قرقیزها با نفوذ طالبان به منطقه وادار به ترک خانه هایشان شدند و این بار به تاجیکستان گریختند.

قرقیزهای افغان به تاجیکستان گریختند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، پایگاه خبری "اورآسیا ریویو" روز شنبه در گزارشی نوشت:طالبان قرقیزهای منطقه « واخان » افغانستان را وادار به فرار به تاجیکستان کرده است.

به گزارش « اورآسیا ریویو » هیچ مردمی در سراسر جهان به اندازه قرقیزهای افغان در منطقه « واخان » ایالت « بدخشان » مجبور به جنگ و فرار نشدند.  این گروه ابتدا در سال های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ در قیام « باسماچی » با شوروی جنگیدند و سپس به چین گریختند و تا زمانی که کمونیست ها به قدرت رسیدند آنجا ماندند. با هجوم شوروی در سال ۱۹۷۹ به افغانستان آنها مجبور  به فرار به سمت  پاکستان شدند. 

این گروه به دو بخش تقسیم شد : هزار نفر به آلاسکا رفتند اما مجبور به ترک آنجا و رفتن به سمت شرق ترکیه و دریاچه وان شدند. ۳۰۰ نفر از آنان نیز به منطقه « واخان » بازگشتند و امیدوار بودند تا قرقیزستان آنها را بپذیرد اما بیشکک آمادگی پذیرفتن آنها را نداشت. حالا این گروه با نفوذ طالبان به منطقه وادار به ترک خانه هایشان شدند و این بار به تاجیکستان گریختند. 

به گفته دولت تاجیکستان، ۷۷ نفر از این گروه شامل ۲۶ مرد، ۲۰ زن و ۳۱ کودک به همراه هزار و ۳۰۰ راس دام وارد خاک این کشور شدند و « دوشنبه » در مناطق روستایی « گورنو- بدخشان »  آنها را اسکان داده است. 

طالبان فشار بر قرقیزها برای ترک افغانستان را رد کرده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید