۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
کد خبر: 55271552

زیارت و انجام حج یک وظیفه شرعی اجباری برای مسلمانان است که باید حداقل یک بار در طول زندگی آنها توسط همه کسانی که از نظر جسمی و مالی توانایی انجام سفر را دارند انجام شود.

اعمال روز عرفه

ذی الحجه، دوازدهمین و آخرین ماه تقویم اسلامی یا همان قمری است. ذی الحجه یک ماه بسیار مقدس در تقویم است، یک ماه که در آن مراسم حج (زیارت) و همچنین جشنواره ایثار برگزار می‌شود. تقویم اسلامی یک تقویم قمری است و ماه‌ها با رویت ماه جدید آغاز می‌شوند. از آنجا که سال تقویم قمری اسلامی ۱۱ تا ۱۲ روز کوتاه‌تر از سال شمسی است، ذی الحجه در تمام فصول سال تغییر می‌کند.

به گزارش سلام نو، "ذی الحجه" در لغت به معنای "صاحب زیارت" یا "ماه زیارت" است. در این ماه زائران مسلمان از سراسر جهان برای دیدار از کعبه، در مکه جمع می‌شوند. حج در هشتم، نهم و دهم ذی الحجه انجام می‌شود. روز عرفه در نهم ماه برگزار می‌شود. عید قربان، "جشنواره ایثار" ، از روز دهم آغاز می‌شود و در غروب خورشید سیزدهم پایان می‌یابد.

طبق روایات اسلامی، ۱۰ روز اول ذی الحجه مبارک ترین روزهایی است که به گفته حضرت علی انجام کارهای خیر انجام می‌شود: "۹-۱۰ ذی الحجه بهترین روزها برای روابط نیک است."

ابن عباس روایت کرده است: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: "هیچ کار خیری که در روزهای دیگر انجام شود برتر از این نیست که در این روزها انجام شود (ده روز اول ذی الحجه)." سپس برخی از اصحاب پیامبر گفتند: "حتی جهاد هم نیست؟" ایشان پاسخ داد: "حتی جهاد هم نیست، مگر آنکه شخصی این کار را با به خطر انداختن خود و اموالش (به خاطر خدا) انجام دهد و با هیچ کدام از آنها برنگردد."

حضرت محمد(ص) به دلیل فضیلت درک شده این روزها، نه روز اول این ماه را روزه می‌گرفت.

پاداش روزه و تهجد

طبق حدیث، برای روزه نه روز اول ذی الحجه و ایستادن در عبادت (تهجد) در ۱۰ شب اول ذی الحجه، پاداش های بزرگی ذکر شده است.

پیامبر خدا فرمود: هیچ روزی محبوب تر از ده روز ذی الحجه در نزد خدا نیست که روزه گرفتن در هر روز آنها برابر با روزه سال باشد و ایستادن هر شب از آنها (در صلوات) برابر است با ایستادن در شب قدر.

روز عرفه

روز عرفات دومین روز از سفر حج است و یک روز قبل از اولین روز از تعطیلات بزرگ اسلامی عید قربان است.

سنت های روز عرفه

سحرگاهان روز عرفات، زائران مسلمان به یک دامنه تپه و دشت مجاور به نام کوه عرفات و دشت عرفه راه می‌یابند.

زیارت و انجام حج یک وظیفه شرعی اجباری برای مسلمانان است که باید حداقل یک بار در طول زندگی آنها توسط همه کسانی که از نظر جسمی و مالی توانایی انجام سفر را دارند انجام شود. حالت توانایی انجام حج را استغاثه و مسلمانی را که این شرط را برآورده کند مستوضی می‌نامند.

حج بزرگترین اجتماع سالانه مردم در جهان است.

حج در سال ۲۰۲۱

امسال، به دلیل ویروس کرونا، مقامات سعودی تجربه حج را فقط برای ۶۰۰۰۰ نمازگزار که هم اکنون در این کشور حضور دارند، محدود کردند. سال گذشته برای حفظ فاصله اجتماعی، حج فقط به ۱۰ هزار نفر از ساکنان محلی محدود شد.

قرآن می گوید که چگونه خداوند از پیامبر ابراهیم خواست فرزندش را قربانی آزمایش ایمان خود کند. هنگامی که پیامبر آماده تسلیم خواست خدا شد، شیطان سعی کرد او را منصرف کند و ابراهیم پیامبر به طرف شیطان سنگ پرتاب کرد. این عمل توسط حجاج که در ستون های نمادین سنگ پرتاب می‌کنند، تکرار می‌شود.

اعمال روز عرفه

همه مردان دو تکه ملحفه سفید می‌پوشند تا تمام ثروت و موقعیت اجتماعی حاضران یکسان باشد. لباس زنان محدودیت کمتری دارد، اما آنها نیز باید سفید بپوشند و فقط می‌توانند دست‌ها و پاهایشان بیرون باشد.

برخلاف سایر مناسک اسلامی، در حج تمایز جنسیتی وجود ندارد. زنان و مردان مجاز به ایستادن در کنار یکدیگر هستند. در هنگام حج، زائران به روزه داری تشویق نمی‌شوند زیرا به انرژی و ظرفیت کامل خود برای عبادت حج احتیاج دارند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید