یکی از تفاوت این انواع مختلف این پروتئین میزان لاکتوز موجود در آن‌ها است. لاکتوز شیر از دو نوع وی کنسانتره و ایزوله جدا شده است و آن‌ها برای افرادی مناسب هستند که معده حساس به لاکتوز شیر حساس دارند و قادر به هضم این ماده نیستند.

پروتئین وی چه مزایا و عوارضی دارد؟

امروزه سلامت بدن و جسم اهمیت زیادی پیدا کرده است و افراد زیادی علاوه بر تمرین ورزش‌های سازنده، از مواد غذایی مناسب و مکملّ نظیر پروتئین وی و کراتین بدنسازی جهت عضله سازی نیز بهره می‌برند.

به‌طور معمول افراد ورزشکار در کنار ورزش‌های مقاومتی جهت بهبود ترکیب پروتئینی عضله و همچنین افزایش رشد توده عضلانی به مصرف پودرهای پروتئینی روی‌ می‌آورند و به همین علت خرید پروتئین وی این‌قدر طرفدار دارد.

اما دقیقا این پروتئین از چه موادی تشکیل شده است و مزایای استفاده از این پودر چیست؟

شیر اساسا از دو پروتئین تشکیل شده است، کازئین و وی. پروتئین وی (whey) را در حین پروسه پنیر سازی از پروتئین کازئین می‌توان جدا کرد.

در واقع این پروتئین بخشی از شیر است که از دلمه یا کشک شیر جدا می‌شود. این پروتئین شامل یک مجموعه کامل از انواع نه اسید آمینه بدنسازی ضروری می‌شود. اما محتوای لاکتوز آن بسیار اندک است.

امروزه سه نوع مکمل از این پروتئین وجود دارد که با نام‌های زیر شناخته می‌شوند:

· پروتئین وی کنسانتره (WHEY CONCENTRATE)  

· پروتئین وی ایزوله (WHEY ISOLATES)

· اسیدهای هیدرولیز شده

یکی از تفاوت این انواع مختلف این پروتئین میزان لاکتوز موجود در آن‌ها است. لاکتوز شیر از دو نوع وی کنسانتره و ایزوله جدا شده است و آن‌ها برای افرادی مناسب هستند که معده حساس به لاکتوز شیر حساس دارند و قادر به هضم این ماده نیستند.

پروتئین وی چه مزایا وعوارضی دارد؟

تفاوت پروتئین وی ایزوله با انواع غیر ایزوله آن

پروتئین وی ایزوله از محصولات جانبی پنیری است که از شیر گاو تهیه می‌شود. این محصول کاملا فیلتر شده است و چربی و لاکتوز موجود در آن به‌طور کامل حذف شده‌اند.

این نوع پروتئین به دلیل خالص بودن، محبوب‌ترین نوع پودر پروتئین بین ورزشکاران حرفه‌ای است. بنابراین طبیعی است افراد زیادی قیمت پروتئین وی را در یک داروخانه آنلاین معتبر مانند داروخانه ۲۴ جستجو کنند.

پودر پروتئین whey دارای ۱۰ الی ۱۵ درصد پروتئین، ۶۵ الی ۸۰ درصد لاکتوز و ۱ الی ۲ درصد چربی شیر است. در مقابل پودر نوع ایزوله آن حاوی بیش از ۹۰ درصد پروتئین خالص و تنها حدود ۰.۵ درصد چربی است.

به دلیل حرف کامل لاکتوز و مواد حساسیت زا، این نوع پودر مناسب افراد ورزشکاری است که به منابع اصلی پروتئین مثل تخم نرغ، سویا، شیر و … حساسیت دارند.

چه مقدار مکمل پروتئین وی برای مصرف روزانه مجاز است؟

به دلیل متفاوت بودن شرایط فردی هر فرد با دیگری نمی‌توان برای همه یک نسخه یکسان در نظر گرفت. بلکه میزان دوز مصرفی مناسب برای هر شخص باید توسط دکتر متخصص تغذیه با توجه به میزان فعالیت و سبک زندگی افراد تعیین شود. در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی نظیر افزایش فشار خون، افزایش وزن غیر عادی و … برای فرد شکل گیرد.

پروتئین وی چه مزایا وعوارضی دارد؟

مزایای خرید پروتئین وی

پروتئین وی به دلیل مزایای آن بسیار پرطرفدار است و پژوهشگران به‌طور مداوم در حال پی بردن به مزایای جدید این پروتئین هستند. اجازه دهید  بنا به گفته وبسایت  webmd نگاهی به آن‌ها بیاندازیم.

کمک به کاهش وزن

در یک تحقیق روی ۱۵۸ نفر، افرادی که در آزمایش به آن‌ها پروتئین وی داده شده بود، توده چربی بیشتری را از دست داده بودند و همچنین رشد عضله‌های آن‌ها تحریک شده بود.

کمک به وزن گیری و ثبات وزن در افراد با بیماری‌های خاص خود ایمنی

در افراد با بیماری‌های خود ایمنی نظیر ام اس، ایدز و … به دلیل ضعف سیستم عضلانی بدن فرد دچار کاهش وزن شدید می‌شود. پروتئین وی منبع غنی از پروتئین مورد نیاز این افراد است.

جگوگیری از اگزما

بسیاری از افراد نسبت به شیر و پروتئین‌های درون آن حساسیت نشان می‌دهند. بعضی از انواع این پروتئین به دلیل حذف لاکتوز، برای مصرف این دسته از افراد مناسب هستند.

جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات

مصرف پروتئین وی به دلیل بالا بردن سطح آنتی اکسیدان‌های گلوتاتیون، می‌تواند در مبارزه و همچنین پیشگیری از سرطان پروستات بسیار موثر واقع شود.

آنتی اکسیدان گلوتاتیون یکی از مهم‌ترین عوامل برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد محسوب می‌شود. همچنین در نتیجه مقابله این آنتی اکسیدان با رادیکال‌های آزاد، از مبتلا شدن به بسیاری از عارضه‌های دیگر مانند بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌شود.

کاهش نیاز بدن به پروتئین و کربوهیدرات

بعضی پودرهای پروتئین وی منبع غنی از قندهای کربوهیدراتی مثل لاکتوز هستند که برای بدن ضروری است.

کمک به رشد عضله

دلیل اصلی مصرف این پروتئین محبوب توسط افراد ورزشکار و بدنساز، کمک به ساخت عضله است. این پروتئین به دلیل داشتن آمینواسیدهای ضروری برای روند رشد عضله، حجم توده‌های عضلانی بدن را افزایش می‌دهد.

البته مصرف انواع ایزوله آن بستگی به ساعت و میزان فعالیت شما در روز دارد.

پروتئین وی چه مزایا وعوارضی دارد؟

عوارض استفاده از پودرهای پروتئین وی

معمولا دوزهای معقول و توصیه شده توسط پزشک مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. بلکه دوزهای بسیار بالا هستند که عوارض جانبی از خود به جای می‌گذارند که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

· همان‌طور که در بالا اشاره شد، برخی از افراد حساس به لاکتوز، به پروتئین‌ وی غیر ایزوله واکنش آلرژیک نشان می‌دهند که علت اصلی این واکنش آلرژیک نیز، کمبود آنزیم لاکتاز در معده این افراد است در نتیجه این افراد در هضم این پروتئین ناتوان هستند.

· اگر در دوران بارداری و شیردهی هستید، سعی کنید تا جای ممکن از مصرف این پروتئین خودداری کنید مگر با دستور پزشک.

· اگر از داروهای‌ خاصی مثل لوودوپا برای پارکینسون و یا داروهای کلسیمی برای درمان‌ پوکی استخوان مصرف می‌کنید، از مصرف پودرهای پروتئین whey خودداری کنید.

· مصرف دوزهای غیراستاندارد نیز می‌تواند عوارض جانبی از جمله تهوع، سردرد، افزایش فعالیت روده، گرفتگی و کوفتکی عضلات، تشنگی بیش از حد، بی اشتهایی و نفخ و … از خود بر جای بگذارد.

· ایجاد اختلال در کلیه از دیگر عوارض مصرف سرخود و بی رویه این پروتئین است. تا به امروز محققان نتوانستند دلیل اصلی اثر این پروتئین را بر کلیه توضیح دهند. اما این نکته را می‌دانند که مصرف بی رویه این پروتئین پس از مدتی روی کلیه اثر منفی می‌گذارد و ممکن حتی آن‌ را از کار بیندازد.

برای استعلام قیمت پروتئین وی می‌توانید به یک داروخانه‌ آنلاین مورد اعتماد مثل  www.daroukhane۲۴.com مراجعه کرده و با مناسب‌ترین قیمت این پودرها را خریداری کنید. خرید آنلاین دارو هزینه رفت و آمد شما را کاهش می‌دهد و همچنین وقت کمتری از شما می‌گیرد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید