همه افراد دوست دارند که کارهای خوب آنها مورد توجه قرار گیرد. کارمندان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آنها انتظار دارند اگر کاری را به نحو احسن انجام می‌دهند، مورد توجه و تقدیر قرار گیرند.

عوامل تاثیرگذار در کاهش روحیه کارمندان و راه‌های مقابله با آن­ها

به گزارش سلام نو، کاهش انگیزه در محیط کار نه تنها محیط سازمانی را  بسیار کسل آور می‌کند بلکه می‌تواند قدرت و توان نیروهای انسانی و عملکرد سازمانی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. البته منظور این نیست که هر کارمندی هر روز باید با هیجان وارد محیط کاری خود شود و به فعالیت‌های روزانه خود بپردازد، در واقع باید شرایطی را فراهم کرد که کارمندان با انگیزه و تلاش کافی، فعالیت‌ها و وظایف خواسته شده را انجام دهند. از این رو در این مقاله سعی شده است تا علاوه بر بررسی عواملی که باعث کاهش انگیزه کارمندان می‌شود، راهکارهای مقابله با آن را نیز بیان شود.

عواملی که باعث کاهش روحیه و انگیزه کارمندان می‌شوند:

اگر صاحبان مشاغل و مدیران نسبت به رفتار کارمندان خود توجه بیشتری داشته باشند، می‌توانند با حل مشکلات پیش آمده به بهره وری هرچه بهتر برنامه‌های تنظیم شده کمک کنند. اگر کارکنان شما با چهره‌ای خسته وارد محل کار می‌شوند، در جلسات کمتر حضور پیدا می­کنند یا عملکرد آنها افت پیدا کرده است پس بهتر است به دنبال دلایل آن باشید تا بتوانید راهکارهای مناسبی را برای بهبود شرایط ارائه دهید. موارد زیر مهمترین دلایلی هستند که باعث کاهش انگیزه و روحیه کارمندان می‌شوند:

. جایی برای پیشرفت حرفه ای نیست

وقتی کارمندان شما فرصت رشد نداشته باشند، احساس راکد ماندن می‌کنند. آنها سوال خواهند کرد که چرا در این سمت کار می‌کنند؟ به ویژه اگر آنها تمایل به پیشرفت در حرفه خاص خود را داشته باشند. این یکی از مهمترین دلایلی است که باعث می شود تا کارمندان حرفه‌ای و متخصص نتوانند برای مدت طولانی در شغل خود دوام آورند.

به عنوان یک کارفرما، کارهای زیادی در زمینه پیشرفت حرفه ای کارمندان می‌توانید انجام دهید. شما می‌توانید دوره‌های آموزشی را ارائه دهید که به آنها کمک کند در شغل خود سرآمد باشند. می‌توانید آنها را به همایش‌های صنعتی بفرستید تا بیشتر یاد بگیرند. وقتی به کارمندان اجازه پیشرفت داده شود، طبیعتاً احساس شادی و رضایت بیشتری خواهند داشت.

· محیط کار سمی و غیر دوستانه است

 اگر در محل کار شما افرادی وجود دارند که دیگران را به سخره می‌گیرند، پشت سر آنها صحبت می‌کنند و نشانه‌های دیگری از آزار و اذیت دارند، پس پایین بودن روحی کارمندان کاملاً قابل درک است. شما به عنوان یک کارفرمای مسئول، باید رفتارهای جدی را در محل کار خود انجام دهید، سیاست‌های قدرت طلبانه‌ای تنظیم کنید و در صورت خارج شدن کارمندان از خط مشی‌های خود، سیاست‌های خود را اعمال کنید.

· امکان صحبت و بیان ایده با کارفرما وجود ندارد

وقتی کارمندان با نگرانی و ترس پشت در اتاق شما می‌ایستند تا مبادا مورد انتقاد و رفتار ناعادلانه شما قرار گیرند، این امر به مرور انگیزه و روحیه آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. شما به عنوان یک کارفرما باید انتقاد پذیر باشید و اگر در تصمیمات تجاری خود اشتباهی انجام می‌دهید، مسئولیت آن را بپذیرد و به جای تحقیر دیگران به فکر راه حل باشید.

· تشویق و حمایت وجود ندارد

همه افراد دوست دارند که کارهای خوب آنها مورد توجه قرار گیرد. کارمندان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آنها انتظار دارند اگر کاری را به نحو احسن انجام می‌دهند، مورد توجه و تقدیر قرار گیرند. در صورت بی توجهی انگیزه و تلاش خود را برای بهتر شدن از دست خواهند داد. شما به عنوان یک کارفرما می‌توانید در صورت عملکرد بسیار خوب کارمندان خود پاداش‌های نقدی به صورت کارت هدیه، بن خرید، صرف غذا در یک رستوران را در نظر بگیرید.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید