دانش ایشان، اعتبار او را به افتخار پیامبران تبدیل کرد. این واقعیت داشت که امام هادی(ع) پسر ۸ ساله ای بود که لباس الهی امامت بر روی شانه های لطیف او قرار گرفت.

فضیلت ولادت امام علی النقی(ع)

بخه گزارش سلام نو، امام علی النقی(هادی) علیه السلام، دهمین جانشین معصوم حضرت محمد (ص) است. امام هادی(ع) در ۱۵ ذی الحجه سال ۲۱۲ هجری قمری مطابق با ۸۲۵ تقویم مسیحی در شهر پیامبر، شهر مدینه متولد شد. پدر امام علی النقی(ع)، امام نهم، امام محمد التقی (ع) است و مادرشان بانوی بسیار متقی به نام سامانه بود.

امام علی النقی (ع) هشت ساله بود که پدرش درگذشت. ایشان عناوین زیادی دارد که برخی از آنها عبارتند از: المرتضی، الهادی، النقی، العلیم و الفقیه.

از این میان مشهورترین آنها الهادی به معنی "راهنما" و النقی به معنای "پاک" است.

امام دهم (ع) زندگی بسیار رضایت بخشی داشت و غالباً از امام علی (ع) نقل می­کرد: ”کسی که بزرگترین نگرانی او آخرت است، او حتی بدون ثروت به زندگی خود راضی خواهد بود."

امام هادی(ع) در اتاقی که هیچ اثاثیه­ای نداشت، سبک زندگی ساده ای داشت. او وقت زیادی را صرف خواندن قرآن و تأمل در معنای آیات می­کرد.

امام هادی(ع) به گرمی از مردم استقبال می­کرد. او دوست داشت به مردم فقیر کمک کند. خلیفه زمان یعنی متوکل، سعی می­کرد که امام دسترسی به ثروت و تجملات نداشته باشد. او امام را در حصر خانگی نگه داشت و همه حرکات ایشان را زیر نظر داشت.

هر چقدر متوکل تلاش کرد تا به امام صدمه بزند، شخصیت و اخلاق بزرگ امام باعث شد که مردم او را دوست داشته و نسبت به او فروتن باشند.

حرمت نسبت به امام هادی(ع) فقط به مسلمانان محدود نبود. حتی غیرمسلمانان نیز به مقام والای او در نزد خدا اعتقاد داشتند.

دانش ایشان، اعتبار او را به افتخار پیامبران تبدیل کرد. این واقعیت داشت که امام هادی(ع) پسر ۸ ساله ای بود که لباس الهی امامت بر روی شانه های لطیف او قرار گرفت. بحث های او با دانشمندان ریش نقره ای(مسیحیان) که همگی در برابر استدلال و توضیح بی عیب و نقص او درباره واقعیت ها بودند، دانش ایشان را ثابت کرد. به عنوان مثال، وقتی ایدئولوژیست مشهور رژیم عباسی، یحیی بن آکسام که حدود بیست سال قبل در یک مناظره به یاد ماندنی با پدرش، امام محمد تقی الجواد (ع)، از رده خارج و گمراه شده بود، سعی کرد سؤالات مشابه گیج کننده ای را مطرح کند، اما امام هادی (ع) با بهره گیری از سن کم خود، نمایش کاملی از دانش خدادادی خود را به او ارائه داد.

در اینجا یک قسمت زیبا از یکی از ادعیه های تکان دهنده او به خداوند متعال آورده شده است:

"ای الله، چشمه های عطای تو پر است، درهای دعای تو برای کسی که به تو اعتماد دارد، کاملاً گشوده است ... هرکس به تو پناه ببرد، امن خواهد بود و هر که به تو متوسل شود موفق خواهد شد".

علی (ع) به احترام یگانه و تنها امیرالمؤمنین، حضرت علی بن ابی طالب (ع)، نقی به معنای خالص و خالصانه و هادی یا راهنمای الهام گرفته از الهی، نامیده می­شود. خداوند در قرآن می­فرماید:

"خدا می خواهد همه نجاست ها را از شما اهل بیت دور نگه دارد و شما را به همان اندازه پاک نگه دارد."

امام علی النقی الهادی (ع)، دهمین امام مقدس مسلمانان شیعه در جهان است که از شریعت اسلامی در برابر نوآوری های منتشر شده توسط خلفای عباسی حاکم دفاع و محافظت کرده است.

در این روز مبارک، شادمانه­ترین و صمیمانه­ترین درودها و تبریکات خود را به همه دوستداران و پیروان اهل بیت مقدس (ع) در جهان هدیه می­کنیم.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید