ممنوعیت واردات گوشی‌های فاقد شماره‌های اضطراری متعلق به یک برند چینی است که ۳۰ درصد سهم بازار موبایل ایران را به خود اختصاص داده است.

اختلال جدی در عرضه و تقاضا در بازار موبایل ایران در راه است

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی از اجرایی شدن ممنوعیت واردات گوشی‌های فاقد سرویس Amber Alert و شماره‌های اضطراری مانند پلیس و اورژانس خبر داد و گفت: بیشتر این گوشی‌ها متعلق به یک برند چینی است که ۳۰ درصد سهم بازار موبایل ایران را به خود اختصاص داده، پیش‌بینی ما این است که با این ممنوعیت شاهد اختلال جدی در عرضه و تقاضا و گرانی در بازار موبایل باشیم.

محمدرضا عالیان  با اعلام این خبر، افزود: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصمیم گرفته است پشتیبانی موبایل‌های وارداتی از سرویس Amber Alert و مسیریابی صحیح شماره‌های اضطراری الزامی کند. 

وی ادامه داد: در راستای اجرای این تصمیم به انجمن اعلام شده است که از این پس واردات بسیاری از مدل‌های یکی از برندهای چینی به کشور به دلیل مشکلات عنوان شده ممنوع است.

عالیان تصریح کرد: برند مورد بحث دارای عدم همخوانی برای اتصال به شماره‌های اضطراری ۱۱۰، ۱۲۵، ۱۱۵ و ۱۲۵ کشور و منتقل شدن به شماره ۱۱۲ مرکز ملی امداد و نجات است.

به گفته وی؛ طبق شنیده‌ها با توجه به درخواست‌های پلیس کشور و ستاد بحران برای حفظ جان و امنیت مصرف‌کنندگان در شرایط بحرانی و اضطراری، تصمیم بر این ممنوعیت گرفته شده است.

عالیان با تاکید بر اینکه این دغدغه قابل درک است اما نتایج آن بر بازار تلفن همراه نیز باید مورد توجه باشد، اظهار کرد: در حال حاضر برند مورد بحث، در مجموع قریب به ۳۰ درصد سهم بازار موبایل ایران را در اختیار دارد و ممنوعیت واردات آن‌ها می‌تواند به طور جدی موجب اختلال در عرضه و تقاضا در بازار تلفن‌های همراه شود.

وی افزود: ایجاد موج افزایش قیمت و تقدیم این سهم بازار به سایر برندهای آمریکایی و کره‌ای از نتایج منفی این ممنوعیت است.

عالیان با اشاره به انعقاد قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، گفت: حذف بخشی از بازار با روش عدم صدور مجوز واردات و ثبت سفارش می‌تواند آسیب جدی به حضور شرکت‌های بزرگ چینی در بازار تولید موبایل کشور و فعالیت رسمی آن‌ها با توجه به انعقاد قرارداد همکاری بین دو کشور بزند.

 وی با بیان اینکه برای رفع مشکل گوشی‌های فاقد شماره‌های اضطراری راهکارهای وجود دارد، افزود: پیشنهاد می‌شود برای نصب برچسب روش شماره گیری صحیح، شماره‌های اضطراری برای موبایل‌های برندهای مذکور بر روی جعبه هر گوشی و اطلاع رسانی مناسب در شبکه‌های فروش و شبکه‌های اجتماعی شرکت‌ها برای آگاه سازی مصرف کنندگان تا زمان لغو تحریم‌ها، از بازرگانان تعهد گرفته شود.

 عالیان ادامه داد: همچنین پیشنهاد می‌شود؛ با سامانه همتا و تصویب کمیته راهبری رجیستری برای ارسال پیامک اطلاع رسانی به مصرف کننده پس از فعال سازی یا در هنگام فرآیند فعال سازی مدل‌های برند مذکور با هدف آگاه‌سازی مردم از روش شماره گیری صحیح این شماره‌ها تا زمان لغو تحریم‌ها، مذاکره و تعامل صورت گیرد.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اضافه کرد: تعامل با اپراتورهای کشور برای ایجاد راهکار نرم افزاری موقتی برای حل بحران موجود به جای توقف واردات، پیشنهاد دیگر ما است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید