دستور تهیه این سوغاتی کاملا ایرانی می باشد، که توسط شیرینی پزان اصفهانی ابداع شده است. سپس در طول چند قرن توسط اساتید این حرفه تکامل یافته و به شکل امروزی در آمده است. آنها فوت و فن های خاص خود را دارند, اما در کل مواد اولیه و دستور پخت مشخص است.

در ساخت گز از چه موادی استفاده می شود؟

نام گز مترادف است با اصفهان, گز شیرینی سنتی و با قدمت این شهر زیباست که در سرتاسر جهان طرفداران خود را دارد. شاید برای بسیاری سوال پیش بیاید که در ساخت گز از چه موادی استفاده می شود. اصفهانی ها ماهر ترین تولید کنندگان گز دنیا هستند و با کیفیت ترین نوع آن را با بهترین مواد تولید می کنند. اگر این محصول اصولی و با مواد اولیه مرغوب تهیه شود و تمام فوت و فن هایش رعایت شود یک نتیجه عالی خواهد داشت.                   

 در ساخت گز از چه موادی استفاده می شود؟

مواد اولیه ای که امروزه در کارگاه های تولیدی استفاده می شود با گذشته کمی متفاوت است. در گذشته آن را با ماده ای به نام انگبین می پختند، که امروزه به دلیل نایاب بودن انگبین را با مواد دیگری جایگزین کرده اند. تولید کنندگان معروف و قدیمی اصفهان فرمولاسیون و ترکیبات مختلفی را استفاده می کنند که جز اسرار آنها می باشد.

در گذشته فرایند تولید این خوراکی کاری طولانی و طاقت فرسا بوده است. در کارگاه های سنتی مواد اولیه را چندین ساعت به صورت دستی داخل پاتیل های بزرگ هم می زدند تا به قوام بیاید و آماده شود.  امروزه با پیشرفت علم از دستگاههای اتوماتیک استفاده می شود که زمان پخت را کاهش داده و فرآیند تولید را ساده تر کرده است. برای خرید بهترین گز اصفهان می توانید به https://antiquegaz.ir/ مراجعه کنید.

انگبین چیست؟

انگبین به معنای شهد است. انگبین شهدی است که حشره ای به نام پشه گز روی درختچه ای به نام گز انگبین از خود به جا می گذارد. این حشره شیره گیاه را می مکد و بعد از انجام فعل و انفعالاتی که شبیه به تولید عسل در بدن زنبور است, آن را به صورت جامد روی تنه ی درخت به جا می گذارد.انگبین یک ماده بسیار شیرین, مقوی و پرخاصیت است که سرشار از ویتامین دی و کلسیم است. این ماده برای دستگاه گوارش هم بسیار مفید است. در گذشته زیر درختچه پوست بز پهن می کردند و آن را می تکاندند. آنها به دلیل چسبناک بودن انگبین از پوست بز استفاده می کردند تا بتوانند به راحتی آن را جدا کنند.در دستور اصلی گز از انگبین استفاده می شود.

اما امروزه به دلیل گران قیمت بودن  و کمیاب شدن انگبین در تولید بازاری کمتر از آن استفاده می شود. البته هنوز هم نوع انگبینی برای خرید در بازار موجود است. اما همان طور که گفته شد قیمت بالایی دارد. انگبین علاوه بر خواص دارویی که به گز می بخشد، به عنوان یک ماده جهت ایجاد چسبندگی و نگه دارنده رطوبت داخل بافت این شیرینی استفاده می شود. حفظ رطوبت باعث می شود این شیرینی در عین اینکه بافت پوکی دارد نرم بماند و ماندگاری بالایی هم داشته باشد.امروزه به جای انگبین از موادی مانند گلوکز، انگبین علفی، شیر خشت و ترنجبین استفاده می شود. برای مطالعه روش کامل طرز تهیه گز به https://antiquegaz.ir/blog/مواد-تشکیل-دهنده-گز/ مراجعه کنید.                                                                                                                                                                

سایر مواد تشکیل دهنده

دستور تهیه این سوغاتی کاملا ایرانی می باشد، که توسط شیرینی پزان اصفهانی ابداع شده است. سپس در طول چند قرن توسط اساتید این حرفه تکامل یافته و به شکل امروزی در آمده است. آنها فوت و فن های خاص خود را دارند, اما در کل مواد اولیه و دستور پخت مشخص است.

مغزها

مغزیجات یکی از مواد اصلی مورد استفاده می باشد. در قدیم اکثرا از مغز پسته در دستور پخت استفاده می شده است. اما این شیرینی را با مغز های دیگر مانند بادام,فندق, گردو و همچنین هم مخلوط مغز تولید می کنند، که طرفداران خاص خودش را دارد. کیفیت مغزیجات استفاده شده تاثیر بسیار زیادی در طعم آن دارد. باید از مغز های تازه و سالم استفاده کرد. این شیرینی با درصد های مختلف مغز در بازار موجود است اما بهتر است، بیشتر از نسبت یک به سه از مغزیجات استفاده نشود. مغزیجات خواص بسیار زیادی برای بدن دارند و سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مفید هستند.

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است, چربی بسیار پایینی دارد و برای تقویت ماهیچه های بدن مفید است. سفیده تخم مرغ اگر به خوبی هم بخورد سفید و ابر مانند می شود. علت رنگ سفید گز هم به همین خاطر است. درصد بالایی از سفیده تخم مرغ از آب تشکیل شده است. وقتی سفیده به حالت پفکی برسد رطوبت را در خود حفظ می کند و ماندگاری گز افزایش می یابد. می توان به جای تخم مرغ از پودر سفیده تخم مرغ نیز استفاده نمود. گلوکز یا بادکا بعد از ورود به ایران به عنوان جایگزین انگبین در تهیه این شیرینی مورد استفاده قرار گرفت. گلوکز شفاف است و غلظتی شبیه به عسل دارد.

در ساخت گز از چه موادی استفاده می شود؟

گلوکز

گلوکز طعمی شیرین به مواد می دهد. رطوبت را در خود نگه می دارد و از شکرک زدن مواد جلوگیری می کند. همچنین گلوکز باعث می شود که مواد زودتر به قوام برسد و زمان پخت این شیرینی کاهش یابد. شکر نقش شیرین کنندگی, طعم دهندگی و ایجاد بافت را در گز به عهده دارد.  معمولا تولید کنندگان سعی دارند مصرف این ماده را به حداقل برسانند تا محصول سالم تری داشته باشند.

شیرخشت

شیرخشت یکی جایگزین های انگبین است. این ماده شیرین و یک داروی پرکاربرد در طب سنتی است که ملین و تب بر است. شیر خشت بر اثر فعالیت حشره ای خاص روی گونه ای از درختان گل دار ایجاد می شود.

ترنجبین                                        

ترنجبین به صورت شیره روی گیاه خارشتر می نشیند. این ماده شیرین یکی دیگر از جایگزین های انگبین می باشد.  ترنجبین هم مانند شیرخشت ملین و تب بر است و خواص دارویی دارد.

بیدمشک

بیدمشک اسانس گل درختی با همین نام  است که خوش عطر و طعم می باشد. از بیدمشک برای معطر کردن و طعم دهی استفاده می شود. بیدمشک برای قلب و دستگاه گوارش مفید است و طعم آن بسیار پر طرفدار است. نوع بیدمشکی بسیار خوش عطر و طعم است و یکی از بهترین انواع گز است.

هل و گلاب

گلاب برای ایجاد عطر به مواد اضافه می شود. گلاب یک ماده آرام بخش است, برای گوارش مفید است و خستگی را رفع می کند. هل یک ادویه گران قیمت با عطری بی نظیر است. هل یکی از مواد پر کاربرد در شیرینی پزی سنتی است. از هل برای خوش عطر کردن گز استفاده می شود. هل برای قلب و دستگاه گوارش مفید است و ضد سرطان است.

نکته مهم در ساخت گز انتیک؛ بهترین گز اصفهان

مهم ترین نکته مربوط به ارزش غذایی این خوراکی این است که در تهیه آن از مواد غیر طبیعی، مواد نگهدارنده، نشاسته، روغن یا آرد استفاده نمی شود. هنگام خرید, ترکیبات درج شده روی بسته بندی را مطالعه کنید. اگر هر کدام از مواد ذکر شده در آن موجود بود محصول از کیفیت مناسب برخوردار نیست و بهتر است خریداری نشود. همان طور که در متن ذکر توضیح دادیم، اکثر مواد استفاده شده در گز ریشه گیاهی دارند و برای بدن بسیار مفید هستند. به همین خاطر، آن را می توان یکی از طبیعی ترین و مقوی ترین شیرینی های ایرانی دانست.                                                                                          

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    ممنون بابت این پست ما باید وقت خرید گز توجه داشته باشیم چی مواد تشکیل دهنده ای در ساخت آن استفاده شده است. خیلی فرق است بین گز انگبین با گز های دیگه قطعا گزی که درآن از انگبین استفاده خیلی بهتره و خواص گز انگبین هم خیلی بیشتر است . حیف که خیلی کم و گرونه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید