حسین راغفر با تاکید بر اینکه امروز یکی از مشکلات اصلی این است که مردم نسبت به کارکرد و نقش دولت بی‌اعتماد شده‌اند گفت: مردم حس می‌کنند دولت برای آنان کاری نمی‌کند و در خدمت گروه‌های اقلیتی از اصحاب قدرت و ثروت است.

مشکلات امروز خوزستان محصول سیاست‌های اقتصادی پس از جنگ و تبعیض است / بدون مبارزه قاطع با فساد و مفسدین دانه درشت مشکلات حل نخواهد شد / مردم حس می‌کنند دولت برای آنان کاری نمی‌کند و در خدمت اصحاب قدرت و ثروت است

سلام نو سرویس اقتصادی:  آن چه که این روزها در استان خوزستان رخ می‌دهد یک بحران تلخ تمام عیار است، اما چرا این استان که منبع غنی‌ترین سرمایه‌های ایران در یکصد سال اخیر است امروز با چنین مشکلاتی روبه‌رو شده است؟

نگاهی به مشکلات خوزستان نشان می‌دهد بحران امروز ریشه‌هایی قدیمی دارد و محصول چند دهه سیاست‌گذاری کلان است و محصول کار یک یا دو دولت خاص نیست.

حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با سلام نو یکی از مشکلات اساسی خوزستان را تبعیض می‌داند و حل این مشکل را بدون مبارزه با فساد ممکن نمی‌داند.

وی با اشاره به وضعیت این روزهای خوزستان افزود: آن چه که مسلم است وضعیت امروز خوزستان محصول سیاست‌های اقتصادی بعد از جنگ است. این سیاست‌ها عمدتا به صاحبان سرمایه‌های تجاری و مالی وکلان‌شهرها تمرکز داشتند و به مناطق پیرامونی و حاشیه‌ای کشور کمترین توجه را می‌کرده و می‌کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این مسئله تنها محدود به خوزستان نیست و شامل مناطق دیگر کشور هم شده است. به همین دلیل ما امروز شاهد رشد نوعی نابرابری منطقه‌ای در کشور هستیم.

وی با اشاره به تاثیر این سیاست‌ها گفت: این سیاست‌ها باعث رشد نابرابری‌های اقتصادی در کشور شده و در ادامه منابع بزرگی از سرمایه‌های کشور به جیب گروهی رفت که عملا جز دلالی و واسطه‌گری کاری نکردند و به تولید بی‌توجه بودند. در نتیجه فعالیت‌های تولیدی، مولد و سرمایه‌گذاری تحت شعاع سودهای کلان فعالیت‌های شبیه دلالی قرار گرفتند و در بسیاری از مناطق کشور هیچ سرمایه‌گذاری خاصی صورت نگرفت.

این اقتصاددان در ادامه با تاکید بر اینکه بخشی از منابع کشور هم به دلیل فساد از کشور خارج شده است افزود: این عوامل باعث رقم خوردن نابرابری‌های فاحش در سطح منطقه‌ای و فردی شده است.

راغفر در پاسخ به این پرسش که آیا راهکاری فوری و کوتاه مدت برای مشکلات خوزستان وجود دارد یا خیر، گفت: مشکلات امروز خوزستان تک علتی نیستند و علت‌های مختلفی در شکل‌گیری آن نقش دارند، اما بدون مبارزه قاطع با فساد و برخورد قاطع با مفسدین دانه درشت، که برخی از آن‌ها از مقامات کشور هم هستند، اصلا امکان حل مسئله فساد و بازگشت اعتماد مردم به دولت فراهم نمی‌شود.

وی با تاکید بر تسهیل قوانین و مقررات گفت: امروز بسیاری از فسادهای موجود در کشور فسادهای قانونی است، این به آن معنا است که قوانین به نفع گروه و جریان‌های خاص و به زیان مردم تنظیم شده است. بدون اصلاح این فرآیندها مشکلی حل نخواهد شد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه امروز یکی از مشکلات اصلی این است که مردم نسبت به کارکرد و نقش دولت بی‌اعتماد شده‌اند گفت: مردم حس می‌کنند دولت برای آنان کاری نمی‌کند و در خدمت گروه‌های اقلیتی از اصحاب قدرت و ثروت است. برای بازسازی مردم به دولت یا در واقع همان حاکمیت باید با مفسیدن فعال در کشور مقابله شود.

وی با اشاره به یکی از مصداق‌های این فساد گفت: تنها در هفته گذشته 3200 معدن کشور را به دوستان و رفقایشان دادند که دادستانی دستور توقف تمام آن‌ها تا بررسی کامل را داده است.

راغفر در پاسخ به این پرسش که آیا دولت آینده برنامه و اراده‌ای برای طی این مسیر دارد یا خیر گفت: واقعیت این است که این مسئله یک اقدام الزامی است و حاکمیت راهی جز برخورد قاطع با فساد و مفسیدن و اصلاح فرآیندهایی که بسیاری از آن‌ها قانونی هم شده ندارد. چاره‌ای جز تبدیل این اقتصادی که حافظ منافع الیگارش‌ها است به اقتصادی که منافعش متوجه مردم شود وجود ندارد. این مسائل الزام بقای سیاسی نظام است و راهی جز طی این مسیر نیست، اما آیا مسئولین به این نکته رسیده‌اند؟ ما شواهد این مسئله را مشاهده نمی‌کنیم ولی به نظر من دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد و به این نکته می‌رسند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید