بنا به آمار، سال گذشته حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان از درآمدها مالیات وصول شد که نسبت به عملکرد سال ۹۸ بالغ بر ۲۷ درصد رشد دارد.

انتشار جزییات عملکرد نظام مالیاتی در سال ۹۹

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، جزییات بخش‌های عملکرد نظام مالیاتی در سال ۹۹ منتشر شد.

سال گذشته بالغ بر ۵۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات از اشخاص حقوقی وصول شد که نسبت به عملکرد سال ۹۸ بالغ بر ۳۲ درصد و همچنین ۱۳۲ درصد نسبت به مصوب بودجه افزایش نشان می‌دهد.

اجزای این مالیات شامل علی الحساب مالیات اشخاص حقوقی دولتی، عملکرد شرکت‌های دولتی، بنگاه‌های اقتصادی نهادها، اشخاص حقوقی غیردولتی، شرکت‌ها و موسسات وابسته به آستان قدس رضوی، مالیات معوق اشخص حقوقی غیر دولتی و مالیات موضوع ماده ۷۸ قانون الحاق ۲ می‌شود که جزئیات آن در جدول زیر آمده است: 

رقم مالیات بر عملکرد شرکت‌های دولتی در قانون بودجه ۹۹ نزدیک به ۷۰ درصد رقم محقق شده در سال ۹۸ بوده است. همچنین میزان درآمد محقق شده از این محل در سال گذشته کمتر از نیمی از رقم پیش بینی شده در قانون بودجه سال گذشته بود. به عبارت دیگر میزان درآمد دولت از این محل در سال ۹۹ یک سوم این میزان در سال ۹۸ بوده است که دلایل آن مشخص نیست. البته ناکارآمدی مدیریت دولتی بر این شرکت‌ها و بهره‌ور نبودن آن مشهود بوده و نه تنها به بودجه کشور کمکی نمی‌کنند که بعضا سربار بودجه دولت نیز هستند.

از سوی دیگر رقم مالیات بر اشخاص حقوقی غیردولتی در سال گذشته نسبت به قانون بودجه ۱۶۳ درصد محقق شد که ۸۵ درصد بیشتر از رقم تحقق سال ۹۸ بوده است. این احتمال وجود دارد به دلیل دریافت علی الحساب مالیات سال ۱۴۰۰ این اتفاق رقم خورده باشد در حقیقت دولت دوازدهم، بخشی از درامدهای دولت منتخب را پیش خور کرد.

مالیات معوق اشخاص حقوقی غیردولتی نیز برای سال گذشته صفر گزارش شد.

انتشار جزییات عملکرد نظام مالیاتی در سال ۹۹

انتشار جزییات عملکرد نظام مالیاتی در سال ۹۹

مالیات بر درآمدی یکی از سرفصل‌های مالیاتی است که اجزای آن حقوق کارکنان بخش عمومی و خصوصی، مشاغل، مستغلات، درآمدهای متفرقه است.

بنا به آمار خزانه از وضعیت درآمدهای مالیاتی، سال گذشته حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان از درآمدها مالیات وصول شد که نسبت به عملکرد سال ۹۸ بالغ بر ۲۷ درصد رشد دارد. همچنین این بخش توانست ۱۰۷ درصد رقم مصوب را محقق کند.

سال ۹۹ کارکنان بخش عمومی ۱۲۷۵۰ میلیارد تومان و نیز از بخش خصوصی ۱۱ هزار و ۱۱۱ میلیارد تومان مالیات حقوق پرداخت کردند.

دریافت مالیات از مشاغل و صنوف به دلیل حساسیت و اهمیتی که دارد، همیشنه مورد توجه بوده و البته بخش قابل توجهی از مشاغل براساس تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، روی رقم مالیاتی توافق صورت می‌گیرد که با روح قانون نیز همخوانی ندارد و بایستی مالیات براساس میزان درآمد باشد که به دلیل نبود زیرساخت‌ها و اطلاعات دقیق و شفاف، نظام مالیاتی این امکان قانونی را برای مصالحه و توافق فراهم کرده است.

براین اساس به دلیل شرایط ناشی از کرونا و رکود اقتصادی درآمد ناشی از فعالیت مشاغل کمتر از سال ۹۸ بالغ بر رقم ۱۰۴۴۵ میلیارد تومان وصول شد که رشد منفی ۱۰ درصدی را ثبت کرد، در حالی که به نسبت تورم نیز مالیات از این بخش ستانده نشد.

از بخش مالیات مستغلات هم ۲۱۷۸ میلیارد تومان درآمد به دست آمد که ۴۲ درصد نسبت به عملکرد سال ۹۸ افزایش دارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید