تعدادی از وکلا نامه­‌ای به ریاست جدید قوه قضاییه نوشته­اند و تبعات منفی عدم استقلال کانون را یادآوری کرده­اند و پیشنهادات لازم را اراده داده­اند. امید داریم که موارد توجه رئیس جدید  قوه قضاییه قرار گیرد.

استقلال کانون وکلا در دوره ریاست محسنی اژه­ای چگونه خواهد بود؟

سلام نو- سرویس سیاسی: در چند سال اخیر بحث استقلال کانون وکلا کم و بیش مورد بحث قرار گرفته است، وکلا بر این باورند که استقلال جز لاینفک کانون وکلاست و اگر این استقلال از کانون­‌های وکلا گرفته شود چیزی از ماهیت آن­ها باقی نخواهد ماند.

سلام نو در این باره با عبدالصمد خرمشاهی وکیل پایه یک دادگستری به گفتگو نشست.

وی در این باره گفت: استقلال وکلا به معنای خروج از حوزه کنترل و عدم پاسخ گویی وکلا نیست بلکه وکلا باید بتوانند دور از هرگونه هراسی شجاعانه به دفاع از حقوق موکلین خود بپردازند و این دفاع تبعات منفی نداشته باشد. این استقلال به معنای خود­ مختاری کامل نیست بلکه منظور این است که قانون استقلال کافی را به وکلا بدهد تا آن­ها عملکرد شجاعانه و مناسبی داشته باشند.

خرمشاهی افزود: تمام تلاش وکلا و کانون این بوده است استقلالی که توسط مصدق در سال ۱۳۳۳ به تصویب رسید مخدوش نشود هرچند در سال­های اخیر کمی دخالت قوه قضائیه در کانون بیشتر شده است، اما آیین­‌های ابلاغ شده از طرف قوه قضائیه تا قبل از اصلاح قابلیت اجرا نخواهد داشت زیرا آیین نامه نمی­تواند ناقض قانون باشد.

وی ادامه داد: یک وکیل مستقل و شجاع در کنار یک قاضی مستقل و شجاع نوید این را می‌دهد که آرای صادر شده عادلانه و به نفع مردم و قوه­ قضاییه و شایسته وکلاست. حفظ حقوق شهروندی، تحقق عدالت و موارد مشابه منوط به وجود وکلای مستقلی است که بدون هیچ هراسی از حقوق مردم جامعه دفاع کنند.

خرمشاهی درباره برداشت خود از استقلال وکلا در دوره محسنی اژه‌­ای گفت: تعدادی از وکلا نامه­‌ای به ریاست جدید قوه قضاییه نوشته­‌اند و تبعات منفی عدم استقلال کانون را یادآوری کرده‌­اند و پیشنهادات لازم را ارایه داده‌­اند. امید داریم که این موارد توجه رئیس جدید  قوه قضاییه قرار گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: حضور وکلای مستقل در کنار قوه قضاییه باعث تحکیم اعتبار و شان و منزلت قوه قضاییه خواهد بود.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید