وی مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین برنامه مورد نیاز حکومت را احیای اعتماد مردم دانست و گفت: حکومت باید دنبال احیای اعتماد از دست رفته و ترمیم رابطه دولت ملت باشد تا پس از آن بتوان کاری صورت داد. با جمع کردن اعتراضات مسئله‌ای حل نمی‌شود بلکه صورت مسئله پاک می‌شود.

با جمع کردن اعتراضات مشکل حل نمی‌شود /  نیروهای امنیتی باید بدانند آستانه مردم به شدت کاهش پیدا کرده / حکومت و هر دو جناح اصلی کشور باید از مردم عذرخواهی کنند

سلام نو سرویس سیاسی:  خوزستان این روزها اصلا احوال خوشایندی ندارد و مسئولین مختلف کشور از ضرورت رسیدگی فوری به وضعیت آن می‌گویند. نکته مهم این است که مشکلات خوزستان تنها محدود به مشکلات آب شرب نیست و شامل شرایط زیستی و کیفیت زندگی در این استان نیز می‌شود.

اما چه شد که خوزستان به اینجا رسید، آن هم خوزستانی که بیشترین سهم را در حرف‌ و شعار مسئولین در چند دهه گذشته دارد؟ علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با سلام نو علت العلل مشکلات خوزستان را اولویت بندی اشتباه و فقدان استراتژی و برنامه دانست و تاکید کرد که باید با به جای حل صورت مسئله باید با ریشه مشکلات مبارزه کرد.

وی با اشاره به بودجه به نسبت مناسب خوزستان در سال‌های گذشته گفت: در سال‌های گذشته و به خصوص در سایه برخی مصوبات مجلس ششم بودجه خوبی به خوزستان اختصاص داده شده و ساخت و ساز بسیاری صورت گرفت اما مشکل اینجاست که در کشور و در خوزستان استراتژی و اولویت بندی درستی که باید وجود ندارد.

این نماینده اسبق مجلس با تاکید بر اینکه در ایران پول خرج شده و کار صورت گرفته ولی خروجی مناسب به دست نیامده ادامه داد: مشکل اینجا است که استراتژی درست و اولویت‌های اصلی کشور رعایت نشده و کارها بدون آینده نگری و اولویت بندی صورت می‌گیرد. مشکل خوزستان و نقاط دیگر کشور این است که اولویت‌های اصلی در آن‌ها مدنظر نیست.

وی ادامه داد: مشکل اساسی دیگر این است که ما اثر سیاست‌های کلان، سند چشم انداز و برنامه‌های استراتژیک را در تصمیمات سران سه قوه و دیگر مسئولان ارشد کشور نمی‌بینیم و اولویت‌ها رعایت نمی‌شود.

نمازی با اشاره به ریشه‌های بحران این روزهای خوزستان گفت: ما ده سال خشکسالی داشتیم. کدام یک از مقامات ما آمدند بگویند که ما باید برنامه جدی برای خشکسالی داشته باشیم؟ اثر این تعلل این است که خشکسالی به صورت کامل هویدا می‌شود و مقامات می‌بینند برای این بحران کاری نکردند.

وی مدیریت چندگانه را دیگر مشکل مهم کشور و خوزستان دانست و ادامه داد: مشکل بعدی این است که ما در تمام سطوح شاهد مدیریت چندگانه هستیم. همین حالا برای سرشاخه‌های زاینده رود و کارون شاهد مدیریت دو و سه گانه هستیم. یکی از محصولات این مدیریت چند گانه وجود چند تصمیم و جوسازی یک مدیریت علیه مدیریت دیگر است.

این عضو ارشد حزب کارگزاران دیگر ریشه مشکلات خوزستان را بخشی نگری دانست و ادامه داد: عامل سوم غلبه بخشی نگری به جای ملی نگری است که نمایندگان مجلس به طور ویژه به این نگاه دامن می‌زنند. نمونه بارز این نگاه را در هنگام تصویب بودجه می‌بینید که هر نماینده دنبال یک ردیف بودجه بیشتر برای حوزه خود است. محصول این نگاه تصویب بودجه به شکل ملوک الطوایفی است، در نتیجه بودجه‌ای که تصویب می‌شود بودجه‌ای نیست که نیازهای واقعی کشور در آن تشخیص داده و اولویت‌ها در آن درست مشخص شده باشد.

وی عامل چهارم مسائل خوزستان را اطلاعات غلط دانست و گفت: ما می‌بینیم که در برخی مواقع مسئولین ارشد استان اطلاعات غلطی می‌دهند که این به سهم خود باعث تشدید نارضایتی مردم می‌شود.

نمازی با اشاره به اینکه هفتاد درصد آب کشور صرف کشاورزی می‌شود گفت: پنجمین عامل مشکلات خوزستان این است که برنامه و نقشه درست و واقع بینانه‌ و هیچ پیش بینی‌ای از خشکسالی نداشتیم و همیشه بر اساس دوران پرآبی برنامه‌ریزی کردیم. در نتیجه این نگاه پروژه‌های آرمانی تعیین شده و دنبال کشاورزی رفتیم. این در حالی است که امروز همه می‌گویند کشاورزی، به خصوص با توجه به تکنولوژی پایین ما، سهم آب زیادی مصرف می‌کند.

وی مشکل دیگر خوزستان را اولویت بندی غلط مصرف آب دانست و گفت: در دوران خشکسالی اولویت آبی ما ابتدا باید متوجه آب شرب، بعد صنایع مهم و بعد کشاورزی باشد، اما امروز ابتدا آب برای کشاورزی هزینه می‌شود.

وی با اشاره به نتیجه این مدل اولویت بندی گفت: روزی بوده که ما افسوس می‌خوردیم چرا آب شیرین به دریا می‌ریزد، اما امروز رودخانه کارون خشک شده و آبی به اصفهان نمی‌رسد و رودخانه‌های آن خشک شده.

نمازی با اشاره به اثرات مخرب تخریب دو جناح سیاسی کشور توسط یک‌دیگر گفت: در این شرایط دو جناح اصلی کشور فکر کردند اگر به هم آسیب بزنند به نفع کشور است. هشت سال اصولگرایان هر چه خواستند به روحانی گفتند و حالا کار به جایی رسیده که اگر روحانی بخواهد به مردم توضیح بدهد و توضیح درستی هم بدهد، مردم حرفش را قبول نمی‌کنند. این محصول این است که دو جناح اصلی کشور در این سال‌ها اعتبار هم را ضایع کردند.

با جمع کردن اعتراضات مشکل حل نمی‌شود /  نیروهای امنیتی باید بدانند آستانه مردم به شدت کاهش پیدا کرده / حکومت و هر دو جناح اصلی کشور باید از مردم عذرخواهی کنند

وی مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین برنامه مورد نیاز حکومت را احیای اعتماد مردم دانست و گفت: حکومت باید دنبال احیای اعتماد از دست رفته و ترمیم رابطه دولت ملت باشد تا پس از آن بتوان کاری صورت داد. با جمع کردن اعتراضات مسئله‌ای حل نمی‌شود بلکه صورت مسئله پاک می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر ضرورت عذرخواهی مسئولین از مردم گفت: ما باید کار مردم را به خود مردم بسپاریم. بعد هم حکومت و هر دو جناح اصلی کشور باید از ملت عذرخواهی کنند و بگویند که اشتباه کرده‌اند.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید