نگاهی به وضعیت ترددهای مردم در روزهای تعطیل گذشته نشان می‌دهد با وجود اعمال ممنوعیت تردد در این ایام از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مردم سفرهای خود را به روزهای قبل از این ممنوعیت و روزهای پس از آن موکول کرده‌اند

تعطیلات اضافه برای سفر یا قرنطینه!
به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، با وجود اینکه چند روز تا تعطیلات پیش روی عید قربان باقی مانده و مردم از حالا برای سفر در این روزها برنامه‌ریزی می‌کنند، مشخص نیست پیسنهاد اضافه شدن تعطیلی سه روزه برای تهران و البرز می‌تواند جلوی شیوع کرونا را بگیرد یا آنکه مانند هفته‌ها، ماه‌ها و سال گذشته مردم با هر شکل و بهانه‌ای در این روزها بیشتر به مسافرت خواهند رفت.
بررسی آمارهای منتشر شده رسمی از مرکز مدیریت راه‌های کشور نشان می‌دهد که اعمال قرنطینه و ممنوعیت تردد بین‌استانی که از آذر ماه سال گذشته آغاز شد، نتوانست به ویژه در ایام تعطیل از سفرهای مردم جلوگیری کند. تنها تعطیلاتی که مردم از خیر مسافرت در آن گذشتند و حتی متقاضی لغو بلیت‌های خود شدند، ایام نوروز سال گذشته بود که به نظر می‌رسید علت آن ترس مردم از ویروس کرونا و ناشناخته بودن آن بود.

در چنین شرایطی که از چهارشنبه هفته جاری یعنی ۳۰ام تیر ماه به مناسبت عید قربان تعطیلات سه روزه‌ای شروع می‌شود و مردم مانند تعطیلات اخیر در سال جاری برنامه‌ریزی‌هایشان برای سفر را از ابتدای هفته انجام داده‌اند و گویا گوش شنوایی برای هشدارهای مسئولان در بین مردم وجود ندارد. البته نگاهی به وضعیت ترددهای مردم در روزهای تعطیل گذشته نشان می‌دهد با وجود اعمال ممنوعیت تردد در این ایام از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مردم سفرهای خود را به روزهای قبل از این ممنوعیت و روزهای پس از آن موکول کرده‌اند چرا که همواره یکی دو روز قبل از آن ترافیک در جاده‌ها به ویژه در محورهای شمالی سنگین و فوق سنگین گزارش شده و دقیقا ساعات و روزهای پس از اعمال ممنوعیت همین محورها در مسیر برگشت با بار ترافیکی سنگینی مواجه شده است.

البته آمارهای تردد در ماه‌ها و هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که به غیر از هفته قبل (یعنی در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ تیر ماه)، متوسط تردد وسایل نقلیه مختلف به ویژه ماشین‌های سبک و وسایل نقلیه شخصی مردم در محورهای مواصلاتی کشور روند افزایشی در سال جاری داشته است و تعداد پلاک‌های غیر بومی مشاهده شده در استان‌های مختلف به ویژه شمال کشور نشان از بی توجهی مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی و سفر دارد.

به عنوان مثال در اولین ممنوعیتی که در هفته دوم فروردین ماه و ایام نوروز اعلام شد، شاهد موج بازگشت مسافران به شهرهای خودشان تا آخرین روزهای ایام نوروز بودیم و نهایتا کار به جایی رسید که مجموعا در بازه زمانی ۲۰ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ماه به صورت متوسط یک میلیون و ۷۹۳ هزار ترد وسایل نقلیه در محورهای مواصلاتی کشور در هر روز صورت گرفت که نسبت به نوروز سال گذشته افزایش ۹۷ درصدی را نشان می‌داد و از سوی دیگر گیلان، مازندران، کهکیلویه و بویر احمد، اردبیل و گلستان در زمینه سفرهای نوروزی رکورددار بودند و ورود و خروج این استان‌ها هر یک به ترتیب  ۲۳۰ درصد، ۱۹۵ درصد، ۱۹۰ درصد، ۱۴۲ درصد و ۱۳۴ درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته افزایش یافت.

تعطیلات اضافه برای سفر یا قرنطینه!

جالبتر اینکه این رویه نتنها در دیگر ممنوعیت‌های اعلام شده در اردیبهشت و خرداد ماه نیز تکرار شد بلکه ترددهای بین‌استانی وسایل نقلیه رد جاده‌های کشور هر هفته نسبت به هفته قبل و هفته مشابه سال قبل افزایش یافت.  مردم هم به جای سفر در ایام ممنوعه در روزهای قبل و بعد از ممنوعیت به مسافرت رفتند!

تعطیلات اضافه برای سفر یا قرنطینه!

تعطیلات اضافه برای سفر یا قرنطینه!

حالا نه تنها ممنوعیتی برای تعطیلات پیش‌رو اعلام نشده است که با توجه به سوابق گذشته بعید به نظر می‌رسد از این به بعد نیز ممنوعیتی برای روزهای پایانی هفته اعلام شود. اما نکته عجیب اینکه عبدالرضا رحمانی فضلی-وزیر کشور- در پایان جلسه قرارگاه ستاد مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران از پیشنهاد اضافه شدن سه روز تعطیلی اضافه برای استان‌های تهران و البرز در راستای کنترل ویورس کرونا خبر داد.

وی در این باره گفت: پیشنهادی مطرح شده به ستاد ملی که با تعطیلی دو یا سه روزه موافقت کنند که به تعطیلات این هفته اضافه شود تا برای تهران و کرج این تعطیلات را داشته باشیم البته این موضوع منوط به مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا است که در صورت تحقق شاید بتواند کمکی به روند کنترل بیماری داشته باشد.

وزیر کشور تاکید کرد: دستورالعمل‌های شیوع کرونا ویروس صادر و برای همه شهرهای قرمز ابلاغ شده به این ترتیب سفر در این شهرها ممنوع است و علاوه بر جرایم دستور العمل ها هر کجا که با سفر مواجهه باشیم ضمن عرض معذرت از خانواده ها، نیروی انتظامی آنها را عودت خواهد داد. بی تردید لازم است در این مقطع نظارت های سختگیرانه تری داشته باشیم لذا از همین جا تذکر می دهیم که مسافرت ها انجام نشود.

تعطیلات اضافه برای سفر یا قرنطینه!

زبان آمار ثابت کرده که هر گاه تعطیلی افزایش یافته سفرهای مردم حتی با وجود ممنوعیت تردد افزایش یافته و تعطیل شدن کشور به معنای تسهیل سفر برای مردم است که مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز نگران همین وضعیت هستند چرا که اگر تعطیلی اضافه‌ای که آقای وزیر به آن اشاره می‌کند به روزهای تعطیل آتی اضافه شود مشخص نیست مردم برای مسافرت به شهرهای دورتر و سفرهای طولانی‌تر چقدر مهیا می‌شوند و ویروس کرونا را تا چه نقاطی با خود جا به جا می‌کنند؟

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید