کره جنوبی و ژاپن دو کشوری هستند که تحریم‌های یکسویه آمریکا، آنها را وادار به بلوکه کردن پول حدود۸.۵ میلیارد دلاری ایران کرد.

مجموع اموال بلوکه شده ایران در خارج از کشور چقدر است؟ +لیست اموال

به گزارش سلام نو، آمریکا و ایران در مذاکرات وین برای احیای برجام به توافقی دست نیافتند، اما در آخرین هفته‌های کاری دولت روحانی، واشنگتن تنها حکم به آزادی پول بلوکه شده ایران در دو کشور داده است.

دولت آمریکا دستور داده است که ۸.۵ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در کشورهای کره جنوبی و ژاپن آزاد شود. اموال بلوکه شده ایران در ژاپن ۱.۵ میلیارد دلار و اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی ۷ میلیارد دلار است. مجموع اموال بلوکه شده ایران به ۵۶ میلیارد دلار می رسد. بعد از خروج آمریکا از برجام اموال بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر رشد شدیدی پیدا کرد.

ایران با تحریم‌های ضدبرجامی ترامپ، پولهای بلوکه شده بسیاری در سطح جهان دارد. اینها پولهای ناشی از فروش نفت است که ایران به دلیل تحریم، نتوانسته دریافت کند.

کره جنوبی و ژاپن دو کشوری هستند که تحریم‌های یکسویه آمریکا، آنها را وادار به بلوکه کردن پول ایران کرد: جمعا حدود۸.۵ میلیارد دلار.

مدتها تلاش تهران برای آزاد کردن این پولها بی نتیجه ماند و این دو کشور با وجود سفرهای دیپلماتیک، حاضر نشدند علیه تحریمهای واشنگتن اقدام کنند.

حالا در آخرین روزهای دولت روحانی، آمریکا اعلام کرده که دسترسی به این پولها آزاد شده، اما کره جنوبی و ژاپن نمی‌توانند پولی به ایران منتقل کنند، بلکه باید معادل آن، کالای انسان‌دوستانه بدهند!

پیش از این هم پیشنهاداتی درباره اینکه پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی صرف خرید واکسن و داروهای ضدکرونایی شود، مطرح شده بود. اما ایران حاضر نشد چنین اقدامی را بپذیرد.

به این ترتیب، گرچه دسترسی به این ۸.۵ میلیارد دلار ممکن است تاثیری بر بازار دلار بگذارد و روند کاهش قیمت ارز را تشدید کند، اما چون پولی به خزانه وارد نمی‌شود، بعید است این تصمیم به کاهش،قابل ملاحظه نرخ دلار بینجامد. به خصوص حالا که حسن روحانی گفته فرصت توافق در این دولت از دست رفته است و به این ترتیب، رسما شکست مذاکرات وین را اعلام کرد.

واردات کالا به‌جای پول هم احتمالا تاثیری بر قیمت کالاهای اساسی نخواهد داشت، چون بعید است دو کشور بخواهند کالاهایی مانند لوازم منزل یا اقلام صوتی و تصویری به بازار ایران بفرستند. این دو کشور محدود به اقلام پزشکی مجاز به ارسال کالا هستند و این واردات، تاثیری بر بازتر نخواهد داشت.

با این وجود، شاید بتواند آزادسازی این پول را چراغ سبز واشنگتن به دولت رئیسی برای خروج از بن‌بست در دولت او توصیف کرد. این چراغ سبز شاید در آینده بتواند به تحولاتی منتهی شود. اما فعلا دستاورد آنچه آمریکا به ایران امتیاز داده، همان "تقریبا هیچ" است.

فهرست اموال بلوکه شده ایران

کد خبرنگار: ۱۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید