جانشین پلیس پیشگیری پایتخت می‌گوید: «در مناطق پایین شهر، سرقت از دریچه‌های فلزی فاضلاب و در مناطق بالاتر سرقت از اماکن بیشتر است.»

سرقت‌های عجیب در تهران؛ از لباس‌های روی بند تا گلدان‌ ساختمان‌ها!

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، روایت مردم از سرقت‌های خرد زیاد است. از کابل روی پایه برق تا لباس‌های روی بند در بالکن!

مهسا می‌گوید: «آیفون ساختمان را دزدیدند، دوباره نصب کردیم اما این بار با محافظ فلزی!» پیمان هم می‌گوید دستگیره در ساختمانمان را حداقل سه بار دزدیده‌اند. مریم می‌گوید کفشش را از پشت در خانه برده‌اند و آن یکی می‌گوید لباس‌های روی بند را برده‌اند.

این‌ها روایت‌های مردم از افزایش سرقت‌های خرد است. روایت‌هایی که زیاد شده و پلیس پیشگیری پایتخت هم تایید می‌کند که سرقت‌های خرد افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

فروش کالاهای دزدی در سایت‌های آنلاین!

علیرضا ناصری‌نژاد، جانشین پلیس پیشگیری پایتخت با تایید افزایش سرقت‌های خرد در تهران می‌گوید: «عوامل مختلفی روی افزایش سرقت اثرگذار است. یکی از عوامل اثرگذار روی افزایش سرقت‌ها، وضعیت اقتصادی و اجتماعی جوامع است. طی یک سال گذشته با توجه به گرانی و افزایش قیمت کالا به ویژه کالاهای اساسی شاهد افزایش آمار سرقت‌های خرد بوده‌ایم.»

ناصری‌نژاد ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از دلایل افزایش سرقت‌های خرد این است که این کالاها «سهل‌الفروش» هستند. قبلا سارق باید به فکر خریدار کالای سرقتی هم بود. محله‌های مشخص و معروفی برای خرید و فروش کالای دست دوم در تهران بود که پلیس این بازارها را جمع کرد. ولی اکنون با توجه به گسترش فضای مجازی، سایت‌ها و برنامه‌های خرید و فروش کالای دست دوم، سارقان به راحتی با ثبت آگهی کالای سرقتی را می‌فروشند.»

جانشین پلیس پیشگیری با بیان اینکه شهروندان باید برای خرید کالا در این سایت‌ها دقت زیادی داشته باشند، می‌گوید: «گاهی سارق را دستگیر می‌کنیم و اعتراف می‌کند که کالا را به فلان شخص فروخته است. در حالی که آن شهروند نمی‌دانسته این کالا سرقتی است.»

البته ناصری‌نژاد می‌گوید پلیس با افزایش گشت‌های هدفمند خود تلاش کرده تا این آمار را کنترل کند. او ادامه می‌دهد: «تلاش پلیس برای این کنترل باعث شده آمار این سرقت‌ها چشمگیر نشود. عدد سرقت افزایشی است اما در کنار آن کشف و دستگیری سارقان توسط پلیس هم زیاد است.»

او می‌گوید: «طی این چند ماه ابتدایی سال، آمار سرقت‌اولی‌ها محسوس نیست. آمار کسانی که بعد از دستگیری، دوباره به چرخه سرقت برمی‌گردند نسبت به سرقت‌اولی‌ها بیشتر است.»

راه‌حل مردم برای در امان ماندن اموالشان

ناصری‌نژاد می‌گوید: «برخی از این سرقت‌های خرد مثل سرقت دریچه‌های فاضلاب هر چقدر هم پیش ‌پا افتاده است ولی برای شهروندان مخاطراتی به همراه دارد.»

اما سرقت‌ها آنقدر زیاد شده که حالا مردم برای حفظ اموال خود راه‌هایی پیدا کنند. مثلا روی آیفون حفاظ نصب کنند! محمد می‌گوید: «ضبط ماشین را با خودم به خانه می‌برم، کیف و هیچ چیزی روی صندلی‌ها نمی‌گذرام.» مریم هم می‌گوید: «قبلا کفش‌ها را پشت در می‌گذاشتم اما حالا دمپایی هم جلوی در نمی‌گذارم!» سپیده هم می‌گوید: «در ساختمان ما قبلا در طبقه بالا می‌توانستیم لباس‌های خیس را برای خشک شدن بگذاریم اما چند باری لباس‌های روی بند را دزدیدند و دیگر لباس‌ها را بیرون نمی‌بریم.»

جانشین پلیس پیشگیری پایتخت هم با تایید این موضوع می‌گوید: «در سال‌های گذشته که سرقت از دستگیره‌های ساختمان و آیفون‌ها زیاد بوده، برخی از شهروندان سعی کردند که از کالاهایی استفاده کنند که کمتر برای سارقان ارزش دارد. مثلا دیگر از دستگیره‌های برنجی و برنز استفاده نمی‌کنند.»

ناصری‌نژاد ادامه می‌دهد: «قبلا نوع نصب دریچه‌های فاضلاب به‌ گونه‌ای بود که سارقان به راحتی می‌توانستند آن را باز کنند. اما حالا شرکت آبفا و مهندسان طراح ساختمان‌ها طوری دریچه‌ها را طراحی می‌کنند که در حیاط ساختمان باشد.»

سرقت گلدان‌های ساختمان‌ها!

جانشین پلیس پیشگیری پایتخت می‌گوید: «اگر کیس‌محور بخواهیم از سرقت خرد مثال بزنیم، چند ماه قبل گزارشی از سرقت گلدان‌های لوکس جلوی ساختمان‌ها در دربند داشتیم. ارزش این گلدان‌ها شاید حدود یک تا دو میلیون تومان می‌شد. تیم سرقت کلانتری ۱۲۲ دربند، با توجه به اینکه این سرقت‌ها افزایش محسوس داشت این موضوع را بررسی کرد. مشخص شد که دو سارق سوار بر برلیانس این سرقت را انجام می‌دادند و آنها را در سایت خرید و فروش، به عنوان کالای دست دوم می‌فروختند.»

در تهران چه سرقت‌هایی بیشتر است؟

جانشین پلیس پیشگیری پایتخت می‌گوید: «در مناطق پایین شهر، سرقت از دریچه‌های فلزی فاضلاب و در مناطق بالاتر سرقت از اماکن بیشتر است.»

هر چقدر جمعیت ساکن‌ یک منطقه بیشتر باشد سرقت موبایل کمتر می‌شود. ناصری‌نژاد در این مورد توضیح می‌دهد: «نوع سرقت با توجه به بافت اجتماعی و فرهنگی هر محله متفاوت است. به طور مثال در یافت‌آباد و شهرک ولیعصر سرقت موبایل کم است زیرا جمعیت این محله‌ها عمدتا ساکن هستند. اما در محله‌هایی مثل فردوسی یا شهید قرنی چون جمعیت شناور بالاست، سرقت موبایل زیاد است.»

او در پایان می‌گوید: «در محله‌هایی که جمعیت شناور بیشتر و مراکز تجاری و خرید زیادتر باشد، سرقت از لوازم خودرو و موبایل بیشتر است.» مرکز پژوهش‌های مجلس سال ۹۷ در گزارشی فقیر شدن خانواده‌ها و بیکاری را دلیل افزایش سرقت دانسته بود.
 

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید