سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو تا ماه دسامبر همچنان به تعهدات خویش در چارچوب توافقنامه "آسمان باز" عمل خواهد کرد.

 علت خروج روسیه از پیمان "آسمان باز" از زبان ریابکوف

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم ، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی خود در کنفرانس کشورهای شرکت کننده در پیمان "آسمان باز" اعلام کرد که مسکو تا تاریخ خروج رسمی روسیه از این توافقنامه، یعنی ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر ماه سال جاری) همچنان به اجرای تمامی تعهدات خویش در قبال آن عمل خواهد کرد.  

طبق اطلاعات منتشره در وزارت خارجه روسیه، ریابکوف در این کنفرانس تأکید کرد: «طرف آمریکایی با خارج شدن خود از پیمان "آسمان باز"  در سال ۲۰۲۰، توازن منافع شرکت کنندگان در این پیمان را برهم زد و حقوق و تعهدات کشورهای عضو آن را نقض کرده است. زمانی که آمریکا از این توافقنامه خارج شده و مرزهای خود را به روی پروازهای نظارتی دیگر شرکت کنندگان بست، متحدین خود را متقاعد کرد که اطلاعات بدست آمده از طریق پروازهای نظارتی بر خاک روسیه را در اختیار آنها قرار دهند. بدین ترتیب، برای این کشورها تضادی بین تعهداتشان و خواسته‌های آنها برای نشان دادن اتحادشان با ایالات متحده بوجود آمد. واضح است که چنین برخوردی منجر به نقض آشکار این پیمان شده و آسیب بسیار زیادی به منافع ملی روسیه وارد می‌کند و چنین وضعیتی غیرقابل قبول است.»

لازم به یادآوری است که توافقنامه "آسمان باز" در سال ۱۹۹۲ امضاء شده و در سال ۲۰۰۲ به اجرا گذاشته شد. ۳۴ کشور شرکت کننده در این پیمان توافق کردند تا برای نشان دادن شفافیت اقدامات نظامی، آسمان خود را برای جمع آوری اطلاعات در خصوص فعالیت نیروهای مسلح یکدیگر باز بگذارند.

طرف آمریکایی در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ از این پیمان خارج شد و روسیه نیز بعنوان پاسخ به این اقدام از ۱۵ ژانویه سال ۲۰۲۱ آغاز روند تشریفات رسمی برای خروج این کشور از این توافقنامه را آغاز کرد تا دولت جدید آمریکا تشکیل و درباره سرنوشت این پیمان تصمیم بگیرد.

در اواخر ماه مه (اوایل خرداد ماه) وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن قصد بازگشت به پیمان "آسمان باز" را ندارد، به این بهانه که طرف روسی تدابیری برای رعایت تعهدات خویش اتخاذ نکرده است. در واکنش به این برخورد، وزارت خارجه روسیه نیز تأکید کرد که تمامی مسئولیت شکست توافقنامه "آسمان باز" برعهده مقامات واشنگتن خواهد بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد ماه) قانون مربوط به توقف رعایت تعهدات این کشور در چارچوب پیمان "آسمان باز" را امضاء کرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید