یک فروند شناور گشت‌زنی نیروی دریایی ترکیه به بهانه مقابله با پناهجویان غیرقانونی، چهار شلیک هشدار به سوی قایق نظامی قبرس شلیک کرد.

برخورد شناورهای ترکیه و قبرس در دریای مدیترانه

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، رسانه‌ها روز شنبه از حادثه بین شناورهای نیروی دریایی ترکیه و یک فروند قایق نظامی قبرس خبر دادند.

به نوشته روزنامه «اکاثی مرینی» روز جمعه (دیروز) یک فروند شناور گشت‌زنی نیروی دریایی ترکیه به بهانه مقابله با پناهجویان غیرقانونی، چهار شلیک هشدار به سوی قایق نظامی قبرس نزدیک منطقه «تیلیریا» در شمال غربی جزیره قبرس شلیک کرد.

سخنگوی وزات خارجه قبرس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: « ما علاقه‌مند به تنش که ممکن است طرف مقابل به دنبال آن باشد، نیستیم زیرا هدف کمک به ایجاد شرایطی است که به شما امکان می‌دهد مذاکرات اساسی را برای حل مسئله قبرس از سر بگیرید.»

قبرس اعلام کرده که اقدامات لازم دیپلماتیک  و شکایت از این  اقدام ترکیه را به اطلاع اتحادیه اروپا  و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در قبرس رسانده است.

«نابیلا ماسارالی» سخنگوی اتحادیه اروپا گفت که هرگونه اقدام خشونت آمیز در مدیترانه غیرقابل قبول و منافع راهبردی اتحادیه اروپا در گروی امنیت و ثبات در شرق مدیترانه است.

این دیپلمات اروپایی گفت که انتظار می‌رود که ترکیه به حسن همجواری و عادی سازی روابط با جمهوری قبرس پایبند باشد. وزارت خارجه ترکیه تاکنون در این زمینه واکنشی نشان نداده است.

در ماه‌های گذشته اقدامات اکتشافی ترکیه در شرق دریایی مدیترانه به تشدید تنش‌ها میان این کشور و کشورهای اروپایی منجر شده است. یونان و قبرس به همراه برخی کشورهای اروپایی می‌گویند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقدامات هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

ترکیه سال ۱۹۷۴ وارد بخش شمالی جزیره قبرس شد. در آن سال دولت سراسقف «ماکاریوس»، رئیس جمهور وقت قبرس، در کودتای نظامیان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین کنندگان حق حاکمیت قبرس، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد. همین مسئله منجر به تقسیم جزیره قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی و در حقیقت ترک نشین و یونانی نشین شد. هم اکنون بحران مالکیت اراضی یکی از اصلی ترین بحرانهای میان دو طرف محسوب می‌شود.

برگزاری نشستهای متعدد در سازمان ملل نیز تاکنون نتوانسته تاثیری در حل بحران قبرس داشته باشد. معضل تاثیرگذار دیگر در مذاکرات میان دو قبرس به نحوه تقسیم قدرت سیاسی باز می گردد. در این میان دو بخش یونانی نشین و ترک نشین بر سر نحوه تقسیم قدرت در پارلمان و دولت با یکدیگر اختلاف دارند. 

آخرین مذاکرات ترکیه با قبرس که  با میانجیگری برخی کشورها از جمله انگلیس در «ژنو» در سوئیس برگزار شد نیز با شکست مواجه گشت.

انتهای پیام/

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید