشته میلادی یک جهش هشت برابری داشته و از زمان قرنطینه سراسری اول ژوئن رشد ۷۷ درصدی داشته و تعداد مرگ‌ها به ۸۰۰۰ نفر رسیده است.

منتقدان وضعیت اضطراری را نیرنگ نخست وزیر برای ماندن در قدرت در بحبوحه چالش‌های پیش روی رهبری‌اش از داخل ائتلاف و اپوزیسیون می‌دانند. این وضعیت اضطراری به دولت اجازه می‌دهد تا پارلمان را تعلیق و بودجه اضافی تایید کرده و بدون تایید پارلمان دستوراتی وضع کند.

جلسه پنج روزه مجلس با محدودیت‌های شدید کرونایی برگزار می‌شود و قانونگذاران با ماسک و حفظ فاصله گذاری در صحن حضور دارند.

"اظهر عزیزان هوران"، رئیس مجلس مالزی گفت: پس از آنکه آزمایش کرونای دو تن از قانونگذاران و ۱۲ تن از اعضای پارلمان مثبت شد، شاید تعداد قانونگذاران برای حضور در جلسات محدود شود. بیش از ۶۰ تن از جمله شش قانونگذار که با این افراد در ارتباط بودند، قرنطینه شده‌اند.

تشکیل جلسه پارلمان مالزی کمی پیش از انقضای وضعیت اضطراری در اول اوت و پس از تسلیم شدن نخست وزیر به درخواست‌ها به ویژه از سوی پادشاه برای آغاز به کار پارلمان صورت گرفته است.

نخست وزیر مالزی اکثریت نه چندان مطلوبی در پارلمان دارد و بزرگترین حزب در ائتلاف حاکم وی نیز اوایل ماه جاری میلادی حمایتش را بابت ناکامی‌اش در مقابله با پاندمی از وی دریغ کرد.

این اقدام از سوی "سازمان ملی مالایی‌های متحد" می‌توانست به فروپاشی دولت نخست وزیر منجر شود اما دبیرکل این حزب گفت تا وقتی که در پارلمان بتواند اثبات کند که محی‌الدین حمایت اکثریت را از دست داده، می‌تواند در قدرت بماند.

این مساله موقعیت نخست وزیر را تا به امروز و در حالی مصون نگه داشته و حفظ کرده که دولت اعلام کرده جلسه ویژه پارلمان با هدف تمرکز بر پاندمی است و مساله دیگری در این جلسه مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد.

پس از آغاز به کاز جلسه پارلمان، یکسری جنجال ایجاد شد و قانونگذاران اپوزیسیون نسبت به بی اعتنایی به حقوقشان برای مناظره و رای دادن به لوایح اضطراری به شدت از دولت انتقاد کردند.

یکی از قانونگذاران گفت: اگر دولت واقعا شکست خورده، زمان آن رسیده تا نخست وزیر از کار برکنار شود و ما به جلسه‌ای برای رای گیری در این باره نیاز داریم.

نخست وزیر مالزی قرار است درباره برنامه احیای اقتصادی پس از دومین تعطیلی گسترده در کشور که به شدت بر پیکر اقتصاد و تجارت در مالزی آسیب زد، صحبت کند. وبسایت پارلمان مالزی نیز اعلام کرد، سایر وزرا نیز قرار است در جریان جلسه ویژه پارلمان درباره واکسیناسیون، وضعیت اضطراری و سایر موضوعات حول محور ویروس کرونا صحبت کنند.

همچنین یکسری دستورات اعلامیه‌های اضطراری شامل لایحه اخبار جعلی نیز قرار است برای بررسی ارائه شود.

محی‌الدین در مارس ۲۰۲۰ و پس از برکناری دولت رفورمیست که در انتخابات ۲۰۱۸ پیروز شده بود، روی کار آمد. حزب "برساتو" محی‌الدین به حزب سازمان ملی مالایی‌های متحد و سایر احزاب برای تشکیل دولت ملحق شد اما این ائتلاف با ثبات نبوده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید