فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا سه‌شنبه شب اعلام کرد: واشنگتن هفت مرکز را به وزارت دفاع افغانستان تحویل داده است.

آمریکا هفت مرکز نظامی را به دولت افغانستان تحویل داد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا گزارش داد که روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به ۹۵ درصد رسیده است.

فرماندهی آمریکا به اسامی این مراکز نظامی و نیز موقعیت جغرافیایی آنها اشاره‌ای نکرده است.

«جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا چند هفته پیش اعلام کرد، مأموریت نیروهای کشورش از افغانستان تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) خاتمه می‌یابد.

بایدن در یک سخنرانی ضمن طرح این ادعا که ارتش آمریکا مأموریت خود در افغانستان را به شکل موثری انجام داده است، گفته بود: فرماندهان نظامی به من توصیه کرده‌اند که سریعاً از افغانستان خارج شویم.

با اینکه دولت آمریکا پیش‌تر تاریخ یازدهم سپتامبر را برای تکمیل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام کرده بود، رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند که تاکنون بیش از ۹۰ درصد از سربازان آمریکایی خاک این کشور را ترک کرده‌اند.

پس از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان (بهمن / اسفندماه ۹۹) و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

همزمان با خروج نیروهای آمریکایی، شبه‌نظامیان گروه طالبان نیز به حملات خود افزوده و در هفته‌های گذشته مناطق وسیعی را به کنترل خود در آورده‌اند.

آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

 تصمیم آمریکا برای خروج نظامیان خود از افغانستان می تواند موجب افزایش نگرانی در روسیه و چین شود، چرا که تشدید ناامنی در افغانستان می تواند سبب کشیده شدن این ناآرامی ها به مرزهای این کشورها شود.

این تصمیم آمریکا سبب می‌شود کشورهای مذکور با عواقب و مشکلات بعدی ناشی از خروج  نیروهای آمریکایی و بین المللی از افغانستان روبه‌رو شوند.

ثانیا، شکاف امنیتی پس از خروج نیروهای آمریکایی و بین‌المللی از افغانستان افزایش می یابد و این مساله سبب می شود با تشدید ناامنی در منطقه طرح یک کمربند-یک جاده به عنوان یکی از ابتکارات چین به حالت تعلیق درآید.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید