وقتی بحث از تغذیه زمان بارداری می‌شود عده زیادی هستند که می‌گویند مادران در زمان بارداری باید به اندازه دو نفر غذا بخورند، اما این جمله تا چه حد درست است؟ پاسخ این است که مضمون این جمله اشتباه است و غذا خوردن به اندازه دو نفر عاقبتی بجز اضافه وزن و مشکلات آن برای مادر به همراه نخواهد داشت.

چرا تغذیه مناسب در زمان بارداری برای مادران از اهمیت بالایی برخوردار است؟

بی‌شک دوران بارداری یکی از بهترین و در عین حال مهم‌ترین دوران در زندگی همه خانم‌ها است. در این دوران حساس محدودیت‌ها و البته بایدها و نبایدهایی برای مادران وجود دارد. همه مادران به دنبال این هستند که این دوران حساس را به بهترین شکل ممکن سپری کنند و فرزند خود را در سلامت کامل در آغوش بگیرند. همانطور که می‌دانید تغذیه یکی از مهم‌ترین مسائل در دوران بارداری است که باید به آن توجه خاص شود. تغذیه سالم در سلامت، حین بارداری و بعد از زایمان مادر نقش دارد و همچنین باعث رشد بهتر جنین در دوران بارداری می‌شود. اگر مادر در دوران بارداری از تغذیه مناسب استفاده نکند ممکن است در رشد جنین اختلالات شدیدی بوجود آیند که منجر به نارس به دنیا آمدن و یا کمبود وزن کودک شوند. از این رو داشتن اطلاعات مناسب در زمینه بارداری و تغذیه مناسب برای رشد کودکان از جمله مواردی است که مادران باید به آن اهمیت دهند. در این مقاله می‌خواهیم نکات مهمی را درباره بایدها و نبایدهای تغذیه مادران در حین بارداری در میان بگزاریم. با ما همراه باشید.

تغذیه مناسب مادران در زمان بارداری باید شامل چه موادی باشد؟

وقتی بحث از تغذیه زمان بارداری می‌شود عده زیادی هستند که می‌گویند مادران در زمان بارداری باید به اندازه دو نفر غذا بخورند، اما این جمله تا چه حد درست است؟ پاسخ این است که مضمون این جمله اشتباه است و غذا خوردن به اندازه دو نفر عاقبتی بجز اضافه وزن و مشکلات آن برای مادر به همراه نخواهد داشت. علاوه بر این باعث مشکلاتی برای جنین هم خواهد شد. اصل مطلب این است که مادران در این دوره باید به جای زیاده­روی در خوردن مواد، از مواد مغذی بیشتری نسبت به قبل استفاده کنند و کیفیت را فدای کمیت نکنند. موادی که در دوران بارداری برای خانم‌ها ضروری هستند شامل آهن، کلسیم، فولات و کالری هستند که میزان روزانه هر کدام برای بدن مادران به ترتیب 28 میلی گرم، 1200 میلی گرم، 700 میکروگرم و 250 کالری اضافه‌تر از نیاز قبلی بدن قبل از بارداری است. مواد نام برده شده در گروه غلات، میوه‌ها و سبزیجات، گوشت، آجیل، محصولات لبنی و شیر وجود دارند.

دریافت چه موادی برای مادران جزو بایدهای تغذیه‌ای هستند؟

از بایدهای مواد غذایی مورد نیاز خانم‌ها در زمان بارداری مصرف مقادیر بالا پروتئین است. پروتئین در گوشت گاو، لوبیا، آجیل و ماهی سالمون وجود دارد. کلسیم از دیگر مورد نیاز و البته حیاتی است که به رشد بهتر استخوان‌ها در جنین کمک می‌کند و در عین حال از پوکی استخوان بعد از بارداری در مادران جلوگیری می‌کند. اگر کلسیم کافی به بدن مادر نرسد بدن شروع به تخلیه کلسیم موجود در دندان‌های مادر می‌کند و این امر سبب می‌شود که دندان‌های مادر به سرعت سیاه شوند. پس دریافت کافی کلسیم امری ضروری است.

چه موادی از نبایدهای تغذیه‌ای در دوران بارداری هستند؟

موادی که مصرف آنان در طول بارداری سلامت مادر و جنین را به خطر می‌اندازند شامل گوشت و مواد غذایی خام، ماهی‌های دریایی که جیوه بالایی دارند، کافئین، نوشابه و الکل هستند.

سخن پایانی

بارداری از حساس‌ترین دوره‌های زندگی است و باید در موارد زیادی از جمله تغذیه مراقب خود و فرزندتان باشید. پیشنهاد ما به شما این است که حتماَ قبل از بارداری به پزشک مشاور مراجعه کنید و در دوران بارداری نیز تحت نظر باشید.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید