زنگنه با اشاره به نقش قدرت‌های خارجی در بحران لبنان گفت: غربی‌ها، که عموما به سلطان‌های ثروت لبنان متصل هستند، با کم و زیاد کردن نرخ دلار و در دست داشتن سیستم بانکی این کشور به راحتی باعث فلاکت یا رستگاری لبنان می‌شوند.

از جنگ داخلی تا توافق؛ لبنان به کدام سو خواهد رفت؟

سلام نو سرویس بین‌الملل: سعد حریری بعد از مدت‌ها مذاکره و چانه زنی برای تشکیل کابینه، نتوانست در تشکیل دولت و توافق با رییس جمهور موفق شود و در نهایت از تشکیل دولت انصراف داد.

سعد حریری اکتبر گذشته با تصویب پارلمان لبنان و تایید میشل عون رییس جمهوری این کشور برای چهارمین بار مکلف به تشکیل کابینه شد ولی نفوذ و مداخله خارجی، اختلاف داخلی و عدم توافق با رییس جمهور و حامیانش باعث شد تا حریری نتواند دولت خود را تشکیل دهد. اختلاف سیاسی در لبنان در حالی ادامه دارد که این کشور با بحران مالی مواجه است و یکی از بدترین وضعیتهای اقتصادی خود طی دهه‌های گذشته را از سر می‌گذراند.

اما چرا با وجود چنین بحرانی سیاستمداران لبنانی به توافق نمی‌رسند؟ با ادامه این مسیر لبنان به کجا خواهد رسید؟ صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با سلام نو بازیگران خارجی و ساختار داخلی لبنان را دو عامل اصلی اختلافات می‌داند و پیش بینی می‌کند که وضعیت سینوسی فعلی تا توافق بازیگران اصلی لبنان یا برگزاری یک انتخابات جدید ادامه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد وضعیت لبنان به همین شکل سینوسی و کجدار و مریز ادامه پیدا کند، با اشاره به دلایل ادامه این وضع گفت: یکی ازدلایل ادامه این وضع آن است که قدرت در قانون لبنان تقسیم بر سه شده و به مسیحیان، اهل سنت و شیعیان هر کدام یک سوم قدرت داده شده است. مشکل این جا است که هر کدام از این یک سوم می‌تواند کار کل دولت و نظام را با مشکل رو به رو کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: بر اساس همین قاعده رییس جمهور به عنوان یکی از سه ضلع قدرت در لبنان باید با کابینه پیشنهادی نخست وزیر موافق باشد. در نتیجه اگر رییس جمهور با کابینه موافق نباشد یا نخست وزیر بر موضع خود مصر باشد کابینه تشکیل نخواهد شد. این قاعده باعث شده که این دو رکن بتوانند در هر زمانی چوب لای چرخ دیگری بگذارند.

وی با اشاره به مشکلات تشکیل کابینه حریری ادامه داد: امروز عقبه آقای سعد حریری بیشتر آمریکا و فرانسه و کمتر عربستان است، در همین حال نخست وزیران سابق لبنان نیز به جز حریری حاضر به معرفی کس دیگری نیستند.

زنگنه با اشاره به نقش قدرت‌های خارجی در بحران لبنان گفت: غربی‌ها، که عموما به سلطان‌های ثروت لبنان متصل هستند، با کم و زیاد کردن نرخ دلار و در دست داشتن سیستم بانکی این کشور به راحتی باعث فلاکت یا رستگاری لبنان می‌شوند. همین مسئله باعث کاهش شدید ارزش لیر در برابر دلار شده است، سیاستی که از سوی آمریکا در منطقه پیگیری شده و در برابر کشوری مثل ترکیه، که روزی لیرش هم ارزش دلار بود، هم اجرا شده است.

وی با اشاره به تفاوت ترکیه و لبنان گفت: مسئله لبنان این است که شرایط لبنان به شدت وخیم‌تر و فشارها روی آن شدیدتر از کشوری مثل ترکیه است. این فشار به حدی است که حتی بانک مرکزی اجازه برداشت از حساب را به مردم نمی‌دهد. این فشارها باعث تظاهرات و آشوب شهرها می‌شود، آشوب‌هایی که فعلا در شمال لبنان و بخشی از بیروت قابل مشاهده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اهداف غربی‌ها از این فشارها گفت: به نظر می‌آید این فشارها ادامه دارد و هدف اصلی آن به کنج بردن متحد اصلی رییس جمهور یعنی حزب الله است. بانیان این فشار می‌خواهند بگویند که دلیل تمام فشارها حزب الله است. این در حالی است که حزب الله راه حل‌های روشنی برای موضوعات لبنان دارد، اما سلاطین ثروت لبنان اجازه عملیاتی شدن این راهکارها، از جمله همکاری با ایران در زمینه بنزین یا نوسازی سیستم برق لبنان را ندادند.

وی با اشاره به افق پیش روی لبنان گفت: به باور من این فشارها و سنگ‌های پیش رو همچنان ادامه خواهد داشت تا احتمالا رییس جمهور و پارلمان به انتخاباتی دیگر رضایت دهند و نمایندگان جدیدی وارد پارلمان شوند که شاید ترکیب جمعیتی متفاوتی داشته باشند. احتمالا آن وقت حزب الله در تمام مناطق نیروهای نزدیک به خود را در انتخابات معرفی کند و وضعیت کمی عوض شود.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال جنگ داخلی وجود دارد گفت: گرچه برخی دولت‌ها سعی کردند با قاچاق سلاح و مسلح کردن برخی احزاب لبنان را به سمت جنگ ببرند، ولی به نظر می‌رسد جنگ داخلی در شرایط فعلی آخرین حربه طرف‌های درگیر باشد. دلیل این مسئله آن است که جنگ در نهایت به ضرر بانیان آن تمام می‌شود.

وی ادامه داد: با این همه تظاهرات، آشوب و بستن جاده ادامه خواهد داشت تا به انتخاب مجدد،کوتاه آمدن یکی از طرف‌ها یا توافق کشورهای درگیر در لبنان برسیم. امروز از ترکیه تا فرانسه و از چین تا آمریکا در لبنان منافعی دارند و رژیم صهیونیستی هم در راس عوامل خرابکار در لبنان است و برای رهایی لبنان باید فکری به حال تمام این طرف‌ها کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص رویکرد دولت ایران نسبت به بحران لبنان گفت: هر دولتی در ایران باشد به نظر من تاکیدش این خواهد بود که تمام دولت منطقه و فرامنطقه‌ای دست خود را از لبنان کوتاه کنند و امور را به لبنانی‌ها بسپارند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید