معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: معمولا اگر تعداد خودکشی‌های منجر به مرگ را ضربدر ۳۰ بکنید، آمار کل اقدام به خودکشی به دست می‌آید.

 میزان مرگ‌ومیر ناشی از خودکشی در ایران به ۴۱ هزار نفر در سال رسید

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: میزان مرگ‌ومیر ناشی از خودکشی در کشور ما ۴۱ هزار نفر در سال است.

حبیب‌الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که در شهریور ۹۶ اعلام کردید به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۵.۵ نفر خودکشی کرده‌اند و ایران رتبه ۱۰۸ جهان را در این موضوع دارد. در سال ۱۴۰۰ هم آمار خودکشی افزایش داشته یا خیر، توضیح داد: آمار خودکشی منجر به فوت را پزشکی قانونی می‌دهد. البته ما هنوز نیز در همان میانگین هستیم. خودکشی در کشور ما جزء رتبه‌های بالا نیست. خاور دور و اروپای شرقی آمار بالایی در این زمینه دارند.

مسعودی فرید در پاسخ بخ این سوال که آیا میزان خودکشی در شرایط پاندمی و وضعیت اقتصادی افزایش نیافته است، گفت: افزایش معناداری در آمار ما وجود ندارد. آمار را باید از پزشکی قانونی گرفت اما فکر می‌کنم میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی در کشور ما ۴۱ هزار نفر در سال باشد. عدد ۴۱ هزار نفر در سال ۹۸ یا ۹۹ ثبت شده است.

او گفت: بحث مهمی که در خودکشی وجود دارد، تفاوت میان اقدام به خودکشی و خودکشیِ منجر به فوت است. ممکن است بسیاری به خاطر اقدام یه خودکشی‌ها به بیمارستان بروند. آن‌هایی هم که می‌خواستند اقدام کنند با اورژانس اجتماعی تماس گرفتند یا مثلا اقدام‌کننده‌ها به درمانگاه می‌روند که اصلا ثبت نمی‌شود.

مسعودی فرید اظهار کرد: معمولا اگر تعداد خودکشی‌های منجر به مرگ را ضربدر ۳۰ بکنید، آمار کل اقدام به خودکشی به دست می‌آید. نکته این است که خودکشی مانند هرم است. کف این هرم متعلق به مشکلات اقتصادی، اختلالات روانی و ... است. طبقه بالاتر افکار خودکشی است. طبقه بعدی ارقام آسیب‌زننده است و بالاتر، انجام خودکشی منجر به فوت می‌شود. مهم این است که باید به موضوع سلامت روان و مسائل اقتصادی و اجتماعی پرداخت.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: میزان خودکشی در آمار ما یعنی سازمان بهزیستی تفاوت معناداری نکرده اما در مورد میزان مرگ و میر باید از پزشکی قانونی پرسید. نکته‌ای در مورد مطرح شدن مسائل افزایش خودکشی در سایت‌ها باید بگویم که براساس فکت‌های مبتنی بر شواهد بسیار می‌تواند کمک‌کننده باشد. در بحث بحران‌ها، به خصوص در اوایل آن، نرخ برخی مسائل پایین می‌آید. مثلا فرد به خاطر خانواده‌اش به زندگی ادامه می‌دهد و حتی در زمان حوادثی مانند سیل، آمار خودکشی کاهش پیدا می‌کند. چون فرد هدفی مثل نگهداری از فرزند و خانواده خود را دارد اما پس از چند ماه این آمار به صورت گذشته برمی‌گردد. به همین دلیل است که باید مراقب سلامت روان مردم بود.

به گفته این مسئول، بسیاری از استان‌ها از گفتن نام‌شان در آمار خودکشی خوش‌شان نمی‌آید اما اساسا میزان خودکشی در کلان‌شهرها بیشتر است. مثل تهران، فارس، خراسان رضوی و ... این آسیب‌ها به دلیل جمعیت بالا و نوع فرهنگ‌ها بیشتر است اما احتمال وجود آسیب‌ها در شهرهای کوچک هم وجود دارد. ما این استان‌ها را شناسایی و قطعا ورود خواهیم کرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: قاعدتا اقداماتی که برای خودکشی در استانی مثل ایلام انجام می‌شود، باید از استان‌های دیگر بالاتر باشد. (چون آمار خودکشی در این استانِکوچک بالاست.)

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید