المپیک ۲۰۲۰ توکیو در حالی برگزار می‌شود که ژاپنی‌ها از پیشرفته‌ترین فناوری‌های جهان در این مسابقات استفاده می‌کنند.

در المپیک ۲۰۲۰ از چه فناوری‌هایی استفاده شده است؟

به گزارش سلام نو به نقل از آنا، المپیک ۲۰۲۰ توکیو در حالی آغاز شده است که قرار بود این مسابقات در تیر و مرداد ۱۳۹۹ برگزار شود ولی به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا و نگرانی از انتقال گسترده این بیماری مسئولان برگزاری المپیک تصمیم گرفتند این رویداد بزرگ ورزشی را یک سال به تعویق انداخته و در تیر و مرداد ۱۴۰۰ برگزار کنند.

کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی موجب شده در المپیک به استفاده از فناوری توجه ویژه‌ای شود به طوری که ژاپنی‌ها تقریباً در تمامی مسابقات از فناوری‌های پیشرفته برای خدمات‌رسانی ورزشکاران و نظارت بر جریان بازی‌ها استفاده می‌کنند. کارشناسان معتقدند فناوری در این دوره از المپیک تأثیر بالایی در برگزاری صحیح و ایمن مسابقات دارد. در ادامه تعدادی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های به‌کارگیری شده در المپیک توکیو را معرفی می‌کنیم:

وسایل نقلیه خودران

انواع اتومبیل‌های خودران در هنگام برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو ورزشکاران و مربیان آن‌ها و سایر عوامل تیم‌های ورزشی را در مسیرهایی مشخص جابه‌جا کرده و مسافران را به موقع به مقصد مورد نظرشان می‌رسانند. هم اکنون بیش از ۱۰۰ دستگاه خودروی خودران در دهکده المپیک و مناطق اطراف آن برای سرویس‌رسانی به ورزشکاران وجود دارد. ژاپنی‌ها قصد دارند پس از مسابقات المپیک نیز استفاده از خودروهای خودران را برای رفع مشکل ترافیک و آلودگی هوا گسترش دهند.

فناوری تشخیص چهره

این فناوری برای حفظ امنیت محل‌های برگزاری مسابقات و استراحت تیم‌ها از اهمیت بالایی برخودار است. مأموران حاضر در دهکده المپیک با استفاده از فناوری‌های تشخیص چهره هویت تمامی افراد را بررسی کرده تا ضمن جلوگیری از حمله‌های تروریستی از ورود ورزشکاران اشتباه به محل هر مسابقه ممانعت به عمل آورند. دوربین‌های تشخیص چهره همچنین به مأموران کمک می‌کند تا اعمال و رفتار هرکدام از ورزشکاران را زیر نظر گرفته تا در صورت مشاهده نشانه‌های ابتلا به کرونا به سرعت فرد مبتلا و افرادی که با او در تماس بودند را شناسایی کنند.

روبات‌های راهنما

تقریباً در همه محل‌های برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو روبات‌های راهنما حضور داشته و خدمات مختلفی را به مهمانان ارائه می‌دهند. از جمله این خدمات می‌تواند به جابه‌جایی وسایل ورزشکاران، راهنمایی برای یافتن محل مسابقه یا اتاق‌های استراحت و حتی تمرین با ورزشکاران پیش از شروع هر بازی رسمی اشاره کرد. روبات‌های هوشمند ضمن انجام تمامی فعالیت‌های خدماتی مرتبط با ورزشکاران از گسترش زنجیره انتقال کرونا جلوگیری می‌کنند.

مشاهده تصاویر زنده مسابقات با کیفیتی بی‌نظیر

به دلیل اینکه کرونا امکان حضور فیزیکی تماشاگران در محل مسابقات را از بین برد مسئولان ژاپنی تصمیم گرفتند در پخش تصاویر زنده این مسابقات سنگ تمام گذاشته و برای اولین بار در جهان تصاویر زنده المپیک را با کیفیت ۴K و در مواردی حتی ۸K پخش کنند. گروه‌های تدارکات و فنی المپیک برای ضبط چنین تصاویری از دوربین‌های مخصوص که در نقاط مختلف زمین بازی نصب می‌شود استفاده می‌کنند.

ترجمه فوری زبان‌های خارجی

بدون شک تمامی ورزشکاران حاضر در المپیک زبان یکدیگر را متوجه نمی‌شوند و برخی از آن‌ها مجبور هستند از مترجم استفاده کنند. مهندسان ژاپنی اپلیکیشن‌هایی را طراحی کردند که پس از شنیدن صدای هر کاربر به سرعت و با کیفیتی بالا صحبت‌های او را به زبان مورد نظر خود کاربر ترجمه می‌کند. این اپلیکیشن برای رفاه حال مهمانان در همه گوشی‌ها و تبلت‌ها نصب می‌شود.

موارد بالا تنها بخشی از فناوری‌های استفاده شده در المپیک توکیو است و ده‌ها دستگاه هوشمند دیگر نیز توسط ژاپنی‌ها به‌کارگیری شده است.

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید