روز جهانی هپاتیت، فرصتی برای افزایش اقدامات ملی و بین المللی در مورد هپاتیت، تشویق اقدامات و تعاملات افراد، شرکا و مردم و تأکید بر لزوم واکنش جهانی بیشتر است.

روز جهانی هپاتیت / ۲۸ جولای ۲۰۲۱

به گزارش سلام نو، روز جهانی هپاتیت هر ساله در تاریخ ۲۸ ژوئیه برای افزایش آگاهی از هپاتیت ویروسی، التهاب کبد که باعث بیماری شدید کبد و سرطان سلول‌های کبدی می‌شود، برگزار می‌شود. موضوع ۲۰۲۱ یعنی امسال "هپاتیت نمی‌تواند صبر کند"، فوریت تلاش های لازم برای از بین بردن هپاتیت به عنوان یک تهدید بهداشت عمومی تا سال ۲۰۳۰ است. هر ۳۰ ثانیه یک نفر از یک بیماری مرتبط با هپاتیت می‌میرد، حتی در بحران فعلی ویروس کرونا، ما نمی‌توانیم منتظر عمل هپاتیت ویروسی باشیم.

به مناسبت این روز، WHO میزبان یک برنامه گفتگوی جهانی است که زمین‌های را برای رهبران جهانی، منطقه‌ای و ملی، سیاست گذاران، جوامع و سایر ذینفعان فراهم می‌کند تا در مورد فرصت‌های تسریع پاسخ هپاتیت برای دستیابی به از بین بردن تا سال ۲۰۳۰ بحث و گفتگو کنند.

روز جهانی هپاتیت، فرصتی برای افزایش اقدامات ملی و بین المللی در مورد هپاتیت، تشویق اقدامات و تعاملات افراد، شرکا و مردم و تأکید بر لزوم واکنش جهانی بیشتر است.

تاریخ ۲۸ جولای برای روز جهانی هپاتیت انتخاب شد، زیرا روز تولد دانشمند برنده جایزه نوبل دکتر باروخ بلومبرگ است که ویروس هپاتیت B (HBV) را کشف و آزمایش تشخیصی و واکسن ویروس را ایجاد کرد.

پوشش کم آزمایش و درمان مهمترین شکاف برای دستیابی به اهداف حذف جهانی تا سال ۲۰۳۰ است.

گروهی از بیماری‌های عفونی معروف به هپاتیت A ، B ، C ، D و E - و پیشگیری، تشخیص و درمان را تشویق می‌کند. هپاتیت صدها میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باعث بیماری حاد و مزمن می‌شود و سالانه نزدیک به ۱.۳۴ میلیون نفر را به کام مرگ میکشاند. در برخی کشورها هپاتیت B شایع ترین علت سیروز است و ممکن است همچنین باعث سرطان کبد (HCC) شود.

روز جهانی هپاتیت یکی از ۱۱ کمپین رسمی بهداشت جهانی است که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) همراه با روز جهانی بهداشت، روز جهانی بیماری چاگاس، روز جهانی اهداکننده خون، روز جهانی مالاریا، هفته جهانی ایمن سازی، روز جهانی سل، روز جهانی بدون دخانیات، روز جهانی ایمنی بیمار، هفته جهانی ضد میکروبی و روز جهانی ایدز گرامی داشته می‌شود.

تاریخ

اولین روز بین المللی آگاهی از هپاتی C ، با هماهنگی گروه‌های مختلف بیماری در اروپا و خاورمیانه، در اول اکتبر ۲۰۰۴ برگزار شد. در سال ۲۰۰۳ اتحاد جهانی هپاتیت با همکاری گروه‌های بیمار ۱۹ ماه می را به عنوان اولین روز جهانی هپاتیت اعلام کرد.

پس از تصویب قطعنامه ای در ۶۳ امین اجلاس جهانی بهداشت در ماه می ۲۰۱۰، روز جهانی هپاتیت با تأیید جهانی به عنوان محور اصلی تلاش‌های ملی و بین المللی برای افزایش آگاهی و تاریخ به ۲۸ ژوئیه تغییر یافت.

روز جهانی هپاتیت در حال حاضر در بیش از ۱۰۰ کشور جهان هر ساله از طریق رویدادهایی مانند نمایش رایگان، فعالیت‌های تبلیغاتی پوستر، راهپیمایی، کنسرت، برنامه های گفتگو و درایوهای واکسیناسیون و بسیاری روش‌های دیگر شناخته می‌شود. هر ساله گزارشی توسط WHO و اتحاد جهانی کبدی منتشر می‌شود که جزئیات تمام وقایع در سراسر جهان را شرح می‌دهد.

فرصت‌هایی که روز جهانی هپاتیت فراهم می‌کند:

● افزایش آگاهی از اشکال مختلف هپاتیت و نحوه انتقال آنها

● تقویت پیشگیری، غربالگری و کنترل هپاتیت ویروسی و بیماری‌های مربوط به آن

● افزایش پوشش واکسن هپاتیت B و ادغام در برنامه‌های ایمن سازی ملی.

● هماهنگی پاسخ جهانی به هپاتیت

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید