هیئت‌های سیاسی ۱۴ کشور به همراه آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو در آستانه عید قربان از طالبان خواستند تا نسبت به برقراری آتش‌بس اقدام کند.

درخواست آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو از طالبان برای برقراری آتش‌بس

به گزارش سلام نو، مهر به نقل از رویترز نوشت: بعد از پایان نشست گفتگوهای بین الافغانی در «دوحه» پایتخت قطر و عدم حصول توافق بر سر آتش بس بین طالبان و نیروهای دولتی افغانستان، ۱۴ هیئت دیپلماتیک به همراه آمریکا، اتحادیه اروپا و نماینده ناتو در کابل طی بیانیه ای مشترک در روز دوشنبه از طالبان خواستند تا فعالیت های نظامی اش در سراسر افغانستان را متوقف کند.

در این بیانیه مشترک ضمن اشاره به تعطیلی مربوط به عید سعید قربان در پنجشنبه هفته جاری در افغانستان، آمده است: در این عید قربان، طالبان باید برای همیشه سلاح بر زمین بگذارد و تعهدش به روند صلح را به دنیا نشان دهد.

این بیانیه مشترک به امضای کشورهای استرالیا، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، هیئت سیاسی اتحادیه اروپا، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، هلند، اسپانیا، سوئد، انگلیس، آمریکا و همچنین نماینده ارشد ناتو رسیده است.

طالبان طی برخی از اعیاد اخیر در افغانستان با بیان اینکه می خواهد مردم این کشور این اوقات را در آرامش بگذرانند، اعلام آتش بس موقت کرده بود، اما این بار چنین چیزی توسط این گروه اعلام نشده است.

بیانیه مشترک هیئت های دیپلماتیک ۱۴ کشور به همراه آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو همچنین نقض حقوق مردم افغانستان از قبیل تلاش های صورت گرفته برای بستن مدارس و تشکیلات رسانه ای در مناطقی که اخیرا به تصرف طالبان در آمده است را محکوم کرد. طالبان اما قبلا این اظهارات و اتهامات را رد کرده است.

شب گذشته، نشست دو روزه هیأت‌های نمایندگی طالبان و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه، پایتخت قطر با صدور بیانیه‌ای پایان یافت.

دو طرف در این بیانیه توافق کردند تا برای تسریع مذاکرات دوجانبه به منظور دستیابی به توافقی عادلانه میان طرف‌ها تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

همچنین ضمن تأکید بر ضرورت تأمین منافع ملّت افغانستان طبق مبانی اسلامی، در این بیانیه مشترک ذکر شده است که طالبان و نماینده دولت افغانستان بایستی تا دستیابی به راه حل عادلانه‌ برون رفت از بحران افغانستان مذاکرات را در بالاترین سطح دیپلماتیک ادامه دهند.

در پایان نیز ضمن تقدیر از تلاش‌های دولت قطر و کشورهای همسایه برای ایجاد زمینه‌های لازم جهت دستیابی به صلح در افغانستان، بر لزوم کمک رسانی به تمامی مردم افغان در تمام نقاط این کشور تأکید شد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید