خشکسالی بی‌سابقه و کاهش چشمگیر علوفه مراتع، قیمت بالای علوفه و نهاده‌های دامی و از طرفی قیمت پایین دام زنده و عدم هم‌خوانی قیمت تولیدات دامی با نهاده‌های دامی تنها بخشی از ضرر و زیانی است که دامداران به دوش می‌کشند.

دامداران در نیشابور تجمع اعتراضی کردند

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، جمعی از دامداران نیشابور در اعتراض به عدم هم‌خوانی قیمت شیر و علوفه  مقابل ساختمان جهاد کشاورزی نیشابور تجمع کردند.

سال جاری بسیاری از نقاط کشور با خشکسالی شدید مواجه است و یکی از بخش‌هایی که در این خشکسالی ضرر زیادی را متحمل شده و می‌شود، دامداران هستند.

خشکسالی بی‌سابقه و کاهش چشمگیر علوفه مراتع، قیمت بالای علوفه و نهاده‌های دامی و از طرفی قیمت پایین دام زنده و عدم هم‌خوانی قیمت تولیدات دامی با نهاده‌های دامی تنها بخشی از ضرر و زیانی است که دامداران به دوش می‌کشند و متأسفانه قصه‌ تلخ و پرتکرار اعتراض دامداران هر چند وقت از نقاط مختلف شنیده می‌شود و این بار نیز دامداران نیشابوری راوی این قصه بودند.

جمعی از دامداران شهرستان نیشابور در اعتراض به عدم هم‌خوانی قیمت شیر و علوفه امروز چهارشنبه، بیست و سوم تیرماه مقابل سازمان جهاد کشاورزی نیشابور تجمع کرده و با خالی کردن شیر در کف خیابان و در دست داشتن برگه‌هایی حاوی پیام‌ها و شعارها، اعتراض خود را به وضع موجود اعلام کردند.

پایین بودن قیمت تولیدات دامی در برابر قیمت علوفه

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور درباره تجمع دامداران معترض در نیشابور و در رابطه با مهمترین مطالبات و خواسته‌های دامداران در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: یکی از مهمترین خواسته‌هایی که دامداران در تجمع امروز نسبت به آن اعتراض داشتند، پایین بودن قیمت تولیدات دامی در برابر قیمت علوفه است. بر همین اساس دامداران خواستار تسریع در اجرایی کردن قیمت مصوب شیر از طریق دولت شدند.

محمدعلی فرهمند راد اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار کشور قیمت شیر را ۶۵۰۰ تومان مصوب کرده‌ اما این مصوبه هنوز اجرایی نشده‌ و همین تأخیر در اجرای این مصوبه باعث اعتراض دامداران شده‌ است.

وی افزود: آخرین قیمت مصوب شیر ۴۹۰۰ تومان بوده و در حال حاضر شیر با کیفیت کیلویی نهایت ۵۲۰۰ الی ۵۴۰۰ از دامدار خریداری می‌شود و در تصمیمات اخیر ستاد تنظیم بازار کشور مصوب شده‌ است که قیمت شیر تا ۶۴۰۰ تومان افزایش یابد اما این مصوبه هنوز اجرایی نشده و با وجود افزایش قیمت علوفه، شیر با همان قیمت قبلی از دامدار خریداری می‌شود.

وی ادامه داد: احتمالا نحوه اجرایی شدن این مصوبه دو الی سه هفته دیگر نیز به طول انجامد. چرا که کارخانجات شیر را به این قیمت از دامدار نمی‌خرند و می‌گویند به دنبال افزایش قیمت شیر، قیمت لبنیات هم باید افزایش یابد از طرفی بازار هم کشش این افزایش قیمت را ندارد، بنابراین برای عملیاتی شدن این مصوبه باید تدابیر لازم اندیشیده شود که زمان بر است.

فرهمند راد خاطرنشان کرد: یکی از مصوبات دیگر ستاد تنظیم بازار آزاد کردن صادرات شیر خشک و دام زنده‌ است و دامداران خواهان اجرایی شدن سریع‌تر این مصوبه شدند چرا که با اجرایی شدن آن قیمت دام زنده افزایش خواهد یافت.

افزایش مقدار نهاده‌های دامی دولتی از جمله کنسانتره که با ارز ترجیحی توزیع می‌شود، همچنین برخورد با سودجویانی که در این شرایط بحرانی علوفه خشبی مثل کاه و یونجه و... را احتکار می‌کنند از جمله مطالبات دیگر دامداران بود که خواستار پیگیری و برخورد با متخلفان شدند.

خشکسالی شدید باعث شده که سال جاری علوفه مراتع شهرستان ۷۰ درصد کاهش یابد

وی تصریح کرد: در این تجمع اعتراضی دامداران مهمترین مطالبات و خواسته‌هایشان را مطرح کردند و قرار شد این مطالبات به نهادهای مربوطه منعکس شده و دستگاه‌های اجرایی شهرستان در زمینه پیگیری مطالباتشان وارد شوند همچنین علاوه بر افزایش نظارت بازرسان، از دامداران خواسته‌ شد چنان چه موردی از احتکار علوفه شناسایی کردند حتما اطلاع بدهند تا با متخلفان برخورد قانونی شود. 

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور با اشاره به این که سال جاری سال سختی برای دامداران است، گفت: بخش اعظم تغذیه دام سبک وابسته به علوفه مراتع است و خشکسالی شدید باعث شده که سال جاری علوفه مراتع شهرستان ۷۰ درصد کاهش یابد و همین امر فشار زیادی را به دامدار وارد کرده چرا که میزان علوفه و نهاده‌های دامی کم است و از طرفی به دلیل تقاضای زیاد، قیمت علوفه بالا است و در مقابل آن قیمت دام زنده بسیار پایین آمده‌ است .

فرهمند راد بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل را از جمله موانع مهم در تأمین علوفه خشبی از سایر مناطق ذکر کرد و افزود: انتقال علوفه خشبی از سایر مناطق کشور به شهرستان، هزینه‌ی حمل و نقل زیادی را در بر دارد و گاهی اوقات دامدار باید به همان میزان قیمت علوفه و یا حتی بیشتر از آن، کرایه حمل و نقل پرداخت کند که این اصلا مقرون به صرفه نیست و باز هم دامدار متضرر می‌شود.

آزاد کردن علوفه‌هایی که با ارز ترجیحی وارد و در بنادر و مرزها دپو شده‌ است

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای کم کردن خسارات دامداران اقداماتی انجام شده و یا در دست اقدام است، بیان کرد: یکی از اقدامات مهم دولت این است که علوفه‌هایی که با ارز ترجیحی وارد شده و در بنادر و مرزها دپو شده‌ است را هر چه سریع‌تر آزاد کند تا با وارد کردن این علوفه‌ها به کشور، بخشی از مشکلات تأمین علوفه دامداران حل شود.

وی افزود: از شرکت‌های تعاونی شهرستان نیز به عنوان متولیان و نمایندگان دامداران خواسته‌ایم که از استان‌هایی که علوفه خشبی مثل یونجه و کاه و... دارند، علوفه را به صورت کلی بخرند و در بین اعضایشان توزیع کنند.

وی کاهش سطح زیر کشت گوجه‌ فرنگی و تشویق کشاورزان به کاشت ذرت علوفه‌ای را از دیگر اقدامات لازم برای تأمین علوفه مورد نیاز دام در شهرستان نیشابر برشمرد و ابراز امیدواری کرد با همکاری تمام دستگاه‌های مرتبط بتوان این شرایط بحرانی را مدیریت کرد تا دامداران بیشتر از این دچار خسارت نشوند.

گفتنی است شهرستان نیشابور و زبرخان در حال حاضر نزدیک به ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار دام سبک دارند که میزان پایه آن ۷۲۰ هزار رأس است و تعداد دام سنگین شهرستان نیشابور و زبرخان نیز چیزی حدود ۷۶ هزار رأس است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید