محمدمبین دوگر، تولید کننده قارچ گفت: وارد شدن من به عرصه پرورش قارچ در اوج گرانی بود، اما من  با کم‌تر از ۴۰ میلیون تومان وارد کار شدم و قارچ تولید کردم.

با ۴۰ میلیون تومان، می‌توانیم یک کارآفرین باشیم! / فعلا تولید قارچ نمی‌صرفد و تا زمستان کار را متوقف کرده‌ام

سلام نو- سرویس اقتصادی: همه‌ی ما در لحظاتی که تحتِ فشار، از شغلِ کارمندی خود خسته شده‌ایم حداقل یک‌بار به کارآفرینی فکر کرده‌ایم و ترجیح داده‌ایم کاری را با سرمایه‌گذاری کم و درآمد بالا شروع کنیم. با شنیدن واژه کارآفرین، ما تمایل داریم آن را به فردی که سرمایه زیادی دارد نسبت دهیم. در حقیقت تعریف رسمی کارآفرینی، فرآیند شروع یک تجارت یا سازمان برای سودآوری یا تأمین نیازهای اجتماعی است. یک کارآفرین کسی است که یک مدل تجارت را توسعه می‌دهد، سرمایه فیزیکی و انسانی لازم برای شروع یک سرمایه‌گذاری جدید را فراهم می‌کند، آن را عملیاتی می‌کند و مسئول موفقیت یا شکست آن است. محمدمبین دوگر یکی از کارآفرینان در زمینه‌ی پرورش قارچ در گفت و گو با سلام نو از میزان سرمایه‌ای که برای شروعِ پرورش قارچ لازم است می‌گوید.

دوگر درباره‌ی دلیل آغاز پرورش قارچ گفت: زمانی که در کلاس نهم مشغول به تحصیل بودم، یکی از اقوام درباره‌ی پرورش قارچ گانودرما با بنده صحبت کردند و من مشتاق شدم که در این کسب وکار فعالیتی داشته باشم بنابراین پس از پیگیری‌های فراوان و آموزشِ مجازی در این زمینه، با کمک خانواده توانستیم در سال ۱۳۹۸ یک سالنِ کوچکِ پرورش قارچ تاسیس کنیم.

وی ادامه داد: بنده نزد دکتر قیلاوی زاده (Ardalan ghilavizadeh)  آموزش دیده‌ام و در کنارِ ایشان از اقوام و آشنایانی که در این کار تجربه داشتند هم کمک گرفتم.

این تولیدکننده قارچ درموردِ تجهیزاتِ موردِ نیازِ این شغل گفت: تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای شروعِ پرورش قارچ در یک سالن کوچک عبارتند از  آهن، سیم مفتول، دستگاه هواساز و یک‌سری وسایل برای تنظیم دما و دورِ دستگاهِ هواساز.

محمدمبین دوگر در پاسخ به این پرسش که میزان سرمایه‌ی مورد نیاز برای شروعِ این شغل چقدر است، گفت: با توجه به این‌که در سال ۹۸ شیوع ویروس کرونا به اوج خود رسیده بود، اقلام موردِ نیاز ما به شدت گران شد بنابراین  میزان مبلغِ پرداختی ما برای خرید تجهیزات و تاسیس سالنِ پرورش قارچ حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه برداشت اما در شرایط عادی با کم‌تر از ۴۰ میلیون تومان هم می‌توان وارد این عرصه شد.

دوگر با اشاره به تعطیلیِ مراکز غذایی در زمانِ شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن در فروش قارچ گفت: فروش قارچ در رستوران‌ها، تره بار و سوپرمارکت‌ها  به صورت خرده فروشی امکان‌پذیر است، در زمانِ شیوع ویروس کرونا جدا از تعطیلی این مراکز، متاسفانه نهاده ها نیز دیگر مرغوبیت لازم را نداشت بنابراین ما در فروش این محصول ضرر کردیم.

وی افزود: اما با توجه به این‌که قارچ واردِ برنامه‌ی غذایی مردم شده است، در شرایط عادی این محصول فروشِ بسیار خوبی دارد.

دوگر درباره‌ی چالش های موجود در فرایند پرورش قارچ بیان کرد: در کنارِ گرانی و استاندارد نبودنِ سالنِ پرورشِ ما، باید فشار باد، دما و رطوبت در سالن کنترل شود، به‌طوری که در زمان خاک‌دهی، قارچ‌ها هر ۴ ساعت یک‌بار به آبیاری نیاز دارند. حضور و بررسیِ ۲۴ ساعته و تشخیص زمان بهینه برداشتِ محصول چالش و سختی‌ دیگر این کار است. از نظر بنده نگهداری یک نوزاد از نگهداریِ قارچ آسان‌تر است.

وی ادامه داد: طبیعتا زمانی که در هر کاری از جان و دل مایه بگذاریم، در آن شغل موفق خواهیم شد که پرورش قارچ هم مستثنی از این قائده نیست.

دوگر در پایان اضافه کرد:  بنده در حال حاضر با توجه به گرما و گرانی و قطعی برق، ادامه‌ی فعالیت را متوقف کرده‌ام و برای شروعِ مجدد تا زمستان صبر می‌کنم، در کنارش پخش عرقیجات گیاهی و مواد غذایی هم از کارهایی است که به آن می‌پردازم و خدا را شکر در این شرایطِ اقتصادی از پسِ هزینه‌های خود برمی‌آیم.

کد خبرنگار: ۲۰
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید